Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto, kokous 12.11.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 110 Ympäristönsuojeluviranomaisen lausunto jätehuollon palvelutasoluonnoksesta vuoteen 2029 

TRE:4302/11.02.04/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Perustelut

Asian taustaa

Jätehuollon palvelutaso on yhteinen tahtotila siitä, millaisin periaattein kunnan järjestämää jätehuoltoa toteutetaan tulevien vuosien aikana toimialueella. Toimialueeseen kuuluvat Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kangasala, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala (entisten Mouhijärven ja Suodenniemen osalta), Tampere, Vesilahti, Virrat ja Ylöjärvi.  Toiminta-alue muodostuu edellä mainittujen kuntien omistaman Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n toiminta-alueesta.   

Jätehuollon palvelutason määrittämisessä on kysymys siitä, millaisia jätehuoltopalveluita kuntalaisille ja kiinteistöille tarjotaan. Tavoitteena on määrittää, miten turvataan riittävä jätehuollon palvelutaso ja keräyspaikkojen kohtuullinen saavutettavuus sekä varmistetaan jätemaksujen kohtuullisuus lainsäädännön asettamat velvoitteet ja tavoitteet huomioon ottaen. Jätehuollon palvelutason määrittelyssä peruslähtökohtana on se, että yhdyskuntajätehuolto on välttämättömyyspalvelu, jonka on toimittava kaikkialla, kaikkina aikoina ja kaikissa oloissa.

Kunnan jätehuoltopalvelujen on täytettävä jätelain 34 §:n mukaiset laatuvaatimukset. Kunnan on jätehuollon järjestämisessä huolehdittava muun muassa siitä, että käytettävissä on tarpeen mukaan kiinteistöittäinen jätteenkuljetus ja riittävän monipuoliset muut jätehuoltopalvelut, kuten etusijajärjestyksen mukainen mahdollisuus jätteen erilliskeräykseen. Vaarallisen jätteen ja muun jätteen alueellisia vastaanottopaikkoja on oltava riittävästi ja niiden on oltava vaivattomasti jätteen tuottajien saavutettavissa. Jätteenkuljetuksen ja jätteen alueellisen vastaanoton järjestelyistä on tiedotettava riittävästi ja riittävän usein.

Palvelutason määrittelyssä on huomioitu jätelainsäädännön asettamien velvoitteiden ja tavoitteiden lisäksi kuntien yhteinen jätestrategia, joka on laadittu yhteistyössä toimialueen kuntien, jätehuoltoviranomaisen ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n kanssa. Lisäksi määrittelyssä on otettu huomioon jätehuollon ympäristövaikutukset sekä palveluiden kustannukset. Jätelain mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Uudet palvelut tai olemassa olevien palvelujen parantaminen edellyttää jätemaksutason nostamista: joko perusmaksun tai jätteen keräys- ja käsittelyhintojen korottamista. Nyt käsittelyssä olevan jätehuollon palvelutasoluonnoksen lähtökohtana on, että jätemaksut pysyisivät kokonaisuudessaan kohtuullisella tasolla myös tulevaisuudessa.

Jätehuollon palvelutaso määritellään ensimmäistä kertaa toimialueelle. Se koskee kunnan järjestämisvastuulle kuuluvia jätehuoltopalveluja eli asumisen jätehuoltoa sekä kuntien hallinto- ja palvelutoiminnan jätehuoltoa.

Jätehuollon palvelutasoluonnoksen valmistelu ja päätöksenteko

Jätehuollon palvelutason määrittelyyn ei ole lakisääteistä velvollisuutta, mutta Suomen Kuntaliitto on suositellut, että palvelutaso laaditaan yhdessä kuntatoimijoiden kesken. Palvelutason valmistelutyötä ovat koordinoineet alueellisen jätehuoltoviranomaisen ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n asiantuntijat.

Jätehuollon palvelutasoluonnosta on esitelty toimialueen kunnille yhteisissä jätehuollon kehittämispalavereissa elo-syyskuun aikana vuonna 2024. Kunnilla on ollut tuolloin mahdollisuus esittää palvelutasoluonnoksesta näkemyksiään ja antaa siitä palautetta. Palvelutasoluonnosta on myös käsitelty jätehuoltolautakunnan ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n hallituksen yhteisessä tapaamisessa syyskuulla 2024.

Kesällä 2024 kuntalaisille on ollut internetissä avoinna palautekanava, jolla kartoitettiin heidän näkemyksiään jätehuollon palveluiden kehittämisestä. Kyselyyn saatiin vastausaikana (5.6.-31.7.2024) 59 vastausta. Työssä on myös hyödynnetty Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n toteuttamia aikaisempia asiakastyytyväisyyskyselyiden tuloksia. Lisäksi työn aikana on toteutettu laajempi tutkimus alueen väestö- ja jätemääräennusteista vuoteen 2030, jonka tuloksia on hyödynnetty luonnoksen laadinnassa.

Kooste kuntien jätehuollon kehittämispalavereissa ja kuntalaiskyselyssä esille nousseista asioista on oheismateriaalina.

Kuntien näkemysten vahvistamiseksi kunnille ja kuntien ympäristönsuojeluviranomaisille varataan vielä mahdollisuus lausua mielipiteensä jätehuollon palvelutasoluonnoksesta. Samoin Pirkanmaan ELY-keskusta sekä pakkausalan tuottajayhteisöjä ja Suomen pakkauskierrätys RINKI Oy:tä on perusteltua konsultoida luonnoksesta. Myös kuntalaisille varataan vielä uudelleen mahdollisuus mielipiteiden jättämiseen.

Mielipiteiden ja lausuntojen jälkeen asia tuodaan päätettäväksi jätehuoltolautakunnalle. Kuntien välisen jätehuollon yhteistoimintasopimuksen mukaan jätehuoltolautakunnan hallinnossa ja päätöksenteossa noudatetaan Tampereen kaupungin sääntöjä, määräyksiä ja ohjeita. Tampereen kaupungin voimassa olevan, 1.6.2017 voimaan tulleen hallintosäännön mukaan lautakunta päättää oman tehtäväalueensa ohella mm. toimintaa ohjaavien strategisten asiakirjojen hyväksymisestä. Jätehuoltolautakunnan hyväksymisen jälkeen jätehuollon palvelutaso lähetetään kuntien toimivaltaisille tahoille tiedoksi.

Jätehuollon palvelutason sisältö ja sen keskeiset muutokset

Jätehuollon palvelutasossa (liite 1) on määritelty vähimmäistasot seuraaville Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n tarjoamille palveluille:

  • Sekajätteen ja kierrätettävien jätteiden kiinteistöittäinen jätteenkuljetus;
  • Sekajätteen ja kierrätettävien jätteiden aluekeräys;
  • Suurikokoisten ja laadullisesti tai määrällisesti poikkeuksellisten jätteiden vastaanotto;
  • Vaarallisten jätteiden vastaanotto;
  • Saostus- ja umpisäiliölietteiden kuljetus ja vastaanotto;
  • Puutarhajätteet;
  • Jätteen synnyn ehkäisyyn liittyvät palvelut.

 

Lisäksi palvelutasossa käsitellään jätehuollon viranomaispalvelut. 

Palvelutasokuvaukset on koottu taulukoihin. Taulukon ensimmäisessä sarakkeessa kuvataan se, millaisesta palvelusta on kyse. Toisessa sarakkeessa on kuvattu palvelun sisältö joko nykyisellä tasollaan, joka jatkuu tai suunnitelmana, jollaiseksi palvelua kehitetään. Kolmannessa sarakkeessa on määritelty, missä vaiheessa palvelu toteutetaan asetetun tason mukaisesti vai toteutuuko palvelu jo tällä hetkellä kirjauksen mukaisena. Liitteessä 2 on esitetty palvelutasoluonnoksen muutosten vaikutusten arviointi kuntalaisille, ympäristöön, yrityksille ja jätehuollon kustannuksiin.

Sekajätteen ja kierrätettävien jätteiden kiinteistökohtainen keräys

Sekajätteen kiinteistökohtaisen keräyksen kattavuuden palvelutason muutokset koskevat sekajätteen kiinteistökohtaisen keräysalueen laajentumista, mistä jätehuoltolautakunta on päättänyt 7.2.2024. Palvelutason parantamista koskevat kirjaukset vastaavat tätä päätöstä ja aikataulu vaaditun tason toteuttamiseksi on vuoden 2029 loppuun mennessä, jolloin viimeiset siirtymäajat muutoksen toteuttamiseksi päättyvät.

Asiakaspalautteissa kiinteistökohtaista jätteenkeräystä koskevina kehitystä vaativina seikkoina esille on noussut väliin jääneet jäteastian tyhjennykset ja viestinnän parantaminen poikkeustilanteissa. Tämän vuoksi palvelujen kehittämisessä sitoudutaan siihen, että jäteastioiden tyhjennysajankohdat ovat jatkossa selkeämmin eri osapuolten tiedossa. Jos jäteastian tyhjennys myöhästyy Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n toiminnan takia, asiakkaalle maksetaan hyvitystä palvelun myöhästymisestä. Asiakasviestintää pyritään myös parantamaan siten, että jäteastian tyhjennyksen viivästyessä asiakkaalle ilmoitetaan tekstiviestitse korvaavan tyhjennyksen ajankohta. Myös hinnoittelua pyritään yksinkertaistamaan ja selkeyttämään tulevina vuosina, jotta jätetaksa olisi ymmärrettävämpi asiakkaille.

Asiakkaat ovat myös toivoneet joustavampia jäteastioiden tyhjennysvälejä, joten palvelutasossa sitoudutaan tarjoamaan monipuolisempia jäteastian tyhjennysvälejä jätehuoltomääräysten sallimissa puitteissa.  Esimerkiksi keskustaajaman alueella paljon pyydetty 3 viikon sekajäteastian tyhjennysväli olisi jatkossa mahdollinen asiakkaille. Lisäksi jäteastioiden maksullisia pesupalveluja laajennetaan koko toimialueelle. Biojäteastioiden pesu kaksi kertaa vuodessa kuuluu jatkossakin biojäteastian tyhjennyshintaan.

Sekajätteen ja kierrätettävien jätteiden aluekeräys

Sekajätteen aluekeräysverkoston palvelutason kattavuuteen esitettävät muutokset johtuvat pääasiassa kiinteistökohtaisen keräysalueen laajenemisesta vuosina 2024–2029. Aluekeräysverkosto tulee vähenemään, kun kiinteistökohtainen keräysalue toimialueella laajenee, jotta päällekkäistä keräysverkostoa ei ylläpidetä. Muutokset olemassa olevaan aluekeräysverkostoon sitoudutaan tekemään yhteistyössä kuntien kanssa.

Sekä kuntalaispalautteissa että kuntien kanssa pidetyissä jätehuollon kehittämispalavereissa on säännöllisesti noussut esille aluekeräyspisteiden roskaantuminen, keräyspisteiden väärinkäytökset ja pisteiden riittävä astiakapasiteetti. Tämän vuoksi aluekeräyspisteiden yhtenäiseen ilmeeseen ja pisteiden siisteyteen tullaan kiinnittämään erityistä huomiota tulevina vuosina. Aluekeräyspisteiden roskaantumisen ehkäisemiseksi laaditaan toimintasuunnitelma asianmukaisen siisteystason ylläpitämiseksi sekä yhteiset toimintaohjeet keräyspisteiden väärinkäyttötilanteita varten. Toimenpiteiden riittävyyttä seurataan vuosittain, jotta aluekeräyspisteiden siisteyteen pystytään panostamaan aiempaa enemmän.

Kierrätettäviä jätteitä (pienmetalli sekä kartonki-, lasi- ja muovipakkaukset) kerätään aluekeräyksenä ekopisteissä. Suurin osa ekopisteistä kuuluu Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:lle, joka järjestää pakkausjätteiden keräysverkoston ns. pakkausjäteasetuksen mukaisesti, tehden ratkaisut omien ekopisteidensä sijoituspaikoista ja rakenteista. Tällä palvelutasodokumentilla ei voida ottaa kantaa RINKI Oy:n ekopisteverkoston laajuuteen tai pisteiden sijoitukseen. RINKI Oy:llä on toimialueella tällä hetkellä noin 115 ekopistettä, joista jokaisella keräyspisteellä tarjotaan tällä hetkellä kaikkien pakkausjätteiden lajittelumahdollisuus.

Pirkanmaan Jätehuolto on täydentänyt RINKI Oy:n verkostoa omilla ekopisteillään, joita on tällä hetkellä 49 kpl. Nämä pisteet sijaitsevat Tampereella (25 kpl), Lempäälässä (5 kpl), Pirkkalassa (5 kpl), Ylöjärvellä (3 kpl), Parkanossa (2 kpl), Mänttä-Vilppulassa (2 kpl), Nokialla (2 kpl) sekä yhdet pisteet Hämeenkyrössä, Ikaalisissa, Ruovedellä, Kangasalla ja Sastamalassa.  Lisäksi joidenkin sekajätteen aluekeräyspisteiden yhteyteen haja-asutusalueella on järjestetty pienmetallin ja lasipakkausten keräys. Palvelutaso on kuitenkin ollut alueittain vaihteleva, eikä täydentävän keräyksen sijoittelu tai niillä tarjottavat palvelut ole olleet yhdenmukaisia.

Palvelutasoluonnoksessa esitetään, että Pirkanmaan Jätehuollon järjestämä täydentävä ekopisteverkosto lopetettaisiin lukuunottamatta haja-asutusalueen aluekeräyspisteiden yhteydessä olevia pienmetallin ja lasipakkausten keräyspalveluita. Tämä johtuu siitä, että Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:n järjestämä keräysverkosto on jo tiheä ja jokaisesta kunnasta löytyy tällä hetkellä vähintään yksi ja useimmiten useampia RINKI Oy:n järjestämiä ekopisteitä kaikille pakkausjätteille. Pirkanmaan Jätehuollon täydentävät ekopisteet ovat sijainneet pääasiassa Tampereen keskustaajamassa, jossa on jo entuudestaan paljon kiinteistökohtaista pakkausjätteiden keräystä ja toisaalta myös RINKI Oy:n verkosto on sijainnut lähellä näitä täydentäviä keräyspisteitä. Edellä mainitut seikat puoltaisivat päällekkäisen keräysverkoston poistamista.

Toisaalta kattavat, helposti saavutettavat kierrätysmahdollisuudet myös haja-asutusalueilla on ollut keskeisin palveluverkostoa koskeva kehitystoive sekä kunnilta että kuntalaisilta. Tämän vuoksi palvelutasoluonnokseen on kirjattu, että toimialueella tullaan selvittämään, mitä jätelajeja aluekeräyspisteillä tulevaisuudessa kerätään nykyisen lasipakkausten ja pienmetallin keräyksen lisäksi. Lisäksi palvelutasossa sitoudutaan kehittämään palveluja, jotka parantavat jätteiden lajittelua ja kierrätysastetta haja-asutusalueella.

Poistotekstiilin keräyksen palvelutaso esitetään pidettäväksi nykytasolla. Sitä kerätään tällä hetkellä kiertävällä Repe, Romu & Riepu-keräyksellä sekä Tampereen kaupunkiseudulla sijaitsevissa kauppakeskusten keräyspisteissä. Kuntalaiset ovat toivoneet poistotekstiilin keräyksen laajentamista, mutta keräyksen järjestäminen on siirtymässä tekstiilin tuottajien ja maahantuojien vastuulle, minkä vuoksi keräysverkoston laajentaminen ei ole taloudelliselta näkökulmalta järkevää.

Suurikokoiset ja laadullisesti tai määrällisesti poikkeukselliset jätteet

Suurikokoisia ja laadullisesti tai määrällisesti poikkeuksellisia jätteitä kerätään jätekeskuksissa, jäteasemilla, kiertävällä keräyksellä, noutopalveluna ja erilaisten kampanjoiden yhteydessä. Tällaisia jätteitä ovat esimerkiksi sähkö- ja elektroniikkaromut (SER), isokokoiset jätteet kuten huonekalut, renkaat sekä rakennus- ja purkujätteet, jotka eivät kuulu kokonsa, määränsä tai laatunsa vuoksi jäteastioihin tai alueellisiin keräyspisteisiin. Toimialueella on tällä hetkellä 2 jätekeskusta sekä 20 kiinteää jäteasemaa. Lisäksi alueella tarjotaan kiertävää Repe, Romu & Riepu-keräystä sekä Repsikka-noutopalvelua.

Jäteasemaverkoston palvelutaso on tulevan palvelutasokauden yksi keskeisimmistä kehittämistä vaativista palvelukokonaisuuksista. Monet kunnat toivovat Pirkanmaan Jätehuollolta investointeja uuteen jäteasemaan, minkä lisäksi kuntalaiset toivovat erityisesti laajempia aukioloaikoja jäteasemille. Nykyisen jäteasemaverkoston haasteena on kuitenkin maankäytölliset asiat. Monella jäteasemalla on ahtaat tilat asioida, minkä takia raskaiden ajoneuvojen liikennöinti alueella on hankalaa. Tilan puutteen vuoksi lajittelumahdollisuuksien lisäämiseen ei myöskään ole tilaa, eikä aukioloaikojen laajentaminen ole teknisesti tai taloudellisesti mahdollista. Monilla pienillä jäteasemilla asiakas- ja jätemäärät ovat alhaisia ja trendi on myös näiden suhteen laskeva.

Jokaista kiinteää jäteasemaa ei ole kustannusten vuoksi mahdollista korvata uudella, lähialueelle rakennettavalla kiinteällä jäteasemalla. Tämän vuoksi jäteasemien vastaanottoverkoston palvelutason esitetään jatkossa koostuvan kiinteistä jäteasemista sekä niitä täydentävästä kiertävästä keräyksestä. Näistä on tarkoitus muodostaa saavutettava, kustannustehokas ja laadukas kokonaisuus.  Asiakkaalla tulee jatkossa olla korkeintaan 30 minuutin ajomatka lähimmälle palvelupisteelle. Nykyistä kiinteiden jäteasemien vastaanottoverkostoa tultaisiin palvelutasoluonnoksen mukaan muuttamaan siten, että jos kiertävä keräys tavoittaa kunnassa enemmän asiakkaita ja sen avulla kerätään enemmän jätteitä kuin nykyisellä kiinteällä jäteasemalla, sillä korvattaisiin pysyvä jäteasema.

Palvelutasoluonnoksessa myös esitetään, että kiinteiden jäteasemien aukioloajat yhtenäistettäisiin kävijämääriltään samankokoisilla jäteasemilla ja jätekeskuksissa. Keskustaajamassa (Tampere, Lempäälä, Nokia, Kangasala, Ylöjärvi, Pirkkala) sijaitseviin jäteasemiin tullaan jatkossa tarjoamaan myös mahdollisuus itsepalveluasiointiin. Tällä hetkellä laajat aukioloajat tai mahdollisuus itsepalveluasiointiin on vain isoilla jäteasemilla Tampereen Nekalassa sekä Vuoreksessa.

Myös jäteasemien ja jätekeskusten siisteyteen, yhtenäiseen ilmeeseen ja opasteisiin tullaan kiinnittämään tulevina vuosina erityistä huomiota, jotta näillä asiointi on helppoa ja turvallista. Lisäksi jäteasemilla ja jätekeskuksissa kerättävien jätelajien valikoimaa kehitetään.

Vaarallisen jätteen vastaanotto

Vaaralliset jätteet ovat käytöstä poistettuja aineita tai esineitä, jotka voivat aiheuttaa jo pieninä määrinä erityistä vaaraa tai haittaa ihmisille ja ympäristölle. Vaarallisia jätteitä voidaan ottaa vastaan vain valvotuissa vastaanottopaikoissa. Jäteasemaverkoston kehittäminen vaikuttaa osaltaan myös vaarallisten jätteiden vastaanottoon, koska vastaanotto on järjestetty kiinteillä jäteasemilla, Repe, Romu & Riepu-keräyksenä sekä ns. Vartti-konteilla, joita on ainoastaan 5 kpl eri puolilla toimialuetta. Vartti-kontit ovat sijainneet Tampereella, Pirkkalassa, Ikaalisissa ja Ylöjärven Viljakkalassa.

Palvelutasoluonnoksen mukaan vaarallisen jätteen vastaanotto järjestetään jatkossakin kaikille kiinteille jäteasemille, jätekeskuksiin sekä kiertävään keräykseen. Lääkejätteet otetaan vastaan toimialueen apteekeissa kuten tälläkin hetkellä. Sen sijaan yksittäisissä kunnissa sijaitsevista Vartti-konteista esitetään luovuttavan, koska niiden käyttäjämäärät ovat olleet vähäisiä, ja vaarallisten jätteiden saanto palvelun kautta on ollut hyvin pientä.

Puutarhajätteet

Kuntalaiset ovat toivoneet puutarhajätteen vastaanottoverkoston laajentamista, koska tällä hetkellä puutarhajätteen vastaanoton palvelutasossa on ollut kunnasta riippuen isojakin eroja. Puutarhajätteen vastaanotto on tällä hetkellä järjestetty Pirkanmaan Jätehuollon toimesta ainoastaan Koukkujärven ja Tarastenjärven jätekeskuksiin. Palvelutasoluonnosta koskevien kuntakeskustelujen jälkeen palvelutasossa esitetään, että Pirkanmaan Jätehuolto aloittaa koko toimialueella yhteistyön kuntien kanssa puutarhajätteen keräyksen järjestämiseksi. Tällä tavalla palvelutasoa pystytään toimialueella yhdenmukaistamaan. Lisäksi palvelutasoluonnoksessa esitetään, että maksullista risunkeräyspalvelua tarjotaan jatkossa koko kaupunkiseudun keskustaajaman alueella, kun tähän saakka palvelu on ollut tarjolla ainoastaan Tampereella ja Pirkkalassa. Palvelua voidaan tarvittaessa laajentaa myös muille alueille, jos kysyntää on.

Saostus- ja umpisäiliölietteet

Saostus- ja umpisäiliölietteiden palvelutasomuutokset koskevat erityisesti viestinnän parantamista, hinnoittelun kehittämistä ja säiliöiden tyhjennyksiin liittyvien lisäpalvelujen toteuttamisen selvittämistä. Saostus- ja umpisäiliölietteiden osalta kuntalaiset ovat erityisesti toivoneet etukäteisilmoitusta tulossa olevasta lietesäiliön tyhjennyksestä, jotta tyhjennys sujuisi ongelmitta. Palvelutasoluonnoksessa sitoudutaankin parantamaan tiedonkulkua asiakkaalle lietetyhjennyksiä koskien. Asiakkaalle tullaan ilmoittamaan etukäteen tulossa olevasta lietesäiliön tyhjennyksestä, minkä lisäksi asiakasta tiedotetaan jatkossa myös tekstiviestitse siitä, jos lietesäiliön tyhjennys ei ole onnistunut. Säiliöiden tyhjennysten hinnoittelua tullaan myös kehittämään, minkä lisäksi tullaan selvittämään mahdollisuutta tarjota säiliöiden tyhjennysten yhteydessä esimerkiksi huoltopalveluja.

Jätteen synnyn ehkäisyyn liittyvät palvelut

Jätteen synnyn ehkäisyyn liittyvät palvelut pitävät sisällään mm. erilaisia palveluita, tapahtumia ja viestintää, jotka kannustavat jätteen määrän vähentämiseen ja kestävään elämäntapaan. Näissä panostetaan erityisesti uudelleenkäyttöön soveltuvien tavaroiden kierron edistämiseen. Tätä toteutetaan erilaisin kokeiluin.

Jätehuollon viranomaispalvelut

Jätehuollon viranomaispalvelut kattavat pääasiassa jätehuoltoviranomaisen eli alueellisen jätehuoltolautakunnan toiminnan. Palvelutasossa on asetettu tavoitteita mm. hakemusten, ilmoitusten ja asiakkaiden yhteydenottojen käsittelyaikaa koskien. Monelta osin nykyinen viranomaispalvelujen palvelutaso sitoudutaan ylläpitämään, mutta parannuksia on myös luvassa mm. ilmoitusten ja asiakkaiden yhteydenottojen käsittelyn nopeutta koskien.

Jätehuoltoviranomaisen toiminnan ohella palvelutasoon on myös asetettu kuntien ympäristönsuojeluviranomaisten toimintaa koskeva tavoite siitä, että jätehuollon valvonta toteutuisi toimialueen kunnissa yhdenmukaisesti. Tähän pyritään sillä, että valvovien viranomaisten kesken luotaisiin yhteiset käytänteet kunnan järjestämää jätehuoltoa koskevaan jätehuollon valvontaan. Näin pyrittäisiin edistämään kuntalaisten tasavertaista kohtelua koko toimialueella kunnasta riippumatta.

Jätehuollon palvelutason voimassaolo ja sen toteutumisen seuranta

Jätehuollon palvelutason on tarkoitus kattaa vuodet 2025–2029. Palvelutason käytännön toteuttamisesta vastaa pääasiassa Pirkanmaan Jätehuolto Oy. Viranomaispalvelujen osalta pääasiallinen vastuu on alueellisella jätehuoltolautakunnalla. Jätehuollon palvelutason toteutumista on tarkoitus seurata jäteyhtiön vuosittaisilla toimintasuunnitelmilla sekä kuntien kanssa pidettävissä jätehuollon kehittämispalavereissa. Myös asiakaskokemuksen mittaamisesta on tarkoitus tehdä tulevaisuudessa jatkuvaa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Luonnos jätehuollon palvelutasoksi vuoteen 2029 asetetaan julkisesti nähtäville 9.10.-7.11.2024 toimialueen kuntien ilmoitustauluille julkiseen tietoverkkoon.

Kuntalaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 7.11.2024 mennessä.

Toimialueen kunnilta, kuntien ympäristönsuojeluviranomaisilta, Pirkanmaan ELY-keskukselta sekä pakkausalan tuottajayhteisöiltä ja Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:ltä pyydetään lausuntoa asiasta 7.11.2024 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Skippari Kati, Ympäristö- ja kehitysjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Ympäristötarkastaja Sari Sassi, puh. 050 328 5969, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Hanna Sandström, puh. 040 750 1876, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Asia
Alueellinen jätehuoltolautakunta valmistelee jätehuollon palvelutasoa vuosille 2025-2029. Palvelutasotyössä määritetään, millaisia jätehuoltopalveluja kuntalaisille ja kiinteistöille tarjotaan. Jätehuollon palvelutaso määritellään ensimmäistä kertaa toimialueelle ja se koskee kunnan järjestämisvastuulle kuuluvia jätehuoltopalveluja eli asumisen sekä kuntien hallinto- ja palvelutoiminnan jätehuoltoa. Palvelutason määrittelyssä on huomioitu jätelainsäädännön asettamien velvoitteiden ja tavoitteiden lisäksi kuntien yhteinen jätestrategia. Jätehuollon palvelutasossa on määritelty vähimmäistasot seuraaville Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n tarjoamille palveluille:

  • sekajätteen ja kierrätettävien jätteiden kiinteistöittäinen jätteenkuljetus
  • sekajätteen ja kierrätettävien jätteiden aluekeräys
  • suurikokoisten ja laadullisesti tai määrällisesti poikkeuksellisten jätteiden vastaanotto
  • vaarallisten jätteiden vastaanotto
  • saostus- ja umpisäiliölietteiden kuljetus ja vastaanotto
  • puutarhajätteet
  • jätteen synnyn ehkäisyyn liittyvät palvelut.

Lisäksi palvelutasossa otetaan kantaa jätehuollon viranomaispalveluihin sekä arvioidaan esitettyjen muutosten vaikutuksia kuntalaisille, ympäristöön, yrityksille sekä jätehuollon kustannuksiin.

Alueellinen jätehuoltolautakunta varaa Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle mahdollisuuden antaa lausuntonsa asiasta. Lausunto on pyydetty toimittamaan jätehuoltolautakunnalle viimeistään 7.11.2024, mutta määräaikaan on saatu lisäaikaa 15.11.2024 asti.

Lausunto

Palvelutasoluonnokseen on kirjattu, että toimialueella tullaan selvittämään, mitä jätelajeja aluekeräyspisteillä tulevaisuudessa kerätään. Lisäksi palvelutasoluonnoksessa sitoudutaan kehittämään palveluja, jotka parantavat jätteiden lajittelua ja kierrätysastetta haja-asutusalueella. Ympäristönsuojelu näkee tärkeänä, että haja-asutusalueilla kierrätettävien jätteiden (pienmetalli, paperi, kartonki-, lasi- ja muovipakkaukset) keräysmahdollisuuksia parannetaan huomattavasti nykyisestä tasosta. Tällä hetkellä Tampereen kaupungin pohjoisella suuralueella (Aitolahti-Teisko) kaikkien edellä mainittujen jätteiden erilliskeräysmahdollisuus on järjestetty ainoastaan kahdessa RINKI Oy:n ekopisteessä (Nurmi ja Kämmenniemi), yhdessä Pirkanmaan Jätehuollon järjestämässä aluekeräyspisteessä (Sorila) sekä Teiskon jäteasemalla, jossa on hyvin rajoitetut aukioloajat (talviaikaan vain la klo 8-15.30).  Näiden lisäksi ainoastaan osassa haja-asutusalueen aluejätepisteissä on paperin, lasipakkausten ja pienmetallin keräys (jätepistetiedot kierrätys.info -sivuilta).

Palvelutasoluonnoksen mukaan Rinki-ekopisteiden verkostoa täydentävistä Pirkanmaan Jätehuollon ylläpitämistä ekopisteistä on tarkoitus luopua. Tätä on perusteltu mm. sillä,​ että nykyiset Pirkanmaan Jätehuollon ekopisteet sijaitsevat alueilla, joissa Rinki-ekopisteitä on jo tiheästi. Ympäristönsuojelu katsoo, että jätehuoltoyhtiön Rinki-ekopisteitä täydentävä ekopisteverkosto on tärkeä kierrätysasteen nostamiseksi etenkin tiheästi asutuilla pientaloalueilla, joissa jätekimppojen keräysastioiden sijoittaminen on haastavaa tilanpuutteen vuoksi eikä Rinki-ekopiste sijaitse kävelyetäisyydellä. Kierrätettävien jätteiden erilliskeräyspaikat tulisi kartoittaa aluekohtaisesti ja varmistaa, että keräyspisteet ovat saavutettavissa kohtuudella ilman auton käyttöä.

Palvelutasoluonnoksessa on todettu, että Pirkanmaan Jätehuolto Oy kannustaa ja auttaa asiakkaita jätekimppojen perustamisessa. Jätekimppojen perustaminen etenkin kierrätettävien jätteiden erilliskeräyksen tehostamiseksi on erittäin kannatettavaa.

Suunnitelman mukaan kiinteistökohtaisessa keräyksessä väliin jääneiden astiatyhjennysten ja mahdollisten poikkeustilanteiden osalta tiedottamista asiakkaiden suuntaan parannetaan ja esimerkiksi korvaavan tyhjennyksen ajankohta ilmoitetaan asiakkaille. Näiden lisäksi asiakkaille tarjottava maksullinen jätteiden keräysvälineiden pesupalvelu todetaan tervetulleeksi uudeksi palveluksi jätehuollon palveluvalikoimaan.

Aluejätepisteiden ympäristö roskaantuu helposti ja roskaantuminen ruokkii jätepisteiden väärinkäyttöä. Ympäristönsuojelu pitää tärkeänä, että aluejätepisteiden roskaantumisen ehkäisemiseksi tehdään toimintasuunnitelma, jossa määritellään aluejätepisteiden siisteystaso sekä ohjeet väärinkäyttötilanteita varten. Samoin aluejätepisteiden jäteastioiden määrän ja niiden tyhjennysten optimointi koetaan tärkeäksi.

Palvelutasoluonnoksessa todetaan, että risujen keräyskampanjaa laajennetaan ja puutarhajätteitä otetaan ympäri vuoden vastaan maksutta Tarastenjärven ja Koukkujärven jätekeskuksissa. Tämän lisäksi aloitetaan yhteistyö kuntien kanssa puutarhajätteiden keräyksen järjestämiseksi. Edellä mainittu koetaan tärkeäksi, koska puutarhajätteitä päätyy usein luvatta metsiin. Lisäksi puutarhajätteet ovat yksi merkittävä vieraslajien leviämisväylä. Palvelutasoa määritettäessä olisi hyvä pohtia, voisiko puutarhajätteen keräystä laajentaa koskemaan myös vieraslajijätteen keräystä. Tälle olisi selkeä tarve ja se voitaisiin aloittaa esim. pilottina kampanjamuotoisesti tai alueellisena noutopalveluna.

Jätteen synnyn ehkäisyyn liittyen ehdotetaan, että vieraslajikasvijätteeseen liittyvää tiedotusta tehostetaan. Olisi tärkeää tiedottaa asukkaille, mitkä kasvien osat ovat leviämiskykyisiä (toimitus jätekeskukseen) ja mitkä kasvinosat eivät ole leviämiskykyisiä (asukas voi halutessaan kompostoida ne omalla tontillaan).

Ympäristönsuojelu katsoo, että olisi hyvä selvittää tarveharkintaista palvelua, jossa nykyistä Repsikka-palvelua halvemmalla olisi mahdollista saada isojen kodinkoneiden, sohvien tms. keräyspalvelua. Edellä mainittuja esineitä päätyy valitettavan usein metsiin kaupungin kunnossapidon siivottavaksi.

Palvelutasoluonnoksessa on todettu, että vaarallisten jätteiden keräyskonteista (Vartti-kontit) luovutaan. Ympäristönsuojelu katsoo, että kiinteät vaarallisten jätteiden keräyspisteet täydentävät ja tehostavat jäteasemien ja -keskusten vaarallisten jätteiden keräystä. Kiertävällä keräyksellä ei pystytä täysin korvaamaan kiinteitä keräyspisteitä, joihin kyseisiä jätteitä voi viedä huomattavasti laajemmalla ja joustavammalla aikataululla kuin kiertävän keräyksen keräyspisteisiin.

Palvelutasoluonnoksessa esitetään, että selvitetään lietteentyhjennysten lisäpalveluina tarjottavien huoltopalveluiden tarvetta. Huoltopalveluiden tarjoaminen lieteasiakkaille koetaan ympäristönsuojelun kannalta tärkeäksi, koska kiinteistökohtaisten jätevesijärjestelmien toimivuus riippuu oleellisesti järjestelmien oikea-aikaisesti tehdyistä huoltotoimenpiteistä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Skippari Kati, Ympäristö- ja kehitysjohtaja

Annetaan alueelliselle jätehuoltolautakunnalle jätehuollon palvelutasoluonnoksesta vuoteen 2029 oheinen perusteluissa oleva lausunto.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Alueellinen jätehuoltolautakunta

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)