Elinvoima- ja osaamislautakunnan työllisyysjaosto, kokous 10.12.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 37 Elinvoima- ja osaamislautakunnan työllisyysjaoston vuoden 2025 vuosisuunnitelma 

TRE:3411/02.02.01/2024

Valmistelija

  • Saari Regina, Työllisyys- ja kasvujohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Projektijohtaja Pauliina Laisi, puh. 040 836 2730, controller Maaret Kastelli, puh. 040 806 3309 ja strategiacontroller Tuomas Huhtala, puh. 040 353 7384, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2025–2028 taloussuunnitelman kokouksessaan 11.11.2024 § 170. Vuosisuunnitelmaesitys perustuu valtuuston hyväksymässä talousarviossa osoitettuun työllisyysjaoston sitovaan määrärahaan ja tuloarvioihin.

Työllisyysjaoston vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa ja vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelma laaditaan osana toiminnan ja talouden prosessia ja hyväksytään ko. toimielimessä vuoden loppuun mennessä. Vuosisuunnitelmaan kootaan jaoston alaisen toiminnan suunnittelua ohjaavat palvelusuunnitelmien toimenpidekokonaisuudet ja vuosittaiset talousarviotavoitteet sekä niitä toteuttavat toimenpiteet. Lisäksi vuosisuunnitelma sisältää kuvauksen Tampereen seudun työllisyysalueen toiminnasta ja taloudesta sekä riskiprofiilin ja keskeiset sisällöt henkilöstö- ja koulutussuunnitelmasta. Vuosisuunnitelmassa esitetään myös hankintasuunnitelma. Vuosisuunnitelmasta raportoidaan jaostolle huhtikuun, elokuun ja vuoden lopun tilanteesta.

Työllisyysjaoston toimenpiteissä korostuvat järjestämisvastuun toimeenpanon ja palvelujen saatavuuden turvaamisen ohella erityisesti työllisyyteen johtavan koulutuksen ja kohtaannon edistäminen. Järjestämisvastuun toimeenpano ja palvelujen saatavuus turvataan mm. varmistamalla asiakkaiden palvelujen hallittu siirtyminen ja tietojärjestelmien toimivuus, organisoimalla alueen toiminta lähipalvelumallin mukaisesti, käynnistämällä alueen ja kuntien sopimuspohjainen yhteistyö elinvoimatehtävässä ja valmistelemalla työllisyysstrategia ohjaamaan alueen toimintaa. Työllisyyteen johtavaa koulutusta edistetään mm. vahvistamalla maahan muuttaneiden osaamistasoa ja kielitaitoa sekä työelämän vastaanottavuutta ja luomalla mahdollisuuksia työllistyä työvoimatarvealoille uudistamalla koulutushankintoja ja työprosesseja. Kohtaantoa edistetään puolestaan mm. rakentamalla kunnittaiset yhteistyömallit koulutuksenjärjestäjien ja työllisyysalueen välillä, vakiinnuttamalla ja laajentamalla työvoiman saatavuuden kumppanuusyhteistyössä rakennettua toimintamallia ja luomalla yhteiset työnantajien palvelutarvearviot.

Työllisyysjaoston toimenpiteet sisällytetään osaksi elinvoima- ja osaamislautakunnan vuosisuunnitelmaa. Osa toimenpiteistä on laajempia kokonaisuuksia, joiden edistymistä raportoidaan sekä jaostolle että elinvoima- ja osaamislautakunnalle. 

Elinvoima- ja osaamislautakunnan työllisyysjaosto on Tampereen kaupungin organisaatioon kuuluva toimielin, joka vastaa työvoimapalvelujen järjestämisestä yhteistoiminta-alueella vuoden 2025 alusta alkaen. Yhteistoiminta-alueeseen kuuluu 16 kuntaa Pirkanmaalta. Päätöksenteossa ovat mukana Akaa, Kangasala, Nokia, Orivesi, Tampere, Valkeakoski, Virrat, Ylöjärvi, Juupajoki, Kuhmoinen, Lempäälä, Pirkkala, Pälkäne, Ruovesi, Urjala ja Vesilahti.

Yhteistoimintasopimuksen mukaisesti yhteistoiminta-alueen talous on osa Tampereen kaupungin talousarviota, taloussuunnittelua ja kirjanpitoa. Työllisyysalueen toiminnasta muodostetaan kirjanpidollinen taseyksikkö, jolla yhteistoiminta-alueen piiriin kuuluvan toiminnan talous eriytetään kirjanpidossa. Taseyksikölle kohdistetaan työllisyysalueen välittömät ja välilliset kustannukset. Työllisyysalueen sitovuus on tilikauden ylijäämä (alijäämä) 0 euroa.

Työllisyysalueen taseyksiköstä rahoitettavat palvelut pitävät sisällään kaikki TE-uudistuksessa kuntiin siirtyvät lakisääteiset tehtävät sekä yhteistoimintasopimuksessa sovitut kotoutumisen palvelut (pl. Valkeakoski, joka järjestää itse ne kotolain mukaiset tehtävät, jotka eivät kuulu työvoimaviranomaiselle).

Taseyksikön toiminnan menot katetaan kuntien maksuosuuksilla. Kuntien maksuosuudet määräytyvät yhteistoimintasopimuksessa sovittujen kustannustenjaon periaatteiden mukaisesti. Vuoden 2025 maksuosuusarviot jakaantuvat Tampereen ja muiden kuntien välillä siten, että Tampereen kaupungin maksuosuus on 60,9 % ja muiden kuntien 39,1 %.

Työllisyysalueen vuosisuunnitelmassa toimintamenot ja -tulot, sekä kuntien arvioidut maksuosuudet ovat työllisyysjaostossa 27.8.2024 hyväksytyn talousarvion mukaiset.

Työllisyysalueen toimintatulot, 79,1 milj. euroa, muodostuvat liikevaihdosta 78,9 milj. euroa, joka muodostuu kuntien maksuosuuksista, sekä työterveyshuollon korvauksista 0,2 milj. euroa.

Työllisyysalueen toimintamenot ovat yhteensä 79,1 milj. euroa. Ne muodostuvat materiaaleista ja palveluista, henkilöstömenoista ja liiketoiminnan muista menoista. Suurimman erän muodostavat henkilöstömenot 33,5 milj. euroa. Henkilöstömenoihin sisältyy pääerinä valtiolta siirtyvä henkilöstö, työllisyysalueen lakisääteisten tehtävien hoitamiseen kunnista vastuukunta Tampereen palvelukseen siirtyvä henkilöstö sekä vastuukunnan henkilöstön työllisyysalueen tehtäviin kohdistuva työpanos ml. tukipalvelut.

Liiketoiminnan muihin menoihin sisältyvät valtiolta siirtyvät työnantaja- ja henkilöstöasiakkaille kohdistuvat lakisääteiset tuet (avustukset) 20,8 milj. euroa (mm. starttiraha, palkkatuki, harkinnanvarainen kulukorvaus sekä matka- ja yöpymiskustannusten korvaus) sekä työllisyysalueen toimitilavuokrat ja muut vuokrakulut 4,5 milj. euroa. Palvelujen ostoihin 20,0 milj. euroa sisältyvät lakisääteiset TE-ostopalvelut 13,7 milj. euroa (mm. työvoimakoulutukset ml. kotokoulutukset, valmennukset, asiantuntija-arvioinnit) sekä tulkkauspalvelut. Lisäksi palvelujen ostoihin sisältyy sisäisiltä ja sidosyksikkö-kumppaneilta ostettavat ict- ja muut tukipalvelut (4,0 milj. euroa) sekä muut palvelujen ostot. Aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden ostot tilikauden aikana ovat 0,3 milj. euroa.

Asiakkaisiin liittyvien palveluiden ja etuuksien, 34,6 milj. euroa, arvioidaan jakautuvan kokonaisuudessaan seuraavasti:

  • Työnantajan palkkatuki 15,9 milj. euroa
  • Starttiraha 4,8 milj. euroa
  • Palveluihin liittyvät korvaukset 0,2 milj. euroa
  • Lakisääteiset TE-ostopalvelut 13,7 milj. euroa

 

Kohdennusta voidaan tarvittaessa muuttaa vuoden 2025 aikana asiakkaiden palvelutarpeisiin perustuen työllisyysalueen talousarvion sitovuustason puitteissa.

Vastuukunnan tukipalvelujen kustannukset työllisyysalueella muodostuvat työllisyys- ja kasvupalvelujen tukipalveluista, työllisyysalueen käyttämistä konsernihallinnon palveluista sekä työllisyysalueelle laskennallisesti kohdennettavista konsernihallinnon ohjaus- ja tukipalveluista. Konsernihallinnon ohjaus- ja tukipalvelut kohdistetaan työllisyysalueelle maksettujen palkkojen suhteessa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Saari Regina, Työllisyys- ja kasvujohtaja

Työllisyysjaoston vuoden 2025 vuosisuunnitelma hyväksytään.

Työllisyysjohtaja oikeutetaan tekemään vuosisuunnitelmaan teknisiä korjauksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kati Kuusito poistui kokouskesta asian käsittelyn aikana.

Tuomas Huhtala oli läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan ja poistui kokouksesta päätöksen jälkeen.

Tiedoksi

Tampereen seudun työllisyysalueen kunnat, Pekka Salmi, Regina Saari, Sari Oksanen, Mari Taverne, Tommi Eskonen, Lotta Lammi, Irene Impiö, Elina Wallin, Taina Niiranen, Atte Viinikka, Pauliina Laisi, Ilona Sola, Mikko Koskela, Tuomas Huhtala, Maaret Kastelli

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)