Päätöksen perustelut
Tampereen kaupungilta on haettu vahingonkorvausta 27.2.2024 päivätyllä vahingonkorvaushakemuksella Rantatiellä 17.2.2024 klo 1:55 sattuneesta ajoneuvovahingosta. Asianosaisen kertoman mukaan auton kuljettaja on ajanut liittymään syntyneeseen vesilätäkköön. Asianosaisen mukaan lätäkkö on aiheutunut kunnossapidon laiminlyönnin seurauksena. Auto on sammunut lätäkköön ja jouduttu hinaamaan korjaamolle.
Asianosaisen esittämä korvausvaatimus on 12 500,00 euroa perustuen asianosaisen esittämään arvioon vastaavan ajoneuvon hinnasta.
Vahingonkorvauslain mukaan vahingon on velvollinen korvaamaan se, joka tahallaan tai tuottamuksellaan on aiheuttanut vahingon. Tuottamus edellyttää Tampereen kaupungin taholta virhettä tai laiminlyöntiä, jonka lisäksi kaupungin virheellä tai laiminlyönnillä tulee olla niin sanottu syy-yhteys aiheutuneeseen vahinkoon.
Nyt käsillä olevassa tapauksessa on huomioitava, että kyseisestä vesilätäköstä ovat kyenneet ajamaan vahingoittumatta lähes kaikki kyseisenä ajankohtana liittymää käyttäneet ajoneuvot. Korvausvaatimuksessa väitetään, että samasta paikasta olisi illan aikana hinattu jo neljä muuta ajoneuvoa pois, mutta kaupungille on saapunut tämän korvausvaatimuksen lisäksi vain yksi korvausvaatimus, jossa vahinko on aiheutunut noin kahdeksan tuntia myöhemmin. Voidaankin arvioida, että väitetyllä kaupungin laiminlyönnillä ei ole suoraa syy-yhteyttä aiheutuneeseen vahinkoon.
Yleisen elämänkokemuksen perusteella voidaan todeta, että vastaavissa vahinkotapahtumissa ajoneuvon nopeudella on merkittävä vaikutus vahinkoon, veden noustessa korkeammalle nopeuden kasvaessa. Tieliikennelain mukaan ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.
Nyt käsillä olevassa tapauksessa on jo Paasikiventieltä katsottaessa ollut havaittavissa kyseinen lätäkkö. Lätäkkö ei ole voinut tulla vahingonkärsijälle yllätyksenä. Vahinko on aiheutunut siitä syystä johtuen, että vahingonkärsijä on ottanut perusteettoman suuren riskin ajamalla lätäkköön, jonka syvyydestä hänellä ei ole ollut tietoa. Toisekseen, vahingonkärsijä asuu tapahtumapaikan lähistöllä, jolloin hänellä on ollut myös mahdollisuus arvioida lätäkön syvyyttä paremmin kuin sellaisilla henkilöillä, joille tapahtumapaikka on ennestään tuntematon.
Voidaankin todeta, että vahinko ei ole aiheutunut Tampereen kaupungin tuottamuksesta tai virheestä johtuen vaan ajoneuvon kuljettajan oman toiminnan seurauksena.
Kaupunkiympäristön palvelualue katsoo edellä esitetyn perusteella, että korvausvaatimus tulee hylätä perusteettomana.
Sovelletut säännökset:
Tieliikennelaki (729/2018) 5 §.
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §.
Toimivalta:
Rakennuttamisjohtaja päättää alle 50 000,00 euron vahingonkorvausten myöntämisestä (Hallintosääntö 37 §, kappale kaksi, kohta 10 sekä Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasääntö 9.1.2024 § 5).