§ 87 Puppe-ohjelmistopalvelun pienhankinta Broomworks Oy:ltä

Lataa  Kuuntele 

TRE:5458/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

12.12.2024

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Maria Nikkilä, puh. 040 581 1477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

ICT-palveluvastaava Petri Tonteri, puh. 040 182 3979, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupunginkirjastolla on tarve tehostaa uutuusaineiston saapumisvalvontaa. 

Broomworks Oy on kehittänyt Aurora-kirjastojärjestelmälle kirjastoaineiston vastaanottoon ja saapumisvalvontaan räätälöidyn Puppe-ohjelmistopalvelun. Saapumisvalvontaohjelma yksinkertaistaa Tampereen kaupunginkirjaston uutuusaineiston käsittelyprosessia ja vähentää manuaalista työtä hankinnan ja kuvailun työtehtävissä. Kuvailutyössä hyödyt näkyvät myös asiakkaille, sillä ohjelmisto vähentää aineiston jatkokäsittelyn työvaiheita ja aineisto on asiakkaiden käytettävissä nopeammin. Palvelussa voidaan lisäksi tarkastella käsittelyssä olevan aineiston määrää ja statuksia sekä seurata esimerkiksi uuden aineiston käsittelyaikoja, niiden kehitystä ja käsittelyaikoihin liittyviä kausivaihteluita. Vastaavan kaltaista kirjastoille räätälöityä valmisohjelmistoa ei tällä hetkellä markkinoilla ole.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.

Broomworks Oy:n antama tarjous sisältää

  • ohjelmistopalvelun avausmaksun arvonlisäverottomaan hintaan 
    1 920 euroa
  • konsultaation arvonlisäverottomaan kertahintaan 2 850 euroa
  • käyttöoikeudet, hosting-palvelun, ylläpito- ja tukipalvelun arvonlisäverottomaan kuukausihintaan 670 euroa.


Tarjouksen on arvioitu täyttävän tilaajan vaatimukset ja olevan hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä. Prosessien sujuvoittamisella arvioidaan saatavan kustannushyötyjä 1,0 henkilötyövuotta vastaava määrä vuodessa.

Sopimus saapumisvalvontaohjelmistosta esitetään tehtäväksi Broomworks Oy:n (y-tunnus 3275403-4) kanssa.

Broomworks Oy on toimittanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. ​

Hankinnan valmistelijana toimi ICT-palveluvastaava Petri Tonteri. Asiantuntijana toimi tietohallintokoordinaattori Johannes Tolonen.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. ​

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-palveluvastaava, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Petri Tonteri. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.​

Sopimus tehdään toistaiseksi voimassaolevana. Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 8 040 euroa vuodessa.​ Lisäksi hankinnan käyttöönotosta aiheutuu yhteensä 4 770 euron kertakustannus.

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 27.2.2024 § 46) liitteen 1 mukaan digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin
ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Sopimus Puppe-ohjelmistopalvelun hankinnasta tehdään toistaiseksi voimassa olevana Broomworks Oy:n (y-tunnus 3275403-4) kanssa.​

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään ICT-palveluvastaava (Petri Tonteri).

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 8 040 euroa vuodessa.​ Lisäksi hankinnan käyttöönotosta aiheutuu yhteensä 4 770 euron kertamaksu.

Hankinnasta aiheutuvat kustannukset kohdennetaan kustannuspaikalle J1130_07_055.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.