§ 1 Tampereen työväenopiston opinto-oppaan painatuksen ja jakelun hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:5135/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

15.1.2025

Päätöksen tekijä

Rehtori, Tampereen seudun työväenopisto

Valmistelijan yhteystiedot

Hankinta-asiantuntija Heidi Ikonen, puh. 040 480 2498, etunimi.sukunimi@tuomi.fi, viestintäasiantuntija Anna-Katariina Maksimoff, puh. 040 705 5241, etunimi.sukunimi@tampere.fi, viestintäsihteeri Ulla Jousmäki, puh. 040 708 7172, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Tampereen seudun työväenopiston rehtori Maija-Liisa Gröhn, puh. 050 384 8251, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tampereen kaupungin toimeksiannosta tarjouksia Tampereen seudun työväenopiston opinto-oppaan painatuksen ja jakelun hankintaan 1.4.2025 alkavalle ja 31.3.2026 päättyvälle sopimuskaudelle. Hankintaan sisältyi optioehto, jonka mukaan sopimusta on mahdollista jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen yhden (1) vuoden optiokaudella.

​Hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävän palvelun hankinta. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 11.12.2024 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.

​Hankinta oli jaettu osiin seuraavasti: 

Osa-alue 1 Opinto-oppaan painatus
Osa-alue 2 Opinto-oppaan jakelu

​Tarjouksen jättivät määräaikaan 13.1.2025 klo 12:00 mennessä seuraavat neljä (4) yritystä:

Osa-alue 1 Opinto-oppaan painatus:
- Finnprinters Ab (1833566-9)
- Punamusta Oy (1735961-8)

Osa-alue 2 Opinto-oppaan jakelu:
- PKS Jakelu Oy (2922740-1)
- Suomen Suoramainonta Oy (0798131-5)

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista.​

​Hankintayksikkö on tarkastanut valittaksi esitettyjen tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Valittavaksi esitetyt tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Valittavaksi esitettyjen tarjoajien tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on tarkistettu hyväksytysti.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen​

​Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta.

Finnprinters Ab:n tarjous ei vastannut tarjouspyynnön ehtoa kohdassa "Palvelua koskevat vähimmäisvaatimukset" ilmoitetun ehdottoman vaatimuksen "Jälkikäsittely: Stiftaus" osalta. Finnprinters Ab:n tarjous suljetaan tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vaatimusten täyttymättä jäämisen vuoksi.

Muut tarjouskilpailuun saapuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu ​

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus tarjouspyynnössä ilmoitetuin perustein. Tarjouspyynnön mukaan molemman osa-alueen osalta vertailu tehdään omana kokonaisuutena.

Osa-alueeseen 1 saatiin vain yksi tarjouspyynnön vaatimukset täyttävä tarjous, joten osa-alueen 1 osalta tarjousvertailua ei voitu suorittaa. Mikäli osa-alueen 1 tarjousvertailu olisi tehty, olisi kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetty parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin perustein:

Osa-alue 1. Opinto-oppaan painatus
- Kokonaisvertailuhinta, max. 96 pistettä
- Laatu, max. 4 pistettä

Osa-alueen 2 kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-​ laatusuhdetta seuraavin painotuksin:

Osa-alue 2. Opinto-oppaan jakelu
- Kokonaisvertailuhinta, max. 98 pistettä
- Laatu, max. 2 pistettä

Hinnan vertailu tehtiin perustuen muodostuvaan kokonaisvertailuhintaan. Osa-alueen edullisimman kokonaisvertailuhinnan antanut tarjous sai vertailuun osa-alueen hinnan maksimivertailupisteet. Muiden tarjousten hinnat suhteutettiin tähän hintaan kaavalla: (pienin annettu vertailuhinta/pisteytettävän tarjouksen vertailuhinta) * osa-alueen hinnan maksimipistemäärä.

Osa-alueessa 2. Opinto-oppaan jakelu laatupisteet määräytyivät seuraavasti:

- Palveluntuottamiseen käytettävien ajoneuvojen ainoana käyttövoimana käytetään sopimuskaudella sähköä, biokaasua, fossiilivapaasti tuotettua vetyä tai nestemäisiä uusiutuvia polttoaineita, Kyllä- vastauksesta sai maksimipistemäärän, 2 pistettä

Hinnan ja laadun pisteet laskettiin yhteen.

​Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjoajien kunkin vertailuperusteen osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut ilmenevät osa-alueen 2 osalta hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.​

​Tarjoajien kokonaisvertailupisteet osa-alueen 2 osalta käyvät ilmi hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.

​Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen osa-alueseen 2 teki Suomen Suoramainonta Oy (0798131-5).​

Punamusta Oy (1735961-8) esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi osa-alueeseen 1 ainoana tarjouspyynnön vaatimukset täyttävänä tarjouksena, ja Suomen Suoramainonta Oy (0798131-5) esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi osa-alueeseen 2.

Asiakirjojen julkisuus​

​Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Muutoksenhakua varten asiakirjat on saatavissa Tuomi Logistiikka Oy:stä ja asiakirjatiedustelut on osoitettava osoitteeseen hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi.

Hankinnan valmistelijana toimi Tuomi Logistiikka Oy:ltä hankinta-asiantuntija Heidi Ikonen. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat viestintäasiantuntija Anna-Katariina Maksimoff ja viestintäsihteeri Ulla Jousmäki.

​Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo vuodessa on sitoumuksetta noin 80 000 euroa eli noin 160 000 euroa sopimuskauden aikana sisältäen option käytön.

Työväenopiston rehtorin toimivalta perustuu sivistyspalvelujen palvelualueen johtajan delegointiin 15.1.2025. Hallintosääntö § 34 kohta 4) Irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinta, luovuttaminen ja vuokraus sekä sopimusten hyväksyminen lautakunnan vuosisuunnitelman rajoissa lukuun ottamatta salkkuprojekteja, kukin johtamansa toiminnan osalta

Päätös

Finnprinters Ab suljetaan tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena.

Sopimus Tampereen seudun työväenopiston opinto-oppaan painatuksen ja jakelun hankinnasta tehdään osa-alueen 1 Opinto-oppaan painatus osalta Punamusta Oy:n (1735961-8) kanssa ja osa-alueen 2 Opinto-oppaan jakelu osalta Suomen Suoramainonta Oy:n (0798131-5) kanssa.

Sopimuskausi on 1.4.2025-31.3.2026. Sopimusta on mahdollista jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen yhden (1) vuoden optiokaudella.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo sopimuskauden aikana on sitoumuksetta noin 160 000 euroa sisältäen option käytön.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Optiokauden käyttöönotosta tehdään erillinen päätös. Tampereen kaupungilla on oikeus olla ottamatta käyttöön sopimuskohtaista optiota päätöksellään.

Allekirjoitus

Tampereen seudun työväenopiston rehtori Maija-Liisa Gröhn

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki

puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.