§ 3 Vastuullisten hankintojen neuvonta- ja kehittämispalvelujen pienhankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:262/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

14.1.2025

Päätöksen tekijä

Hallinto- ja tukipalvelujohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Hankintajohtaja Kari Paju, puh. 040 554 6050, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallinto- ja tukipalvelujohtaja Heli Hirvelä, puh. 050 434 5466, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Pienhankinnan kohteena on vastuullisten hankintojen kehittämis- ja neuvontapalvelut Tampereen kaupungille.

Tampereen kaupungilla on tarve huomioida hankinnoissa yhä enemmän vähähiilisyyttä, kiertotaloutta, luonnon monimuotoisuutta sekä sosiaalisia vastuullisuuden velvoitteita. Vastuullisuuden huomioiminen edistäen samalla kustannustehokkuutta edellyttää asiantuntemusta, jota kaupungilla on rajallisesti käytettävissä. Aiemmin tähän alueeseen tarjosi palveluita KEINO-osaamiskeskus, jonka toiminta on ajettu alas vuoden 2024 kuluessa näiltä asiantuntija-alueen osilta. Tätä asiantuntijavajetta korvaamaan Motiva Services Oy on tarjoamassa asiantuntijapalvelua, jota hankkimalla kaupunki nopeuttaa kykyä tehdä kustannustehokkaita ja vaikuttavia vastuullisia hankintoja.

Esitetty hankinta sisältää asiantuntijapalveluita vastuullisten hankintojen kustannustehokkaaseen ja vaikuttavaan toteuttamiseen, yhteistyön koordinointia kansallisten julkisten hankintayksiköiden kesken sekä ajankohtaisen tiedon kokoamista hankintojen suunnittelun tueksi tarjoajista, markkinoiden kehityksestä ja uusista ratkaisuista. Palvelussa kehitetään vastuullisuuteen liittyviä kriteerejä ja järjestetään yhteisiä markkinavuoropuheluita muiden kansallisten julkisten hankintayksiköiden kesken valituista teemoista.

Hankinnan arvo alittaa kansallisen kynnysarvon, jolloin hankinnassa noudatetaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. Hankintaohjeessa kilpailuttaminen on pääsääntö, ellei hankinta ole arvoltaan vähäinen tai kilpailuttaminen ole muutoin epätarkoituksenmukaista. Arvioidessa kilpailutusta palvelun hankintaan tulee ottaa huomioon palvelun sisältö. Palvelua tuotetaan yhtäaikaisesti Tampereen kaupungin lisäksi usealle kansalliselle hankintayksikölle mukaan lukien Espoo, Helsinki, Turku ja Vantaa. Palveluun kuuluu olennaisena osana hankintayksiköiden keskinäinen yhteistyö, jossa hankintayksiköt yhteistyössä kehittävät toimintaa. Tällä yhteistyöllä saavutetaan säästöjä ja vähennetään riskejä liittyen vastuullisten hankintojen toteuttamiseen.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta enintään 9 000 euroa sopimuskauden aikana. Palvelun tuottaja on Motiva Services Oy, joka on Motiva Oy:n täysin omistama tytäryhtiö. Motiva Oy on valtion kokonaan omistama kestävän kehityksen yritys, joka tarjoaa asiantuntijapalveluita kestävän kehityksen vauhdittamiseksi valtionhallinnolle.

Hankinnasta aiheutuvat kustannukset maksetaan konsernihallinnon hallinto- ja tukipalveluyksikön kustannuspaikalta 113520, hankintapalvelut.

Konsernihallinnon toimintasäännön liitteen 1 (konsernijohtajan päätös 18.12.2024 § 235) mukaan konserniyksikön johtaja päättää johtamansa toiminnan osalta tavaroiden ja palvelujen hankinnoista enintään 60 000 euroon asti sekä sopimusten hyväksymisestä vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Sopimus VAUHTI-verkoston palvelujen pienhankinnasta tehdään Motiva Services Oy:n (Y-tunnus 2240720-7) kanssa.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään hankintajohtaja Kari Paju.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta enintään 9 000 euroa sopimuskauden aikana.

Kustannukset maksetaan konsernihallinnon hallinto- ja tukipalveluyksikön kustannuspaikalta 113520, hankintapalvelut.

Hankintapäätös sitoo kaupunkia vasta, kun päätös on saanut lainvoiman ja hankintasopimus on allekirjoitettu.

Allekirjoitus

Hallinto- ja tukipalvelujohtaja Heli Hirvelä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.