Elinvoima- ja osaamislautakunnan työllisyysjaosto, kokous 22.1.2025

§ 6 Työllisyysjaoston tiedoksi merkittävät asiat 

TRE:5937/14.05.01/2024

Valmistelija

  • Saari Regina, Työllisyys- ja kasvujohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Hallintopäällikkö Atte Viinikka, puh. 040 167 7736, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupungin kirjaamoon on saapunut 23.12.2024 Valtioneuvoston yleisistunnossaan 19.12.2024 vahvistamat työllisyyden edistämisen valtakunnalliset tavoitteet vuosille 2025–2027. Tavoitteet ovat tulleet voimaan 1.1.2025.

"Valtioneuvosto on vahvistanut työllisyyden edistämisen valtakunnalliset tavoitteet vuosille 2025-2027 seuraavasti: 

1. Taataan yhdenvertaiset ja tasa-arvoiset palvelut kaikille asiakkaille molemmilla kansalliskielillä 

Tavoite on keskeinen, jotta varmistetaan, että jokaisella asiakkaalla on yhdenvertaiset mahdollisuudet asioida palveluissa ja saada palveluja. Tosiasiallinen yhdenvertaisuus toteutuu palveluiden tarjoamisessa ja kohdentamisessa, mikä tarkoittaa, että palvelut ovat aidosti kaikkien saatavilla ja ne vastaavat asiakkaiden tarpeisiin ilman syrjintää. Palvelutilanteissa ei esiinny syrjintää, ja asiakkaiden kielelliset oikeudet toteutuvat palveluissa, mikä varmistaa, että palvelut ovat saatavilla sekä suomeksi että ruotsiksi. Lisäksi palvelupisteet ovat esteettömiä ja verkkopalvelut saavutettavia, mikä mahdollistaa kaikkien asiakkaiden pääsyn palveluihin. 

Palvelujärjestelmän hajautuessa sekä kunnille tulevan kannustavan rahoitusmallin vuoksi on keskeistä kiinnittää huomiota siihen, että palveluiden kohdentamisessa huomioidaan asiakkaiden yhdenvertaisuus sekä yksilölliset tilanteet. Tämä varmistaa, että palvelut ovat 
oikeudenmukaisia ja tehokkaita, ja että ne tukevat kaikkien asiakkaiden työllistymistä ja hyvinvointia. 

Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat tärkeitä asioita julkisissa työvoimapalveluissa, koska ne edistävät sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja yhteiskunnan kokonaisvaltaista hyvinvointia. Kun kaikki asiakkaat saavat tasavertaiset mahdollisuudet ja palvelut, se lisää luottamusta julkisiin palveluihin ja parantaa yhteiskunnan toimivuutta. Lisäksi yhdenvertaiset palvelut tukevat työmarkkinoiden monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta, mikä on tärkeää kestävän talouskasvun ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kannalta. 

2. Nostetaan matalan työllisyysasteen asiakasryhmien työllisyyttä 

Työllisyysaste on tietyissä väestöryhmissä huomattavasti alhaisempi kuin väestössä keskimäärin. Jotta hallitusohjelmassa pitkän aikavälin tavoite 80 prosentin työllisyysasteesta saavutetaan, kaikkien väestöryhmien työllisyyttä on parannettava. Erityisesti nuorten, ulkomaalaisten, täsmätyökykyisten ja yli 55-vuotiaiden työllisyyden kohentaminen on keskeistä, sillä nämä ryhmät kohtaavat usein merkittäviä esteitä työmarkkinoille pääsyssä. Matalan työllisyysasteen asiakasryhmien työllistymisen tukeminen on tärkeää julkisissa työvoima- ja yrityspalveluissa, koska se edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta, vähentää syrjäytymistä ja parantaa yhteiskunnan kokonaisvaltaista hyvinvointia. Näiden ryhmien työllisyyden parantaminen lisää myös työvoiman tarjontaa ja tukee talouskasvua. 

3. Tuetaan työnhakijan nopeaa työllistymistä vaikuttavilla ja etuusmenoja vähentävillä palveluilla 

Nopean työllistymisen tukeminen vähentää työttömyysjaksojen pituutta, mikä auttaa työnhakijoita palaamaan työmarkkinoille nopeammin ja pysymään työssä pidempään. Nopea työllistyminen parantaa yksilön taloudellista tilannetta sekä hyvinvointia. Kun työttömyysjaksot lyhenevät, myös työttömyysetuuksien maksaminen vähenee. Tämä vähentää julkisen talouden kustannuksia. 

Julkisen talouden kestävyyden sekä yksilön kannalta on keskeistä, että panostetaan palveluihin työttömyyden alussa, jotta työttömyysjaksot eivät turhaan pitkity. Nopeasti työllistyvät työnhakijat lisäävät työvoiman tarjontaa, mikä tukee talouskasvua ja yritysten kilpailukykyä. Työvoimapalvelujen vaikuttavuuden parantamien on keskeinen tavoite, sillä tehokkaat palvelut voivat merkittävästi lyhentää työttömyysjaksoja ja vähentää julkisen talouden kokonaismenoja. 

4. Tuetaan ammatillista, alueellista ja kansainvälistä liikkuvuutta työvoimapula-aloille 

Tavoitteena on, että ammatillinen liikkuvuus on kasvanut, mikä on parantanut työvoiman saatavuutta työvoimapula-aloilla. Työllisyysalueet tekevät keskinäistä yhteistyötä ammatillisen ja alueellisen liikkuvuuden osalta, mikä parantaa työvoiman saatavuutta eri alueilla. Eri toimijoiden asiantuntijuutta hyödynnetään tehokkaasti, mikä tukee liikkuvuuden edistämistä ja työvoimapula-aloille kohdentamista. Rakennemuutokset, sekä positiiviset että negatiiviset, on saatu hoidettua hallitusti, mikä vähentää työmarkkinoiden häiriöitä ja tukee kestävää työllisyyttä. 
 
Työvoimaviranomaisilla on keskeinen rooli alueellisen ja ammatillisen liikkuvuuden edistämisessä. Erityisen tärkeää on, että työvoimaviranomaiset tekevät keskinäistä yhteistyötä tässä asiassa, jotta yritysten tarpeisiin voidaan vastata tehokkaasti. Ammatillinen, alueellinen ja kansainvälinen työvoiman liikkuvuus on keskeistä sekä kansantalouden että yksilön kannalta, sillä se mahdollistaa osaamisen tehokkaan hyödyntämisen ja työvoiman saatavuuden parantamisen. 

5. Vahvistetaan alueen elinvoimaa yhteistyössä alueen muiden toimijoiden kanssa

Alueen elinvoiman kasvattaminen laajassa eri toimijoiden välisellä yhteistyöllä on tärkeää sekä kansantalouden että aluetalouden kannalta. Se luo uusia työpaikkoja, lisää alueen kilpailukykyä ja houkuttelevuutta sekä parantaa asukkaiden hyvinvointia. Yhteistyö mahdollistaa resurssien tehokkaamman käytön ja innovaatioiden syntymisen, mikä tukee kestävää talouskasvua. 

Tavoite pohjautuu hallitusohjelman kirjauksiin, jotka korostavat kansainvälistä rekrytointia ja työvoimapalvelujen uudistamista sekä yritysten kasvun vahvistamista. Laaja yhteistyö eri toimijoiden välillä on keskeistä, jotta voidaan vastata kasvualojen palvelutarpeisiin, edistää yritysten kasvua ja kilpailukykyä, hyödyntää kansainvälistä osaamista työantajien ja TKI-toiminnan tarpeisiin sekä tukea olemassa olevia yrityksiä elinvoiman ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi". 

Työllisyyden edistämisen valtaukunnalliset tavoitteet huomioidaan vuoden 2025 aikana valmisteltavassa työllisyysstrategiassa ja Tampereen seudun työllisyysalueen työvoimaviranomaisen palveluissa. Valtioneuvoston päätös liitteineen on esityslistan liitteenä. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Saari Regina, Työllisyys- ja kasvujohtaja

Asia merkitään tiedoksi.

Tiedoksi

Työllisyysalueen kunnat