§ 1 Tampereen strategian päivitystä ja pormestariohjelman valmistelua tukevan tietopohjan laadinnan hankinta pienhankintana

Lataa  Kuuntele 

TRE:343/00.01.02/2025

Päätöspäivämäärä

15.1.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, Strateginen ohjaus ja konsernipalvelut

Valmistelijan yhteystiedot

Strategiapäällikkö Nina Mustikkamäki, puh. 040 138 9234, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupunki päivittää vuoden 2025 aikana Tekemisen kaupunki -strategian sekä laatii vuosille 2025-2029 valitun pormestarin johdolla pormestariohjelman. Hankinnan tarkoituksena on tuottaa kaupunkitasoinen tietopohja tukemaan strategian päivitykselle asetettujen tavoitteiden toteutumista sekä luoda pohjaa pormestariohjelman laadinnalle. Tavoitteena on, että tietopohja muodostaa perustellun ja koherentin esityksen noin 7-10 Tampereen tulevaisuuden kannalta kriittisestä teemakokonaisuudesta (muutosalueesta), joissa seuraavalla valtuustokaudella tulisi aikaansaada (systeemistä) muutosta. Muutosalueiden tarkoituksena on laajentaa kaupunginvaltuutettujen ja ylimmän johdon ymmärrystä uudenlaiseen systeemiseen ja asioiden keskinäisriippuvaiseen tarkasteluun sekä tukea heidän priorisoivaa ja valintoja tekevää, seuraavalle valtuustokaudelle kohdistuvaa keskustelua.

Strategiayksikkö pyysi tarjouksia tietopohjan laadinnasta. Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.

Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 11.12.2024 viidelle (5) yritykselle, jotka olivat KPMG Oy (1805485-9), MDI Oy (1940671-3), Owal Group Oy (2520269-6), Ramboll Finland Oy (0101197-5) ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy (2647375-4). Kaikki yritykset jättivät määräaikaan 8.1.2025 klo 12.00 mennessä tarjouksen.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut palveluntuottajaksi valitun soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä. Palveluntuottajaksi valittu yritys täyttää tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellisuus.

Hankinnassa käytettiin kilpailutuksena ns. käänteistä kilpailutusta. Hankinnan enimmäishinnaksi määriteltiin 35 000 euroa (alv 0 %) ja se sisältää kaikki kulut työn toteuttamiseksi.

Kokonaistaloudellisuuden perusteena käytettiin seuraavia sisältövaatimusten mukaisia kriteerejä ja painotuksia kokonaispisteytyksessä:

1)     Näkemys kaupunkien kriittisistä muutosteemoista ja ehdotus muutosaluekortin sisällöstä (30 % paino kokonaispisteytyksessä)

2)     Työsuunnitelma ja sen osa-alueet: 1) työsuunnitelman sisältö, vaiheistus ja aikataulu, 2) käytettävät menetelmät ja niiden soveltuvuus, 3) konsulttipäivät (40 % paino kokonaispisteytyksessä)

3)     Osaaminen ja referenssit (30 % paino kokonaispisteytyksessä)

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjoajien kunkin vertailuperusteen osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.  

Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisimman tarjouksen teki MDI Oy:n (Y-tunnus 1940671-3), jota esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi pois lukien liikesalaiseksi merkityt tiedot, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut osoitetaan osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi.

Hankinnan valmistelijana toimi strategiapäällikkö Nina Mustikkamäki, puh. 040 138 9234, etunimi.sukunimi@tampere.fi.

Sopimus sitoo palveluntuottajaa heti allekirjoittamishetkestä lukien, mutta Tilaajaa vasta, kun viranhaltijapäätös on lainvoimainen.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii Strateginen ohjaus ja konsernipalvelut -ryhmän johtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Reija Linnamaa. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 35 000 euroa vuodessa eli 35 000 euroa sopimuskauden aikana.

Strateginen ohjaus ja konsernipalvelut -ryhmän johtajan päätösvalta asiassa perustuu konsernijohtajan päätökseen 18.12.2024 § 235  (konsernijohtajan toimivaltaan kuuluvan asian siirtäminen viranhaltijan ratkaistavaksi). Konsernihallinnon toimintasäännön delegointiliitteen mukaan konserniryhmän johtaja päättää johtamansa toiminnan osalta irtaimen omaisuuden ja enintään 60 000 euron suuruisten palvelujen hankinnasta konsernihallinnon palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa.

 

Päätös

Sopimus Tampereen strategian päivitystä ja pormestariohjelman valmistelua tukevan tietopohjan laadinnan hankinnasta tehdään MDI Oy:n (Y-tunnus 1940671-3) kanssa, kunnes sopimuksessa yksilöidyt sopimusvelvoitteet on suoritettu.

Sopimuskausi alkaa sopimuksen allekirjoittamisesta ja on voimassa, kunnes sopimuksessa yksilöidyt, sopimusvelvoitteet on suoritettu. Sopimusvelvoitteet on suoritettu, kun loppuraportti on luovutettu tilaajalle. Loppuraportti luovutetaan tilaajalle viimeistään 25.4.2025.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään Strateginen ohjaus ja konsernipalvelut -ryhmän johtaja Reija Linnamaa.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 35 000 euroa sopimuskauden aikana. Päätös ei muodosta määräostovelvoitetta. Hankinnan kustannukset maksetaan sis.tilaus 26447 (kehittämisraha), kp 113220

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Johtaja Reija Linnamaa

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.