§ 1 Tampereen kaupungin siltojen vuosi- ja yleistarkastukset

Lataa  Kuuntele 

TRE:5503/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

22.1.2025

Päätöksen tekijä

Rakennuttamispäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Rakennuttajainsinööri Jukka Rantala, puh. 040 685 4427, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Rakennuttamispäällikkö Petri Kantola, puh. 050 364 6095, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualue pyysi tarjouksia Tampereen kaupungin siltojen vuosi- ja yleistarkastuksista vuosille 2025 – 2029.

Kyseessä oli ennakkoarviolta kansallisen kynnysarvon alittavan palvelun hankinta. Hankintamenettelynä oli minikilpailutettu pienhankinta. Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualue lähetti tarjouspyynnön seitsemälle potentiaaliselle toimijalle 27.11.2024.

Tarjouksen jätti määräaikaan 20.12.2024 klo 12 mennessä seuraavat neljä (4) tarjoajaa: A-Insinöörit Civil Oy, Afry Finland Oy, Sitowise Oy ja Sweco Finland Oy.

Kaikki tarjoukset vastasivat asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Vertailuperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin hinnaltaan halvin tarjous. Hinta pyydettiin viiden vuoden tarkastusjakson kattavana kokonaishintana, joka muodostui vuosittain tarkastettavien siltojen tarkastus ja raportointikustannuksista annetun luettelon mukaisesti. 

Halvimman tarjouksen antoi Afry Finland Oy, jonka kokonaishinta oli 83 700,00 euroa (alv 0 %). Muiden tarjoajien kokonaishinnat olivat: Sweco Finland Oy 99 000,00 euroa, Sitowise Oy 115 000,00 euroa ja A-insinöörit Oy 121 499,00 euroa.

Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitetyn yrityksen soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Afry Finland Oy täyttää tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Afry Finland Oy on ennen hankintapäätöstä toimittanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ja ne ovat hyväksytysti tarkastettu.

Hankinnan valmistelijana toimi Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueelta rakennuttajainsinööri Jukka Rantala.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

 

Toimivalta:

Rakennuttamispäällikkö päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa (HS 37 § kohta 4) 100 000 euroon asti.

Päätös

Sopimus Tampereen kaupungin siltojen vuosi- ja yleistarkastuksista vuosille 2025 - 2029 tehdään Afry Finland Oy:n (y-tunnus 0625905-6) kanssa.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on  83 700,00 euroa.

Kustannukset ohjataan projektille I1115_2500316, 4088904_2216

Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu.

Allekirjoitus

Rakennuttamispäällikkö Petri Kantola

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.