TRE:5541/07.01.01/2024
Digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja Maria Nikkilä:
Oikeusministeriö pyytää lausuntoa arviomuistioon viranomaisia koskevista seuraamuksista tietosuojalainsäädännön rikkomisesta. Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön viimeistään 24.1.2025.
Lausuntopyyntö kohdistuu arviomuistioon, jossa selvitetään EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen sekä tietosuojalain ja rikosasioiden tietosuojalain mukaisen seuraamusjärjestelmän toimivuutta viranomaistoimintaa koskevan soveltamiskäytännön valossa. Arviointi kohdistuu pääosin tietosuojalain ja rikosasioiden tietosuojalain rikosoikeudellisiin rangaistussäännöksiin. Arviointi kattaa lisäksi tietosuojavaltuutetun viranomaisiin kohdistamia toimenpiteitä. Arviomuistiossa tarkastellaan myös hallinnollisten seuraamusmaksujen soveltamisalan laajentamiseen viranomaisiin liittyviä valtiosääntöoikeudellisia ja oikeusjärjestelmän johdonmukaisuutta koskevia kysymyksiä.
Pääministeri Orpon hallitusohjelman mukaan ”hallitus toteuttaa kansallisen tietosuojalainsäädännön kokonaisuudistuksen. […] Kokonaisuudistuksen yhteydessä säädetään hallinnolliset sakot tietosuoja-loukkauksista koskemaan julkista ja yksityistä sektoria yhtäläisesti.”
Voimassa olevan tietosuojalainsäädännön mukaan tietosuojasääntelyn rikkomisesta voidaan määrätä hallinnollisia seuraamusmaksuja vain yleisen tietosuoja-asetuksen soveltamisalalla yksityisille toimijoille. Hallinnolliset seuraamusmaksut perustuvat suoraan sovellettavaan yleiseen tietosuoja-asetukseen, mutta asetus jättää kansalliseen harkintaan seuraamusmaksujen ulottamisen viranomaisiin. Rikosasioiden tietosuojadirektiivi jättää kansalliseen harkintaan sen, sovelletaanko direktiivissä tarkoitettuihin toimivaltaisiin viranomaisiin rikosoikeudellista vai hallinnollista seuraamusjärjestelmää.
Arviomuistiossa arvioidaan tietosuojalain mukaisen seuraamusjärjestelmän soveltamista ja toimivuutta, jota edellytettiin esimerkiksi valtioneuvoston periaatepäätöksessä LVM/2021/44. Lisäksi tietosuojalain säätämisen yhteydessä eduskunnan hallintovaliokunta ja lakivaliokunta pitivät tarpeellisena seurata tietosuojalakia koskevassa hallituksen esityksessä HE 9/2018 vp ehdotetun seuraamusmaksujärjestelmän toimivuutta.
Hallintosäännön (1.1.2025) 33 § 36)-kohdan mukaan konsernijohtaja päättää muiden kuin kaupunginhallituksen tai pormestarin toimivaltaan kuuluvien lausuntojen sekä yleishallintoa koskevien lausuntojen antamisesta, esitysten tekemisestä, muutoksenhakuoikeuden käyttämisestä, muutoksenhakuun liittyvien lausuntojen hyväksymisestä ja kanteluihin vastaamisesta, ellei muualla toisin määrätä.
Oikeusminiteriölle annetaan liitteenä oleva Tampereen kaupungin lausunto arviomuistioon viranomaisia koskevista seuraamuksista tietosuojalainsäädännön rikkomisesta.
Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:
-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §) -virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.) -etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)