§ 2 Kestävän liikkumisen kustannus-hyötyanalyysimallin kehittäminen Climate-4-CAST-hankeessa - kilpailutuksen keskeyttäminen

Lataa  Kuuntele 

TRE:46/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

29.1.2025

Päätöksen tekijä

Ympäristö- ja kehitysjohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Lisätietoja päätöksestä

Projektipäällikkö Hanna Meriläinen, puh. 0401823073, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin Ilmasto- ja ympäristöpolitiikan yksikkö pyysi tarjouksia Kestävän liikkumisen kustannus-hyötyanalyysimallin kehittämiseen ja validointiin osana Climate-4-CAST-hanketta.

Kyseessä oli kansallisen kynnysarvon alittava palvelua koskeva pienhankinta ja hankintamenettelynä käytettiin rajoitettua menettelyä. Hankinaan sovelletaan kaupungin hankintaohjetta.

Tarjouspyynnöt välitettiin rajoitetulla menettelyllä sähköpostitse viidelle potentiaaliseksi katsotulle tarjoajalle 10.1.2025. Tarjoukset tuli toimittaa tilaajalla kaikkine liitteineen 24.1.2025 klo 12 mennessä sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi. Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kolme tarjoajaa.

Hankinnan vähimmäisvaatimuksiksi määritettiin tarjouspyynnössä seuraavat kohdat:

  1. Validoida eri vaikutuskomponenttien (taulukko 2) yksikkökustannusparametrien oikeellisuus, ajantasaisuus sekä Suomen olosuhteissa hyödynnettävyys (€/suorite).
  2. Päivittää eri vaikutuskomponenttien (taulukko 2) yksikkökustannusparametreja (€/suorite) niiltä osin, joissa käytetty tieto on joko vanhentunutta tai on saatavilla muutoin parempaa tai esimerkiksi paikallisempaa tietoa.
  3. Tulosten koostaminen ja visualisointi uusilla päivitetyillä parametreilla.
  4. Muita mahdollisia parannusehdotuksia laskennan kehittämiseksi.

Hankintaa esitetään keskeytettäväksi tarjouspyynnössä ilmenneen tulkinnanvaraisuuden myötä, joka koski edellä mainituista hankinnan vähimmäisvaatimuksista kohtaa 3. Tarjousvertailun yhteydessä on käynyt ilmi, ja hankintayksikkö on arvioinut, että tarjouspyynnössä ilmoitetun vähimmäisvaatimuksen kohta 3 on voitu tulkita eri tavalla, mistä syystä tarjouksen sisällöt ovat toisistaan eriäviä. Hankinnan keskeyttämiselle on näin todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaaranna tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua. Hankinta esitetään keskeytettäväksi ja kilpailutettavaksi uudelleen.

Asiakirjojen julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella tarjousasiakirjat ovat salaisia siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt uuden hankintamenettelyn.

Asiasta päättäminen kuuluu ympäristö- ja kehitysjohtajan toimivaltaan.

Päätös

Perustelun mukaisesti hankinta keskeytetään ja kilpailutetaan uudelleen.

Allekirjoitus

Vs. Ympäristö- ja kehitysjohtaja Kati Skippari, puh. 0505215198, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.