§ 13 Silta ja muiden taitorakenteiden suunnittelu- ja rakennuttamispalveluiden puitejärjestelyn hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:4003/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

24.1.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Hankinta-​asiantuntija Elina Reiman,​ puh. 040 152 4049,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi Rakennuttajainsinööri Jukka Rantala, puh.040 685 4427, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo,​ puh. 040 801 6003,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin Hankintapalvelut pyysi tarjouksia Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen toimeksiannosta silta ja muiden taitorakenteiden suunnittelu- ja rakennuttamispalveluiden puitejärjestelystä kahden vuoden ajalle. 

Sopimuskausi alkaa sopimuksen allekirjoituksesta. Sopimusta voidaan jatkaa kahden (2) vuoden optiokaudella. Tampereen kaupunki tekee mahdollisesta option käyttöönottamisesta erillisen päätöksen.

Hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. 
Kyseessä on EU-​ kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-​ palvelussa 21.11.2024 ja tarjouspyyntö oli saatavilla HILMA-​palvelussa 22.11.2024. Hankintailmoituksesta lähetettiin korjausilmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 13.12.2024 ja tarjouspyynnön korjausilmoitus oli saatavilla HILMA-palvelussa 15.12.2024. Kyseessä on osa-alueessa 1 viiden (5) ja osa-alueessa 2 kahden (2) palveluntuottajan puitejärjestely.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 2.1.2025 klo 12 mennessä osa-alueeseen 1 seitsemän (7) tarjoajaa: A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n (0211382-6), AFRY Finland Oy (0625905-6), Finnmap Infra Oy (0921976–2), Ramboll Finland Oy:n (0101197-5), Sitowise Oy(2335445-0), Sweco Finland Oy (2661738-3) ja WSP Finland Oy:n (0875416-5).

Osa-alueeseen 2 jättivät tarjouksen määräaikaan mennessä seitsemän (7) tarjoajaa: insinööritoimisto HolVi Oy:n (3012097-8), Rakennuttajatoimisto HTJ Oy (1514298–4), Ramboll CM Oy:n (0692498-4), Rejlers Finland Oy (0765069-8), Sitowise Oy(2335445-0), TamRap Oy (2749626–1) ja Welado Oy (2168039–1).

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 74 §:n mukaisesti hankintailmoitusta,​ tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Tilaaja on tarkistanut tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden. Kaikki tarjoukset täyttivät asetetut vähimmäisvaatimukset.

Finnmap Infra Oy:lle (0921976–2) lähetettiin täydennyspyyntö 7.1.2025. Hankintayksikkö pyysi täydennyksellä Finnmap Infra Oy:n tarjouksessa esittämien referenssikohteiden yleissuunnitelmia tai vaihtoehtoisesti kohteiden yksilöintiä Väyläviraston taitorakennerekisteri numerolla. Finnmap Infra Oy vastasi täydennyspyyntöön määräajassa 8.1.2025 hyväksyttävästi.

Osa-alue 1: Silta- ja taitorakenteiden suunnittelupalveluiden puitesopimusjärjestely

Vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus seuraavin perustein: hinta 40 pistettä ja laatu 60 pistettä. 

Laatupisteet muodostuvat henkilöstön ammattitaidon perusteella seuraavasti:

Projektipäällikkö (0–20 p.)

Referenssin arviointiperusteet ovat:

  • Projektin monipuolisuus
  • Projektin kesto ja laajuus
  • Projektin tekninen vaativuus
  • Henkilön rooli teknisessä ohjaamisessa
  • Henkilön rooli yhteensovittamisessa ja vuorovaikutuksessa

Referenssikohteittain laadultaan paras referenssi saa 5 pistettä/referenssikohde. Muiden tarjoajien referenssit arvioidaan suhteessa tähän 0,5 pisteen välein.

Referenssikohteet ovat seuraavat:

A_1 Siltojen toteutettu tai rakenteilla oleva referenssikohde nro 1 /2 (0-5 pistettä)

A_1 Siltojen toteutettu tai rakenteilla oleva referenssikohde nro 2 /2 (0-5 pistettä)

A_2 Sillan korjauksen toteutettu tai rakenteilla oleva referenssikohde nro 1 /1 (0-5 pistettä)

A_3 Rata- tai raitiotiesiltojen toteutettu tai rakenteilla oleva referenssikohde nro 1 /1 (0-5 pistettä)

Kokenut suunnittelija (0–24 p.)

Referenssin arviointiperusteet ovat:

  • Projektin monipuolisuus
  • Projektin kesto ja laajuus
  • Projektin tekninen vaativuus
  • Henkilön rooli teknisessä ohjaamisessa
  • Henkilön rooli yhteensovittamisessa ja vuorovaikutuksessa

Referenssikohteittain laadultaan paras referenssi saa 6 pistettä/referenssikohde. Muiden tarjoajien referenssit arvioidaan suhteessa tähän 0,5 pisteen välein.

Referenssikohteet ovat seuraavat:

B_1 Siltojen toteutettu tai rakenteilla oleva referenssikohde nro 1 /2 (0-6 pistettä)

B_1 Siltojen toteutettu tai rakenteilla oleva referenssikohde nro 2 /2 (0-6 pistettä)

B_2 Sillan korjauksen toteutettu tai rakenteilla oleva referenssikohde nro 1 /1  (0-6 pistettä)

B_3 Rata- tai raitiotiesiltojen toteutettu tai rakenteilla oleva referenssikohde nro 1 /1 (0-6 pistettä)

Suunnittelija (0–16 p.)

Referenssin arviointiperusteet ovat:

  • Projektin monipuolisuus
  • Projektin kesto ja laajuus
  • Projektin tekninen vaativuus
  • Henkilön rooli teknisessä ohjaamisessa
  • Henkilön rooli yhteensovittamisessa ja vuorovaikutuksessa

Referenssikohteittain laadultaan paras referenssi saa 8 pistettä/referenssikohde. Muiden tarjoajien referenssit arvioidaan suhteessa tähän 0,5 pisteen välein.

Referenssikohteet ovat seuraavat:

C_1 Siltojen toteutettu tai rakenteilla oleva referenssikohde nro 1 /2 (0-8 pistettä)

C_2 Siltojen toteutettu tai rakenteilla oleva referenssikohde nro 2 /2 (0-8 pistettä)

Hinnan pisteytys tehtiin vertailuhinnan ja sen perusteella muodostettavan tarjoushinnan vertailun avulla. Tarjouksen vertailuhinta muodostettiin kaavalla: (SKOL 01 tuntihinta*0,2 + SKOL 02 tuntihinta *0,3 + SKOL 03 tuntihinta *0,3 + SKOL 04 tuntihinta *0,2). Halvin tarjottu vertailuhinta sai 40 pistettä ja muiden tarjousten pisteet lasketaan kaavalla: halvin vertailuhinta/ tarjottu vertailuhinta*40.

Päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa on esitetty tarjoajien laatu-​,​ hinta-​ ja kokonaispisteet. Alla on esitetty kokonaispistemäärät ja tarjoajat paremmuusjärjestyksessä kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Seuraavat viisi (5) tarjoajaa paremmuusjärjestyksessä ovat:

1. AFRY Finland Oy (0625905-6), 93,78 pistettä.

2. Sitowise Oy (2335445-0),​ 82,71 pistettä.

3. WSP Finland Oy:n (0875416-5),​ 76,​50 pistettä.

4.  A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n (0211382-6), 75,92 pistettä.

5. Ramboll Finland Oy:n (0101197-5), 74,36 pistettä.

Edellä mainitut viisi (5) tarjoajaa esitetään valittavaksi puitejärjestelyyn osa-alueessa 1.

Osa-alue 2: Silta- ja taitorakenteiden rakennuttamispalveluiden puitesopimusjärjestely

Vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus seuraavin perustein: hinta 40 pistettä ja laatu 60 pistettä. 

Laatupisteet muodostuvat henkilöstön ammattitaidon perusteella seuraavasti:

Projektipäällikkö (0–20 p.)

RAP-​ tai RAPS-​ pätevyys (0 tai 2 p.)

  • Ei pätevyyttä (0 p.)
  • Voimassa oleva pätevyys (2 p.)

Sillanrakennustekniikan hankkeet (maks. 10 pistettä, 1 piste / hanke, alkaen neljännestä hankkeesta):

  • Rakennuttamisen projektipäällikkönä tai hankkeen tilaajana toimiminen
  • Referenssin valmistuminen viiden (5) vuoden sisällä tarjouspyynnön päivämäärästä lukien
  • Henkilön suorittaman rakennuttamistyön kesto vähintään 5 kk ja kokonaistuntimäärä vähintään 50 h

Muut taitorakennehankkeet (maks. 2 pistettä, 1 piste / hanke):

  • Rakennuttamisen projektipäällikkönä tai hankkeen tilaajana toimiminen
  • Referenssin valmistuminen viiden (5) vuoden sisällä tarjouspyynnön päivämäärästä lukien
  • Henkilön suorittaman rakennuttamistyön kesto vähintään 5 kk ja kokonaistuntimäärä vähintään 50 h

Sillanrakennustekniikan suunnittelutehtävät (maks. 2 pistettä, 1 piste / hanke):

  • Vastuullinen rooli suunnittelussa; katu-, tie- tai kunnallistekniikan suunnittelija
  • Suunnittelutyön kokonaistuntimäärä vähintään 150 h

Sillanrakennustekniikan työmaatehtävät (maks. 2 pistettä, 1 piste / hanke):

  • Vastuullinen asema operatiivisissa tehtävissä; vastaava työnjohtaja tai työpäällikkö
  • Rakennustyön ja työtehtävän kesto vähintään 5 kk

Paikallisvalvoja (0–40 p.)

RAP-​ tai RAPS-​ pätevyys (0 tai 1 p.)

  • Ei pätevyyttä (0 p.)
  • Voimassa oleva pätevyys (1 p.)

Sillanrakennushankkeet (maks. 20 pistettä, 2 pistettä / hanke, alkaen neljännestä hankkeesta):

  • Valvojana tai hankkeen tilaajana toimiminen (itsenäisesti toteutettu valvontatyö)
  • Referenssin valmistuminen viiden (5) vuoden sisällä tarjouspyynnön päivämäärästä lukien
  • Henkilön suorittaman valvontatyön kesto vähintään 5 kk ja kokonaistuntimäärä vähintään 150 h

Muut taitorakennehankkeet (maks. 8 pistettä, 1 piste / hanke):

  • Valvojana tai hankkeen tilaajana toimiminen (itsenäisesti toteutettu valvontatyö)
  • Referenssin valmistuminen viiden (5) vuoden sisällä tarjouspyynnön päivämäärästä lukien
  • Henkilön suorittaman valvontatyön kesto vähintään 5 kk ja kokonaistuntimäärä vähintään 150 h

Raitiotie- tai rautatiesiltahankkeet (maks. 3 pistettä, 1 piste / hanke):

  • Raitio- tai rautatiehankkeiden työmaa- tai asiantuntijatehtävät
  • Referenssin valmistuminen viiden (5) vuoden sisällä tarjouspyynnön päivämäärästä lukien
  • Henkilön suorittaman tehtävän kesto vähintään 5 kk ja kokonaistuntimäärä 150 h

Turvallisuuskoordinaattorin tehtävät silta- taitorakennekohteissa (maks. 4 pistettä, 1 piste / hanke):

  • Nimettynä hankkeen turvallisuuskoordinaattorina toimiminen
  • Referenssin valmistuminen viiden (5) vuoden sisällä tarjouspyynnön päivämäärästä lukien
  • Henkilön suorittaman turvallisuuskoordinaattoritehtävän kesto vähintään 5 kk

Sillanrakennushankkeiden työmaatehtävät (maks. 4 pistettä, 1 piste/hanke):

  • Vastuullinen asema operatiivisissa tehtävissä; vastaava työnjohtaja tai työpäällikkö
  • Rakennustyön ja työtehtävän kesto vähintään 5 kk

Hinnan pisteytys tehtiin vertailuhinnan ja sen perusteella muodostettavan tarjoushinnan vertailun avulla. Tarjouksen vertailuhinta muodostettiin kaavalla: (SKOL 01 tuntihinta*0,2 + SKOL 02 tuntihinta *0,3 + SKOL 03 tuntihinta *0,3 + SKOL 04 tuntihinta *0,2). Halvin tarjottu vertailuhinta sai 40 pistettä ja muiden tarjousten pisteet lasketaan kaavalla: halvin vertailuhinta/ tarjottu vertailuhinta*40.

Päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa on esitetty tarjoajien laatu-​,​ hinta-​ ja kokonaispisteet. Alla on esitetty kokonaispistemäärät ja tarjoajat paremmuusjärjestyksessä kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Seuraavat kaksi (2) tarjoajaa paremmuusjärjestyksessä ovat:

1. Ramboll CM Oy:n (0692498-4), 83 p.

2. HolVi Oy:n (3012097-8), 82,54 p.

Edellä mainitut kaksi (2) tarjoajaa esitetään valittavaksi puitejärjestelyyn osa-alueessa 2.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle,​ jos hankintayksikön tiedossa on,​ että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain 81 §:n mukaan hankintayksikkö voi  sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan,​ jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 83 §:n mukaan tarjoajat,​ jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia,​ on suljettava tarjouskilpailusta.

Kaikkien esitettyjen tarjoajien tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on tarkistettu Vastuu Group.fi -​palvelusta. Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Kaikkien puitejärjestelyyn valittavaksi esitettyjen tarjoajien on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote ja yhteisösakko-ote.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-​ asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa. Yhteystieto: kirjaamo@tampere.fi

Hankinnan valmistelijoina toimivat Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueelta rakennuttajainsinööri Jukka Rantala,​ sekä Tampereen kaupungin hankintapalveluista hankintapäällikkö Jarkko Vesapuisto ja hankinta-​ asiantuntija Elina Reiman.

Sopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä,​ että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Tampereen kaupungin Hallintosäännön (34 §,​ kappale 2,​ kohta 4) perusteella palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta,​ luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palveluja vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

 

Osa-alueessa 1 hankintasopimus silta ja muiden taitorakenteiden suunnittelupalveluiden puitejärjestelystä kahden vuoden ajalle tehdään AFRY Finland Oy:n (0625905-6),​ Sitowise Oy:n (2335445-0), WSP Finland Oy:n (0875416-5), A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n (0211382-6) ja Ramboll Finland Oy:n (0101197-5) kanssa.

Osa-alueessa 2 hankintasopimus silta ja muiden taitorakenteiden rakennuttamispalveluiden puitejärjestelystä kahden vuoden ajalle tehdään Ramboll CM Oy:n (0692498-4) ja insinööritoimisto HolVi Oy:n (3012097-8) kanssa. 

Puitejärjestelyissä osa-alueen 1 palveluiden arvioitu arvo on sitoumuksetta vuosittain noin 1 150 000 euroa (alv 0 %). Osa-alueen 2 palveluiden arvioitu arvo on sitoumuksetta vuosittain noin 100 000 euroa (alv 0 %).

Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta,​ kun hankintasopimukset on allekirjoitettu. Hankintaan sisältyy kahden vuoden optiokausi. Tampereen kaupunki tekee mahdollisesta option käyttöönottamisesta erillisen päätöksen.

Allekirjoitus

Johtaja Mikko Nurminen

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki

puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.