Päätöksen perustelut
Tampereen seudun joukkoliikenteen ajoneuvolaitteet koostuvat maksujärjestelmään kuuluvista kuljettaja- ja lippulaitteista sekä infojärjestelmään kuuluvasta kuljettajapäätteestä. Tampereen seudun joukkoliikenne siirtyy vuonna 2025 korttipohjaisesta järjestelmästä tilipohjaiseen järjestelmään, mikä mahdollistaa verkon yli toimivat lippujen validoinnit ja vähentää maksujärjestelmälaitteiden monimutkaisuutta. Käteismaksamisen poistuttua kesäkuussa 2022 nykyiset kuljettajalaitteet ovat olleet liian raskaita ja vanhentuneita, eivätkä vastaa nykyaikaisia tarpeita. Infojärjestelmän kuljettajapäätteet lähestyvät elinkaarensa loppua, ja uusien laitteiden saatavuus on heikkoa, mikä vaikeuttaa toimintaa jo vuonna 2024. Kuljettajalaitteiden ja infojärjestelmän kuljettajapäätteiden ominaisuuksien yhdistäminen yhdeksi laitteeksi nähdään sekä käytettävyyden että kustannusten kannalta järkevänä ratkaisuna, joka vähentäisi myös ajoneuvojen laitemäärää. Maksujärjestelmälaitteiden hankintasopimus vuodelta 2007 tulee samalla uusia.
Projektin tavoitteena on hankkia uusi ajoneuvolaiteohjelma, joka pystyy tekemään nykyisten maksu- ja infojärjestelmälaitteiden toiminnot. Ohjelmisto määritellään siten, että sen pystyy asentamaan mahdollisimman laajalti erilaisiin tabletteihin. Tablettien ja siihen liittyvien oheislaitteiden (kuten ITxPT-yhteensopivuus) hankinta tulee liikennöitsijöiden kustannukseksi, eikä projektille, mutta yhteensopivien laitteiden määrittäminen tulee tehdä projektin yhteydessä. Laitekokoonpano tarkennetaan tuleviin liikennöintisopimuksiin.
Yhdistämisellä tavoitellaan laitteiden investointi- ja ylläpitokustannusten vähentämistä. Lisäksi kuljettajan työ helpottuu, jos käytettävien laitteiden määrä vähenee ja toiminnallisuudet saadaan keskitettyä yhteen laitteeseen. Uudistus koskee noin kolmeasataa linja-autoa, joista vajaa sata on Tampereen Kaupunkiliikenne Oy:n. Suurimmassa osassa Tampereen Kaupunkiliikenne Oy:n autoja on ikääntyneimmät kuljettajalaitteet, joiden uusiminen vuoden 2025 aikana on välttämätöntä toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi. Laitteiden yhdistämisellä arvioidaan olevan mahdollista pienentää laitteiden hankintakustannuksia 30–50 % (1 000–2 000 euroa / bussi).
Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasäännön 5 §:n mukaan projektin toteutuspäätös kuuluu joukkoliikennejohtajan tehtäviin. Projektiin liittyvistä hankinnoista päättää tietohallintojohtaja.
Projektin kokonaiskustannusarvio on 180 000,00 euroa, josta koko osuus on Tampereen kaupungin.
Projekti rahoitetaan Tietohallintoyksikön kaupunkiympäristön salkulle allokoidusta ICT-kehittämismäärärahasta, yhteensä 180 000,00 euroa vuodelle 2025, kaupunkiympäristösalkun johtoryhmän käsittelyn mukaisesti. Vuoden 2025 ict-kehittämismäärärahasta projektille on salkun johtoryhmän päätöksellä vahvistettu 120 000,00 euroa ja 60 000,00 euroa on esitetty ICT-kehittämismäärärahan uudelleenbudjetointiesitykseen, joka vahvistetaan johtoryhmässä erillisellä päätöksellä.
Projektin toteuttamisaika on 1.1.2025 – 31.12.2025.
Projektin operatiivinen omistaja on suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen ja projekti toteutetaan Tampereen digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän toimesta sidosryhmähankintana Waltti Solutions Oy:n kautta.
Projektipäällikkönä toimii Mika Ahmavuo. Taloushallinnon yhteyshenkilö on projektiasiantuntija Kasperi Salo konsernihallinnon tukipalvelujen taloustiimistä.
Projektipäällikön esihenkilönä toimii Janne Lindberg. Projektiryhmän jäsenten esihenkilöinä toimivat heidän vakituiset esihenkilönsä: Sanna Pasasen osalta Juha-Pekka Häyrynen ja Kristian Staackin osalta Tanja Lehtonen sekä Juha-Pekka Häyrysen ja Tanja Lehtosen osalta Mika Periviita. Taloushallinnon yhteyshenkilön esihenkilönä hänen vakituinen esihenkilönsä Sanna Sipilä.
Projektiin liittyvien laskujen asiatarkastus kuuluu projektipäällikölle. Projektiin liittyvien laskujen hyväksyntä kuuluu operatiiviselle omistajalle (Konsernijohtajan päätös 1.7.2024 § 142).
Projektissa noudatetaan Tampereen kaupungin hankintaohjeistusta, taloudenhoidon konsernimääräystä ja projektiohjeistusta.
Projekti on käsitelty ja hyväksytty toteutukseen kaupunkiympäristön kehittämisen johtoryhmässä 19.12.2024.
Toimivalta:
Joukkoliikennejohtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa (HS 37 § kohta 4) 250 000 euroon asti