§ 4 Joukkoliikenteen ajoneuvolaitteiden uusiminen -projekti

Lataa  Kuuntele 

TRE:103/00.01.05/2025

Päätöspäivämäärä

29.1.2025

Päätöksen tekijä

Joukkoliikennejohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Projektipäällikkö Mika Ahmavuo, 040 806 4359, mika.ahmavuo@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, 050 326 7007, mika.periviita@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun joukkoliikenteen ajoneuvolaitteet koostuvat maksujärjestelmään kuuluvista kuljettaja- ja lippulaitteista sekä infojärjestelmään kuuluvasta kuljettajapäätteestä. Tampereen seudun joukkoliikenne siirtyy vuonna 2025 korttipohjaisesta järjestelmästä tilipohjaiseen järjestelmään, mikä mahdollistaa verkon yli toimivat lippujen validoinnit ja vähentää maksujärjestelmälaitteiden monimutkaisuutta. Käteismaksamisen poistuttua kesäkuussa 2022 nykyiset kuljettajalaitteet ovat olleet liian raskaita ja vanhentuneita, eivätkä vastaa nykyaikaisia tarpeita. Infojärjestelmän kuljettajapäätteet lähestyvät elinkaarensa loppua, ja uusien laitteiden saatavuus on heikkoa, mikä vaikeuttaa toimintaa jo vuonna 2024. Kuljettajalaitteiden ja infojärjestelmän kuljettajapäätteiden ominaisuuksien yhdistäminen yhdeksi laitteeksi nähdään sekä käytettävyyden että kustannusten kannalta järkevänä ratkaisuna, joka vähentäisi myös ajoneuvojen laitemäärää. Maksujärjestelmälaitteiden hankintasopimus vuodelta 2007 tulee samalla uusia.

Projektin tavoitteena on hankkia uusi ajoneuvolaiteohjelma, joka pystyy tekemään nykyisten maksu- ja infojärjestelmälaitteiden toiminnot. Ohjelmisto määritellään siten, että sen pystyy asentamaan mahdollisimman laajalti erilaisiin tabletteihin. Tablettien ja siihen liittyvien oheislaitteiden (kuten ITxPT-yhteensopivuus) hankinta tulee liikennöitsijöiden kustannukseksi, eikä projektille, mutta yhteensopivien laitteiden määrittäminen tulee tehdä projektin yhteydessä. Laitekokoonpano tarkennetaan tuleviin liikennöintisopimuksiin.

Yhdistämisellä tavoitellaan laitteiden investointi- ja ylläpitokustannusten vähentämistä. Lisäksi kuljettajan työ helpottuu, jos käytettävien laitteiden määrä vähenee ja toiminnallisuudet saadaan keskitettyä yhteen laitteeseen. Uudistus koskee noin kolmeasataa linja-autoa, joista vajaa sata on Tampereen Kaupunkiliikenne Oy:n. Suurimmassa osassa Tampereen Kaupunkiliikenne Oy:n autoja on ikääntyneimmät kuljettajalaitteet, joiden uusiminen vuoden 2025 aikana on välttämätöntä toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi. Laitteiden yhdistämisellä arvioidaan olevan mahdollista pienentää laitteiden hankintakustannuksia 30–50 % (1 000–2 000 euroa / bussi).

Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasäännön 5 §:n mukaan projektin toteutuspäätös kuuluu joukkoliikennejohtajan tehtäviin. Projektiin liittyvistä hankinnoista päättää tietohallintojohtaja.

Projektin kokonaiskustannusarvio on 180 000,00 euroa, josta koko osuus on Tampereen kaupungin.

Projekti rahoitetaan Tietohallintoyksikön kaupunkiympäristön salkulle allokoidusta ICT-kehittämismäärärahasta, yhteensä 180 000,00 euroa vuodelle 2025, kaupunkiympäristösalkun johtoryhmän käsittelyn mukaisesti.  Vuoden 2025 ict-kehittämismäärärahasta projektille on salkun johtoryhmän päätöksellä vahvistettu 120 000,00 euroa ja 60 000,00 euroa on esitetty ICT-kehittämismäärärahan uudelleenbudjetointiesitykseen, joka vahvistetaan johtoryhmässä erillisellä päätöksellä.

Projektin toteuttamisaika on 1.1.2025 – 31.12.2025.

Projektin operatiivinen omistaja on suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen ja projekti toteutetaan Tampereen digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän toimesta sidosryhmähankintana Waltti Solutions Oy:n kautta.

Projektipäällikkönä toimii Mika Ahmavuo. Taloushallinnon yhteyshenkilö on projektiasiantuntija Kasperi Salo konsernihallinnon tukipalvelujen taloustiimistä.

Projektipäällikön esihenkilönä toimii Janne Lindberg. Projektiryhmän jäsenten esihenkilöinä toimivat heidän vakituiset esihenkilönsä: Sanna Pasasen osalta Juha-Pekka Häyrynen ja Kristian Staackin osalta Tanja Lehtonen sekä Juha-Pekka Häyrysen ja Tanja Lehtosen osalta Mika Periviita. Taloushallinnon yhteyshenkilön esihenkilönä hänen vakituinen esihenkilönsä Sanna Sipilä.

Projektiin liittyvien laskujen asiatarkastus kuuluu projektipäällikölle. Projektiin liittyvien laskujen hyväksyntä kuuluu operatiiviselle omistajalle (Konsernijohtajan päätös 1.7.2024 § 142).

Projektissa noudatetaan Tampereen kaupungin hankintaohjeistusta, taloudenhoidon konsernimääräystä ja projektiohjeistusta.

Projekti on käsitelty ja hyväksytty toteutukseen kaupunkiympäristön kehittämisen johtoryhmässä 19.12.2024.

 

Toimivalta:

Joukkoliikennejohtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa (HS 37 § kohta 4) 250 000 euroon asti

Päätös

Joukkoliikenteen ajoneuvolaitteiden uusiminen-projekti toteutetaan ajalla 1.1.2025 – 31.12.2025 Tampereen digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän toimesta sidosryhmähankintana Waltti Solutions Oy:n kautta.

Projektin kokonaiskustannusarvio on 180 000,00 euroa, josta koko osuus on Tampereen kaupungin.

Projekti rahoitetaan Tietohallintoyksikön kaupunkiympäristön salkulle allokoidusta ICT-kehittämismäärärahasta, yhteensä 180 000,00 euroa vuodelle 2025, kaupunkiympäristösalkun johtoryhmän käsittelyn mukaisesti.  Vuoden 2025 ict-kehittämismäärärahasta projektille on salkun johtoryhmän päätöksellä vahvistettu 120 000,00 euroa ja 60 000,00 euroa on esitetty ICT-kehittämismäärärahan uudelleenbudjetointiesitykseen, joka vahvistetaan johtoryhmässä erillisellä päätöksellä.

Projektin operatiivinen omistaja on suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen. Projektipäälliköksi nimetään Mika Ahmavuo 100 % työajalla.

Projektiryhmään nimetään Juha-Pekka Häyrynen, Tanja Lehtonen, Kristian Staack ja Sanna Pasanen (työtunnit 4 htp kk/hlö).

Projektin ohjausryhmän jäseniksi nimetään Tanja Lehtonen ja kutsutaan Mika Ahmavuo, Elli Kotakorpi, Janne Lindberg sekä Matias Ansaharju.

Projektin kustannukset maksetaan kustannuspaikalta 113251 ja projektin SAP-tunnus on K1130_ICT_24_24.

Lausunnot

Johtaja Maria Nikkilä:

Kaupunkiympäristösalkulle allokoidusta keskitetystä ICT-kehittämismäärärahasta rahoitetaan salkun P2-päätöksessä hyväksytyn projektisuunnitelman mukaisesti projektia 180 000,00 eurolla vuonna 2025.  Vuoden 2025 ICT-kehittämismäärärahasta on salkun johtoryhmän päätöksellä allokoitu projektille 120 000,00 euroa ja 60 000,00 euroa on esitetty ICT-kehittämismäärärahan uudelleenbudjetointiesitykseen, joka vahvistetaan johtoryhmässä erillisellä päätöksellä.

Allekirjoitus

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.