Päätöksen perustelut
Tulevan kaupungintalon katutasoon on suunniteltu kaupunkilaisille avoin ravintola-kahvila kesästä 2026 alkaen. Ravintola-kahvilan sijainti mahdollistaa kaupungintalon henkilöstölle Tampereen kaupungin henkilöstöetuutena tuetun lounaspaikkavaihtoehdon sekä kilpailutukseen yhdistetään kaupungintalon kokoustarjoilut ja edustustarjoilut. On myös mahdollista, että raatihuoneen ravintolapalvelut tullaan sisällyttämään tähän kilpailutukseen.
Ravintola- ja kahvilapalveluiden palveluntuottaja kilpailutetaan vuoden 2025 aikana. Tämän kilpailutuksen suunnittelun yhteydessä on tunnistettu tarve ostaa ulkopuolista tukea ja saada kyseisen alan erityisosaamista kilpailutuksen valmisteluun.
Frenckellin ja kaupungintalon työympäristön kehittäminen -projekti pyysi Plato Consulting Oy:ltä tarjousta ravintola- ja kahvilapalvelun kilpailutuksen valmistelun asiantuntijapalvelusta. Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. Pienhankintaohjeen mukaan kilpailuttamisen tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon esimerkiksi hankinnan arvo, hankkeen erityinen laatu, kilpailuttamisen vaatimat henkilöresurssit, siitä aiheutuvat kustannukset ja siihen kuluva aika. Lähtökohtaisesti kaikki vähintään 15.000 euron pienhankinnat tulee kilpailuttaa. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista mikäli tarjouskilpailussa mahdollisesti saavutettavat paremmat hinta- tai muut ehdot eivät oletettavasti ylitä kilpailun järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia.
Hankinta päädyttiin tekemään ilman kilpailuttamista Plato Consulting Oy:ltä, koska palvelun hinta-laatu -suhde on todettu erinomaiseksi esim. 2023 toteutetussa Raatihuoneen ravintolapalvelun kilpailutuksessa. Lisäksi kilpailutuksella mahdollisesti saavutettavat paremmat hinta- tai muut ehdot eivät oletettavasti ylitä kilpailun järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia. Plato Consulting Oy:llä on kattavat referenssit vastaavista kilpailutuksista usean julkisen alan toimijan kanssa. Helsingin kaupungintalon ravintolapalveluiden kilpailutukset, jotka ovat hyvin vertailukelpoiset Tampereen kaupungintalon vastaavan kilpailutuksen kanssa, ovat yksi Plato Consulting Oy:n referenssi ja Helsingin kaupungin edustaja oli erittäin tyytyväinen Plato Consulting Oy:n asiantuntemukseen ja palveluun. Lisäksi kyseessä on poikkeuksellinen kiireinen hankinta, jonka valmistelu tulee aloittaa pikimmiten.
Tarjous sisältää mm. hankinnan reunaehtojen määrittelyn, tarjouspyynnön laatimisen, neuvottelut ja tarjousten vertailut yhteistyössä kaupungin nimeämän työryhmän kanssa. Arvio käytettävistä työtunneista on yhteensä noin 90-150 tuntia riippuen valittavasta kilpailutusmenetelmästä sekä työnjaosta palveluntuottajan ja kaupungin työryhmän kesken. Tarjouksessa ilmoitettu hinta on 105 €/tunti sisältäen kaikki kulut + alv 25,5%. Asiantuntijatyön kokonaisarvo arvioitujen tuntien perusteella on enintään 15.750€ + alv 25,5%.
Asiantuntijapalvelun hankinnasta solmitaan erillinen sopimus. Sopimuskausi alkaa sopimuksen allekirjoituksesta ja päättyy, kun ravintola- ja kahvilapalveluiden hankintasopimus on allekirjoitettu.
Sopimus Tampereen kaupungintalon ravintola- ja kahvilakilpailutuksen asiantuntijapalvelusta esitetään tehtäväksi Plato Consulting Oy:n kanssa (y-tunnus 2787493-9). Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän jälkeen päätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että päätös on saanut lainvoiman.
Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Hankinnan valmistelijana toimi projektipäällikkö Heli Turunen.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii henkilöstöjohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Niina Pietikäinen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 15.750 euroa sopimuskauden aikana.
Henkilöstöjohtajan päätösvalta asiassa perustuu konsernijohtajan päätökseen 1.2.2025 § 21 (konsernijohtajan toimivaltaan kuuluvan asian siirtäminen viranhaltijan ratkaistavaksi). Konsernihallinnon toimintasäännön delegointiliitteen mukaan konserniyksikön johtaja päättää johtamansa toiminnan osalta irtaimen omaisuuden ja enintään 60 000 euron suuruisten palvelujen hankinnasta konsernihallinnon palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa.