§ 22 Kahviautomaattien hankinta työllisyys- ja kasvupalvelujen toimipisteeseen pienhankintana

Lataa  Kuuntele 

TRE:906/03.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

13.2.2025

Päätöksen tekijä

Työllisyys- ja kasvujohtaja, Työllisyys- ja kasvupalvelut

Valmistelijan yhteystiedot

Hallintopäällikkö Atte Viinikka, puh. 040 167 7736, sähköposti etunimi.sukunimi@tampere.fi                       

Lisätietoja päätöksestä

Työllisyys- ja kasvujohtaja Regina Saari, puh. 050 346 9603, sähköposti etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungille lain työvoimapalveluiden järjestämisestä nojalla siirtyneen TE-toimiston toimipisteessä olevien kahviautomaattien sopimukset eivät siirtyneet osana liikkeenluovutusta valtiolta työllisyysalueen vastuukunnalle.  Kahviautomaattien palvelusopimusta on tarkoituksenmukaista jatkaa siirtymäajaksi vuodelle 2025. Henkilöstöä toimipisteessä on noin 150 henkilöä. Ottaen huomioon toimipisteen käyttäjämäärä, kahvilaitteiden tulee olla tehokkaampia kuin kotikäyttöön tarkoitettujen keittimien.

Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut pyysi tarjousta kahviautomaateista vuodelle 2025.  Selecta Finland Oy:n (y-tunnus 1962815-6) tarjous sisältää kahviautomaatit ja palvelun. Hinnoittelu perustuu kiinteään kuukausihintaan 720 euroa / 6 laitetta ja kahviautomaattien käyttöön, 0,23 € / annos. Tarjottu sopimus on kestoltaan 36 kuukautta. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus päättää sopimus 12 kk jälkeen. Sopimuksen kiinteäkustannus 36 kk sopimuskaudella on yhteensä 25 920 euroa. Lisäksi sopimus sisältää edellä kuvatun käyttöön perustuvan maksun.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 4-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. ​

Hankinnan arvo sopimuskaudella alittaa hankintalain kansallisen kynnysarvon ja siihen sovelletaan näin ollen Tampereen kaupungin pienhankintoja koskevaa ohjeistusta, jonka mukaan pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista esimerkiksi silloin, jos tarjouskilpailussa mahdollisesti saavutettavat paremmat hinta- tai muut ehdot eivät oletettavasti ylitä kilpailun järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia.

Palvelusopimus kahviautomaateista solmitaan muutosvaiheeseen kiinteistössä aikaisemmin toimineen palveluntuottajan Selecta Finland Oy:n (y-tunnus 1962815-6) kanssa, jonka laitteet kiinteistössä ovat. Palvelusopimuksen toimivuutta ja vaihtoehtoisia ratkaisuja tarkastellaan vuoden 2025 aikana.

Palvelusopimus on määräaikainen ajalle 1.1.2025- 31.12.2027. Sopimukseen sisältyy oikeus irtisanoa palvelu päättymään 12 kuukauden jälkeen. Sopimuksen arvonlisäveroton kokonaiskustannus on enintään 25 920 euroa (36 kuukautta), 12 kuukaudessa sopimuksen arvonlisäveroton kokonaiskustannus on 8640 euroa. Käyttöön perustuva kustannus on arviolta 6000 euroa vuodessa.

Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. ​

Hankinnan valmistelijana toimi hallintopäällikkö Atte Viinikka.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. ​

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii hallintopäällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Atte Viinikka. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.​

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on enintään 25 920 euroa (36 kuukautta), 12 kuukaudessa 8640 euroa. Käyttöön perustuva kustannus on arviolta 6000 euroa vuodessa.

Työllisyys- ja kasvujohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 12.12.2024 § 105. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö (Toimintasäännön liite: Elinvoiman palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.1.2025 alkaen). 

Päätös

Palvelusopimus kahviautomaateista tehdään Selecta Finland Oy:n (y-tunnus 1962815-6) kanssa määräaikaisena ajalle 1.1.2025- 31.12.2027. Sopimukseen sisältyy oikeus irtisanoa palvelu päättymään 12 kuukauden jälkeen.

Sopimuksen arvonlisäveroton kiinteä kokonaiskustannus on 25 920 euroa (36 kuukautta), 12 kuukaudessa sopimuksen arvonlisäveroton kiinteä kokonaiskustannus on 8640 euroa. Tämän lisäksi kokonaiskustannuksiin lasketaan käyttöön perustuva maksu noin 6000 euroa vuodessa. 

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään hallintopäällikkö Atte Viinikka.

Palvelun kustannukset maksetaan kustannuspaikalta 155009.

Hankintapäätös on kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu. 

 

Allekirjoitus

Työllisyys- ja kasvujohtaja 

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.