§ 4 Kestävän liikkumisen kustannus-hyötyanalyysimallin kehittäminen Climate-4-CAST-hankeessa

Lataa  Kuuntele 

TRE:46/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

19.2.2025

Päätöksen tekijä

Ympäristö- ja kehitysjohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Lisätietoja päätöksestä

Projektipäällikkö Hanna Meriläinen, puh. 0401823073, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin ilmasto- ja ympäristöpolitiikan yksikkö pyysi tarjouksia kestävän liikkumisen kustannus-hyötyanalyysimallin kehittämisestä osana Climate-4-CAST-hanketta. Hanke on rahoitettu Itämeren Interreg 2021–2027-ohjelmasta.

Hankinnan tavoitteena on Tampereen kaupungilla kehitetyn Kestävän liikkumisen kustannus-hyötyanalyysimallin kehittäminen ja validointi.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava pienhankinta. Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja kyvykkäiksi suorittamaan toimeksianto.

Ensimmäinen tarjouspyynnön versio lähetettiin sähköpostitse 10.1.2025 viidelle soveltuvaksi katsotulle toimijalle (WSP Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Finland Oy sekä Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy). Tuolloin määräaikaan 24.1.2025 klo 12 mennessä saatiin tarjoukset kolmelta tarjoajalta: WSP Finland Oy, Ramboll Finland Oy ja Sitowise Oy. Tarjousten arviointivaiheessa huomattiin, että tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksien kuvauksissa ilmeni monitulkintaisuutta, mistä syystä tarjouksia ei voitu tasapuolisesti vertailla. Kilpailutus päätettiin keskeyttää ympäristö- ja kehitysjohtajan päätöksellä 29.1.2025 ja käynnistää uusi kilpailutus päivitetyllä tarjouspyynnöllä.

Uusi tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 31.1.2025 niille toimijoille, jotka olivat vastanneet tarjouksella ensimmäiseen tarjouspyyntöön. Nämä olivat:

1.      WSP Finland Oy (0875416–5)

2.      Ramboll Finland Oy (0101197–5)

3.      Sitowise Oy (2335445–0)

Tarjouksen jättivät määräaikaan 12.2.2025 klo 14 mennessä seuraavat yritykset:

1.      WSP Finland Oy (0875416–5)

2.      Ramboll Finland Oy (0101197–5)

3.      Sitowise Oy (2335445–0)

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi: Hankintayksikkö on tarkistanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden  tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle esitetyt vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi:

Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset vastasivat tarjouspyynnön vaatimuksia.

Tarjousten vertailu:

Tarjousten vertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti hinta-laatusuhteiltaan edullisin tarjous seuraavassa tärkeysjärjestyksessä:

1. Laatu (60 %), 60 vertailupistettä

2. Hinta (40 %), 40 vertailupistettä

Tarjousten maksimipistemäärä oli 100 pistettä. Tarjoajien kunkin vertailuperusteen osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.

Edellä mainitun perusteella ja tilaajan tekemän arvion mukaan Kestävän liikkumisen kustannus-hyötyanalyysimallin kehittämistä ja validointia koskeva toimeksianto esitetään hankittavaksi WSP Finland Oy:ltä (0875416–5).

Tarjouskilpailun voittaja, WSP Finland Oy (0875416–5) esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi.

Asiakirjojen julkisuus: 

Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut osoitetaan osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi.

Hankinnan valmistelijana toimi projektipäällikkö Hanna Meriläinen. Asiantuntijoina toimivat kehittämisasiantuntija Emmi Nieminen ja ilmasto- ja ympäristöpäällikkö Laura Inha.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii Climate-4-CAST-hankkeen projektipäällikkö, jota hoitaa tällä hetkellä Hanna Meriläinen. Vakanssihoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta yhteensä 18 850 € sopimuskauden aikana ja se maksetaan Climate-4-CAST-hankkeen budjetista.​​

Päätös

Sopimus toimeksiannosta Kestävän liikkumisen kustannus-hyötyanalyysimallin kehittämisestä osana Climate-4-CAST-hanketta kolmen kuukauden ajaksi WSP Finland Oy:n (0875416–5) kanssa.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään projektipäällikkö Hanna Meriläinen.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaishinta on sitoumuksetta 18 850 € (alv. 0) sopimuskauden aikana.

Kustannukset maksetaan Climate-4-CAST-hankkeen ostopalveluiden budjetista, ilmasto- ja ympäristöpolitiikan yksikön kustannuspaikalta 111880, PRR-osa E1110_23_03_02 (Ostopalvelut).

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Vs. Ympäristö- ja kehitysjohtaja Kati Skippari, puh. 0505215198, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.