Perustelut
Laki toiminnanohjauksen kokeilusta (1077/2024) tuli voimaan vuoden 2025 alusta. Lain tarkoituksena on toteuttaa ammatillisen koulutuksen toiminnanohjauksen kokeilu ajalla 1.1.2026-31.12.2033. Kokeilu on osa pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaista ammatillisen koulutuksen uudistamista.
Kokeilun tavoitteena on selvittää, miten ammatillisen koulutuksen järjestämislupien laajentamisella ja neuvottelumenettelyyn perustuvalla toiminnanohjauksella voidaan vahvistaa ammatillisen koulutuksen laatua, vaikuttavuutta ja saavutettavuutta sekä keventää järjestämislupasäätelyä siten, että se vähentäisi koulutuksen järjestäjien ja opetushallinnon normitaakkaa ja hallinnollista työtä. Kokeilun tavoitteena on myös lisätä koulutuksen järjestäjän, hallinnon ja alueen välistä vuoropuhelua ja mahdollistaa yhteisen tilannekuvan luominen.
Osallistuminen toiminnanohjauskokeiluun tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia:
- Koulutustarjonnan laajentaminen: Mahdollisuus tarjota laajempaa ja monipuolisempaa koulutusta, mukaan lukien englanninkieliset tutkinnot, vastaten kansainvälistyvän työelämän tarpeisiin.
- Työelämäyhteistyön vahvistaminen: Mahdollisuus tiivistää yhteistyötä alueen yritysten kanssa ja vastata joustavammin työvoimatarpeisiin.
- Koulutuksen vaikuttavuuden parantaminen: Mahdollisuus kehittää koulutuksen laatua ja vaikuttavuutta ministeriön kanssa käytävien neuvottelujen kautta.
Asiasta on käyty lähetekeskustelu elinvoima- ja osaamislautakunnassa 18.12.2024.
Haku toiminnanohjauksen kokeiluun on avoinna 31.1.2025 - 28.3.2025. Hakemukset osoitetaan opetus- ja kulttuuriministeriölle. Toiminnanohjauksen kokeiluun voivat hakea ne koulutuksen järjestäjät, joilla on lain 531/2017 mukainen ammatillisten tutkintojen ja koulutuksen järjestämislupa voimassa 1.1.2025.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, Karvi, arvioi hakemukset ja pisteyttää niiden perusteella hakijat. Pisteytyksen perusteena käytetään toiminnanohjauksen kokeilusta annetun lain (1077/2024) 8 §:ssä säädettyjä valintakriteereitä, joiden mukaan kokeilulupa voidaan myöntää hakijalle, jolla on kokeilun tavoitteet huomioiden:
- riittävät perustelut kokeiluun hakeutumiselle
- mahdollisuudet muuttaa ja uudistaa toimintaansa
- tarvittavat toiminnalliset edellytykset tutkintojen ja koulutuksen asianmukaiseen järjestämiseen
- riittävä yhteistyö työ- ja elinkeinoelämän kanssa koulutuksen järjestäjän ensisijaisella toiminta-alueella
- riittävät laadunhallintamenettelyt.
Toiminnanohjauksen kokeiluun valitaan enintään 40 koulutuksen järjestäjää. Alueilta koulutuksen järjestäjät tullaan valitsemaan suhteessa ministeriön laatimaan aluejakoon. Tampereen kaupunki kuuluu K-alueeseen (Kanta-Häme, Keski-Suomi, Pirkanmaa, Päijät-Häme) yhdessä 25 muun koulutuksen järjestäjän kanssa. Tältä alueelta valitaan enintään 8 eniten pisteitä saanutta koulutuksen järjestäjää mukaan kokeiluun.
Kokeiluun osallistuvia koulutuksen järjestäjiä valitessaan opetus- ja kulttuuriministeriö (1077/2024) 9 §:n mukaisesti huolehtii siitä, että kokeiluun osallistujia on molemmilla kansalliskielillä; osallistuvien kokonaisuus on valtakunnallisesti riittävä opiskelijavuosimäärältään; osallistuvien kokonaisuus on riittävän monipuolinen tutkintotarjonnaltaan; osallistuvien kokonaisuudessa on mukana sekä julkisoikeudellisia että yksityisoikeudellisia koulutuksen järjestäjiä.
Kokeiluun valittavien koulutuksen järjestäjien ammatillisten tutkintojen ja koulutuksen järjestämisluvat korvataan kokeiluluvilla niiden voimassaolon ajaksi. Kokeiluluvan saaneella ammatillisen koulutuksen järjestäjällä on pääsääntöisesti oikeus järjestää kaikkia ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteeseen kuuluvia tutkintoja ja niin sanottua laajennettua oppisopimuskoulutusta sekä vankilaopetusta. Lisäksi koulutusta voisi järjestää tarvittaessa myös työvoimakoulutuksena ja tutkintokielellä englanti.
Opetus- ja kulttuuriministeriö valitsee koulutuksen järjestäjät kokeiluun Karvin suorittaman hakemusten arvioinnin perusteella. Ministeriö kuulee koulutuksen järjestäjää hallintolain edellyttämällä tavalla. Karvin tuottamat järjestäjäkohtaiset pisteet toimitetaan opetus- ja kulttuuriministeriölle, jonka jälkeen ne ovat julkisia.
Ministeriö tekee hakijakohtaiset päätösesitykset Karvin esityksen pohjalta varmistaen kuitenkin, että toiminnanohjauksen kokeilusta annetun lain 9 §:ssä säädetyt kohdat täyttyvät.
Opetus- ja kulttuuriministeriön hakukirje liitteineen hausta ammatillisen koulutuksen toiminnanohjauksen kokeiluun ja lautakunnan lähetekeskustelu kokeilusta ovat asian liitteenä.
Hallintosäännön 20 § mukaisesti elinvoima- ja osaamislautakunnan tehtävänä on järjestää toisen asteen koulutus sekä vastata koulutuspolitiikan suuntaviivojen määrittelystä ja koulutuspoliittisesta ohjauksesta ammatillisen koulutuksen osalta.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Tampereen kaupunki hakee ammatillisen koulutuksen toiminnanohjauksen kokeiluun.
Johtaja, ammatillinen koulutus valtuutetaan täydentämään ja allekirjoittamaan hakemus ammatillisen koulutuksen toiminnanohjauksen kokeiluun.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.