Perustelut
Katusuunnittelualueelle on hyväksytty asemakaavan muutokset nro 8521 ja nro 8568.
Asemakaavan 8521 myötä Rauhaniementien katualuetta on levennetty etelän suuntaan. Tämä mahdollistaa uuden jalkakäytävän ja viherkaistan rakentamisen ajoradan eteläpuolelle. Asemakaava mahdollistaa Rauhaniementien ja Kylpylänkujan liittymäalueen parantamisen. Liittymärakenne on esitetty muutettavaksi kohtisuoremmaksi, jolloin sen toimivuus ja liikenneturvallisuus paranevat. Asemakaavalla 8568 on muutettu aiemmin tontin sisäisenä ajoyhteytenä ollut Romsinkuja katualueeksi. Lisäksi asemakaavan nro 8568 alueelle sisältyy Romsinpolku ja pysäköintialue.
Rauhaniementien jalkakäytävä välillä Lapinkaari – Kylpylänkuja
Rauhaniementien katuvälille Lapinkaari – Kylpylänkuja on suunniteltu parantamistoimenpiteitä. Kadun eteläreunaan on esitetty jalkakäytävä sekä viherkaista puineen. Jalkakäytävän leveys on 2,5 metriä. Katuosuuden pituus on noin 290 metriä. Kadun ajorata sekä pohjoisreunan yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie säilyvät ennallaan välillä Lapinkaari – Romsinkuja. Välillä Romsinkuja - Kylpylänkuja nykyistä yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä levennetään 4,0 metriin ja nykyinen linja-autopysäkin ympäristö uusitaan. Rauhaniementien ja Romsinkujan liittymäalueelle on suunniteltu tyynyhidasteet.
Kadun pintavedet johdetaan hulevesiviemäriin. Kadun valaistus uusitaan.
Romsinkuja
Romsinkuja on 160 metriä pitkä katu, jonka asfalttipäällysteisen ajoradan leveys on 6,0 metriä. Kadun molemmilla reunoilla on esitetty jalkakäytävä, jonka leveys on 2,5 metriä. Pyöräily on esitetty tapahtuvan ajoradalla. Kadun itäreunaan on suunniteltu kadunsuuntaista pysäköintiä. Kaksi pysäköintipaikkaa on osoitettu liikuntaesteisille. Kadun pysäköintipaikat ovat kahden tunnin kiekkopaikkoja arkisin ja lauantaisin. Kadun päässä on kääntöpaikka. Kadun sijainti siirtyy aiempaan ajoyhteyteen verrattuna hieman koillisen suuntaan. Kadun korkeusasema ei muutu nykyisestä.
Kadun pintavedet johdetaan hulevesiviemäriin. Romsinkujalle on suunniteltu katuvalaistus.
Romsinpolku ja Romsinpolun pysäköintialue
Romsinpolku on korttelin 1271 ajoyhteyttä varten ja se sijoittuu yleisen pysäköintialueen länsireunaan. Asfalttibetonisen Romsinpolun pituus on 100 metriä ja leveys 4,5 metriä. Romsinpolun ja pysäköintialueen väliin on esitetty viherkaista puineen. Pysäköintialueelle on suunniteltu 83 autopaikkaa, joista 6 paikkaa on sähköautojen latausta varten ja 4 paikkaa on liikuntaesteisille varattuja pysäköintipaikkoja. Pysäköintialueen paikat ovat neljän tunnin aikarajoitettuja kiekkopaikkoja arkisin, lauantaisin ja pyhisin.
Katujen pintavesiä johdetaan pintakallistusten avulla viherrakenteisiin ja avo-ojiin. Romsinpolulle ja pysäköintialueelle on suunniteltu katuvalaistus.
Kylpylänkuja
Kylpylänkuja on nykyinen katuyhteys, jonka sijainti ja poikkileikkaus muuttuvat uuden katusuunnitelman myötä. Asfalttibetonisen kadun pituus on 180 metriä. Ajoradan leveys vaihtelee 6 metristä 8 metriin. Kadun eteläreunaan on esitetty 3,5 metriä leveä yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie. Kylpylänkujan päähän on suunniteltu kääntöpaikka, josta on kulku edelleen Rauhaniemen kylpylälle sekä Rauhaniemen valkamalle. Kadun korkeusasema nousee nykyisestä huomioiden säilyvät tonttiliittymät ja ulkoilureitit.
Kadun pintavedet johdetaan hulevesiviemäriin. Kylpylänkujan katuvalaistus on suunniteltu uusittavaksi.
Kohteiden rakennustyöt kuuluvat vuoden 2025 vuosisuunnitelmaan.
Kylpylänkujan, Romsinkujan, Romsinpolun ja Romsinpolun pysäköintialueen ja Rauhaniementien jalkakäytävän välillä Lapinkaari – Kylpylänkuja katutöiden kustannusarviot ovat yhteensä noin 1 500 000 euroa.
- Kylpylänkuja, 370 000 €
- Romsinkuja, 400 000 €
- Romsinpolun ja Romsinpolun pysäköintialuee, 430 000 €
- Rauhaniementien jalkakäytävän välillä Lapinkaari – Kylpylänkuja, 300 000 €
Katusuunnitelmaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä 3.1.-17.7.2025. Ehdotusta vastaan on tehty yksi muistutus ja toinen muistutus on saapunut myöhässä.
Muistutus
Muistutuksessa kirjoitetaan, että Rauhaniementien pyöräilyn pääreittiä tulisi jatkaa Rauhaniementien ja Kylpylänkujan liittymään saakka ja jatkaa myös Kylpylänkujan osuudelle, ja että väylä tulisi toteuttaa pääreitin laatutasolla, jossa olisi kulkumuotoerottelu.
Lisäksi muistutuksessa esitetään, että mikäli Rauhaniementien levennystä ei tehdä, tulee Romsinkujan jalkakäytävät merkitä liikennemerkeillä.
Muistutuksessa ehdotetaan, että Kylpylänkujan suojatie toteutettaisiin ylijatkettuna.
Muistutuksessa huomautetaan, että Rauhaniemenreitillä moottoriajoneuvoilla ajo on sallittu ja sitä kautta tehdään säännöllistä, mutta määrältään vähäistä ajoa tien varressa oleville kiinteistöille ja tähän liittyen muistutuksessa kysytään, tuleeko Kylpylänkujan risteyksessä olla Väistämisvelvollisuus risteyksessä sekä Kaksisuuntainen pyörätie lisäkilpi.
Vastine
Pyöräliikenteen alueellinen pääreitti Rauhaniementien varrella päättyy Lapinniemenrannan liittymään, jossa saavutaan pääreitin kohteena olevaan Lapinniemen kaupunginosaan. Koukkuniemen itäpuolelle rakentuva uusi asuinrakennusten korttelialue ei muuta kaupunginosan rajauksia, joten pääreitin päätepistettä ei ole tarpeellista muuttaa.
Lapinniemenrannan liittymän jälkeen Rauhaniementien jalankulun ja pyöräliikenteen yhteys muuttuu Kylpylänkujalle jatkuvaksi aluereitiksi, ja pyöräliikenteen opastuskohteeksi vaihtuu erityiskohteena oleva uimaranta, Rauhaniemen kansankylpylä. Lapinniemenrannan liittymässä väylä myös kapenee noin 3,0 metriseksi ja muuttuu yhdistetyksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi.
Koukkuniemen täydennysrakentaminen lisää asukkaiden ja liikkujien määrää Lapinniemen pohjoisosassa yhdessä Rauhaniementien eteläreunan uudisrakentamisen sekä pohjoisosan puisto- ja ranta-alueiden kehittämisen kanssa. Kulkumuotoerottelu edellyttää kuitenkin nykyisen väylän leventämistä ja samalla kadun koko poikkileikkauksen muuttamista, ja koska kyseessä on aluereitti, niin erottelulle ei sen vuoksi nähdä tarvetta.
Rauhaniementien jalankulun ja pyöräliikenteen väylän leventämistä ja kulkumuotojen erottelua on tutkittu asemakaavamuutoksien nro 8521 ja 8568 laadinnan yhteydessä. Tarkastelujen pohjalta todettiin, että nykyisen väylän leventäminen ja kadun järjestelyjen muuttaminen ei ole mahdollista Lapinniemenrannan ja Lapinkaaren välisellä osuudella mm. katualuetta reunustavien rakennuksien ja itäpuolisen säilytettävän kallioalueen vaikutuksesta. Lapinkaaren ja Kylpylänkujan välillä jalankulun ja pyöräliikenteen erottelukin edellyttäisi säilyvien rakennuksien ja maanalaisten rakenteiden takia ajoradan siirtämistä sisäkaarteen suuntaan ja käytännössä kadun uudelleenrakentamista noin 350 metrin matkalla, mitä ei pidetty taloudellisestikaan järkevänä ratkaisuna.
Asemakaavamuutoksien yhteydessä katualueeseen tehtiin muutoksia ja levennettiin sekä ulko- että sisäkaarteen suuntaan siltä osin kuin se oli säilyvien rakennuksien vaikutuksesta mahdollista. Katualueen muutoksilla saatiin aiemmin Koukkuniemen tontin puolella sijainnut Rauhaniementien yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie liitettyä katualueeseen ja parannettua järjestelyjä Romsinkujan ja Kylpylänkujan välisellä osuudella sekä mahdollistettua sisäkaarteen puolelle uusi jalkakäytävä, jonka avulla jalankulku voitaisiin jatkossa ohjata eteläreunan tonteilta ja linja-autopysäkeiltä Rauhaniementien suojateille.
Tampereella ylijatkettuja jalkakäytäviä ja pyöräteitä on toteutettu pyöräliikenteen pääreiteillä. Väyläviraston Jalankulun suunnittelu -ohjeen mukaan ylijatkettu rakenne voitaisiin toteuttaa tonttikadun sekä pää- tai kokoojakadun liittymään. Lisäksi risteävä katu tulisi olla hyvin havaittavissa. Vaikka Rauhaniementien varren pyörätie muuttuisi Kylpylänkujan liittymään saakka jatkuvaksi alueelliseksi pääreitiksi, ei Rauhaniementiellä ole sivukatuihin verrattuna riittävästi eroa katuluokan ja liikenteellisen roolin osalta, jotta ylijatketun jalkakäytävän ja pyörätien käyttö olisi perusteltua.
Katuluokaltaan Rauhaniementie on alueen muiden katujen tapaan tonttikatu, mutta sivukadut on osoitettu väistämisvelvollisiksi Rauhaniementiellä liikennöivän linja-autoliikenteen runkolinjan takia. Autoliikenteen määrä Rauhaniementiellä on sivukatuja suurempi, mutta silti maltillinen. Lisäksi Rauhaniementien voimakas kaarre ja mäki Kylpylänkujan liittymän itäpuolella kaipaa tuekseen selkeitä autoliikenteen keskinäisiä väistämisjärjestelyjä.
Rauhaniemenreitti on puistoväylä, jossa tontille ajo on sallittu. Muistutuksessa Rauhaniemenreitin ja Kylpylänkujan liittymään esitetyt Väistämisvelvollisuus risteyksessä sekä Kaksisuuntainen pyörätie lisäkilpi esitetään Romsinpuiston puistosuunnitelmassa.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Katusuunnitelmat
- Kylpylänkuja, katusuunnitelma numero 1/22804,
- Romsinkuja, katusuunnitelma numero 1/22805,
- Romsinpolku ja Romsinpolun pysäköintialue, katusuunnitelma numero 1/22806 ja
- Rauhaniementien jalkakäytävä välillä Lapinkaari – Kylpylänkuja, katusuunnitelma numero 1/22807
hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta seuraavin ehdotusvaiheen jälkeen tehdyin muutoksin:
tonttiliittymien sijainnit osoitteiden Rauhaniementie 36 ja 38 kohdalla ovat tarkentuneet, linja-autopysäkin siirto pois tonttiliittymän Rauhaniementie 38 kohdalla, valaisinpylvästä on siirretty kauemmaksi Rauhaniementie 34 tonttiliittymän kohdalla, katukorkeuslukemia on muutettu Rauhaniementien eteläreunalla, suojatie Rauhaniementien ja Ahlgrenin puistokujan liittymäalueella on poistettu, liikennemerkkeihin on tehty pieniä muutoksia.
Kylpylänkujan kunnossapitoluokka on 3,
Kylpylänkujan jalankulku- ja pyörätien kunnossapitoluokka on B1,
Romsinkujan kunnossapitoluokka on 3,
Romsinkujan jalankulku- ja pyörätien kunnossapitoluokka on B1,
Romsinpolku ja Romsinpolun pysäköintialueen kunnossapitoluokka on 3 ja
Rauhaniementien jalkakäytävän välillä Lapinkaari – Kylpylänkuja kunnossapitoluokka on B1.
Alueidenkäyttölain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.