§ 35 Hankintaoikaisu Mustanlahden sataman aallonvaimenninlaiturien ST- urakan hankinnasta

Lataa  Kuuntele 

TRE:5418/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

20.2.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Juristi Katja Korhonen,​ puh. 040 128 6993,​ talous-​ ja hankintavastaava Pekka Ranta,​ puh. 050 564 6637, rakennuttajainsinööri Jukka Rantala puh. 040 685 4427, rakennuttajainsinööri Raija Tevaniemi puh. 050 523 2052, satamavastaava Tuomas Salovaara, puh. 041 731 0639, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh 040 801 6003, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupunki, Kilpailukyky ja innovaatiot, Strateginen hankekehitys, Viiden tähden keskusta – kehitysohjelma, hankejohtaja on tehnyt 20.1.2025  § 6 hankintapäätöksen Mustanlahden sataman aallonvaimenninlaiturien ST- urakan hankinnasta. A-Laiturit Oy:n (0911899- 6) on 3.2.2025 tehnyt hankejohtajan hankintapäätöksestä hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen. 

Hankintamenettelynä hankinnassa oli julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) (jäljempänä Hankintalaki) mukainen kansallinen hankinta. Menettelyn luonne oli avoin menettely.

Hankintailmoitus julkaistiin Hilmassa 29.11.2024 (2024–151388) ja tarjouspyyntöasiakirjat olivat kenen tahansa saatavilla Buildercom- palvelussa.

Hankintapäätökseen kohdistunut oikaisuvaatimus käsitellään hankintaoikaisuna. Hankintaoikaisun vireille tulosta on ilmoitettu 4.2.2025 niille,​ joita asia koskee. Hankintaoikaisua koskeva vaatimus on tämän päätöksen liitteenä.

Julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) 132 § 1 momentissa säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun,​ jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu),​ jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Edellä mainitun lain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.

Vaatimuksenaan oikaisuvaatimuksen tekijä esittää, että Hankintayksikkö:

1.      oikaisee käsillä olevassa hankinnassa tekemäänsä hankintapäätöstä ja korjaa virheellisen menettelynsä siten, että Suomen Laiturikauppa Oy:n (Y-2672274-9) ja Marinetek Finland Oy:n (Y-2222895-4) tekemät tarjoukset hylätään eikä

2.      ryhdy panemaan täytäntöön tekemäänsä hankintapäätöstä.

Vaatimuksensa perusteena oikaisuvaatimuksen tekijä esittää lyhyesti kiteytettynä väitteitä, että vain oikaisuvaatimuksen tekijällä on riittävä osaaminen määritellä, tarjota ja valmistaa hankintayksikön vaatimusmäärittelyn mukaisia aallonvaimenninlaitureita. Oikaisuvaatimuksen tekijä väittää, että sekä Suomen Laiturikauppa Oy (Y-2672274-9) että Marinetek Finland Oy (Y-2222895-4) ovat tarjouksissaan antaneet vääriä tietoja siitä, että tarjoamissaan ST-urakoissa rakennettaisiin vaatimusmäärittelyn mukaiset aallonvaimenninlaiturit. Oikaisuvaatimuksen tekijä väittää, että Suomen Laiturikauppa Oy:n ja Marinetek Finland Oy:n tarjoamat ST-urakat eivät täytä Hankintayksikön asettamia vaatimuksia. Erikseen ja toistetusti oikaisuvaatimuspyynnössä väitetään, että sekä Suomen Laiturikauppa Oy että Marinetek Finland Oy ovat antaneet hankintayksikölle totuutta vastaamattomat vakuutukset eivätkä edes kykene osoittamaan tarjoustensa olevan vaatimusten mukaisia. Toisaalta oikaisuvaatimuksen tekijä perustelee, että Hankintayksikölläkään ei ole osaamista eikä asiantuntemusta arvioida tarjouksia eikä tarjousten paikkansapitävyyttä.

Väite, että vain yhdellä toimijalla, oikaisuvaatimuksen tekijällä, olisi kyky ja taito määritellä vaatimuksia, arvioida tarjouksia ja rakentaa aallonvaimenninlaitureita ei pidä paikkaansa.

Hankintayksikkö oli ennen hankintaan ryhtymistä toteuttanut markkinakartoituksen, jonka yhteydessä viideltä tunnetulta suomalaiselta satamarakenteita urakoivalta yritykseltä kysyttiin kirjallisesti aikataulullisia ja teknistä mahdollisuutta toteuttaa Mustanlahden suulle rakennettavat aallonmurtajarakenteet kiinteinä pohjaan paalutettuina laiturirakenteina. Neljän kiinnostuneen urakoitsijan kanssa tehtiin paikan päällä lisäksi kohdekatselmus. Urakoitsijoiden arvioissa aallonmurtajien rakennuspaikka katsottiin teknisesti erittäin vaikeasti toteutettavaksi, koska ainoa maareitti rakennuspaikalle kulkee Särkänniemen huvipuistoalueen läpi, jossa läpikulku on hyvin rajoitettua ja kesäkuukausina huvipuiston aukioloaikoina käytännössä mahdotonta. Katselmuksissa urakoitsijat nostivat esiin mahdollisuuden Mustanlahden aallonmurtajien toteuttamisesta kelluvina aallonvaimenninrakenteina, joiden asentaminen rakennuspaikalle olisi huomattavasti pysyviä laiturirakenteita helpompaa. Tämän jälkeen hankintayksikkö konsultoi johtavia suomalaisia laituri- ja satamarakenteisiin erikoistuneita suunnittelijoita ja konsultteja, jotka totesivat kelluvien aallonvaimenninlaiturien olevan toteuttamiskelpoinen vaihtoehto, mutta jonka ominaisuudet tulisi erikseen suunnitella erityisesti kyseessä olevan rakennuspaikan vaativiin tuuli- ja jääolosuhteisiin sopiviksi. Näistä syistä hankintayksikkö päätti toteuttaa hankinnan kelluvina aallonvaimenninrakenteina ja ST-urakkana, jossa hankittavat rakenteet voitaisiin suunnitella urakoitsijan kanssa yhteistyössä ja hankintayksikön valvonnassa olosuhteita vastaaviksi.

Hankintayksikkö on ennen hankintaprosessin aloittamista konsultoinut useita johtavia suomalaisia asiantuntijoita ja urakoitsijoita, jotka ovat erikoistuneet sekä aallonmurtajien että erityisesti kelluvien aallonmurtajalaitureiden suunnitteluun ja toteuttamiseen. Lisäksi on kartoitettu kelluvan laituriratkaisun yleistä soveltuvuutta kyseessä olevan rakennuspaikan erittäin vaativiin olosuhteisiin. Näiden selvitysten perusteella hankintayksikkö on määrittänyt lähtökohdat ja vähimmäisvaatimukset tekemälleen ST-urakkana toteutettavalle hankinnalle.

Hankintayksikkö on tutustunut huolellisesti saamiinsa tarjouksiin ja pyytänyt lisäksi kirjallisella selonottomenettelyllä tarkennuksia tarjousten sisällöstä. Selonottomenettelyssä hankintayksikkö pyysi tarjoajia yksinkertaisen taulukon avulla sitoutumaan tarjouspyynnössä laitureilla asetettuihin teknisiin vaatimuksiin. Taulukkoon oli kerätty yhteen kaikki tarjouspyynnössä laiturirakenteisiin kohdistetut tekniset vaatimukset, eikä se sisältänyt mitään uusia tai alkuperäisestä tarjouspyynnöstä poikkeavia vaatimuksia. Tällä hankintayksikkö halusi varmistaa, että tarjoaja on ymmärtänyt ja sitoutunut toteuttamaan laiturit teknisten vaatimusten mukaisina. Lisäksi hankintayksikkö pyysi tarjoajilta lyhyttä laskelmaa ja selvitystä tarjoamiensa laiturirakenteiden aallonvaimennuskyvystä rakennuspaikan olosuhteissa. Tällä hankintayksikkö pyrki varmistamaan sen, että tarjoajilla on käytössään tarvittavat edellytykset ja resurssit laiturirakenteiden vaativaan tekniseen mitoitukseen ST- urakan aikana. Saatujen tarjousten ja pyydettyjen tarkennusten perusteella ei ole ilmennyt mitään sellaista, jonka perusteella hankintayksikkö olisi voinut hylätä tai olisi velvollinen hylkäämään Marinetek Finland Oy:n tai Suomen laiturikauppa Oy:n antamat kelluvia aallonmurtajalaitureita koskevat tarjoukset.

Tehtyjen etukäteisselvitysten ja saatujen tarjousten perusteella hankintayksikön on todettava, että tämän oikaisuvaatimuksen tekijän esittämät väitteet muiden toimijoiden antamista tarjouksista vaikuttavat yritykseltä rajoittaa vapaata kilpailua.

Vastineet väitteisiin kappalekohtaisesti

Seuraavaksi esitetään ensin kursiivilla hankintaoikaisuvaatimuksen kohdat, joista Hankintayksiköllä on hankintaoikaisuvaatimuksesta poikkeava näkemys sekä sen jälkeen kohdittain Hankintayksikön vastine kohdan väitteeseen:

 1. ​​ Tarjouskilpailun voittaneen Suomen Laiturikauppa Oy:n ja toiselle sijalle tulleen Marinetek Finland Oy:n tarjoukset ovat olleet sekä tarjouspyynnön vastaisia että hinnaltaan poikkeuksellisen alhaisia. Tämän takia Hankintayksikön olisi tullut hylätä nämä tarjoukset ja Hankintayksiköllä on ollut velvollisuus sulkea nämä tarjoajat tarjouskilpailun ulkopuolelle.”

Yksi tarjous (Reittitiimi Oy Y-tunnus 1747694-5) hylättiin, koska se ei ollut teknisten vaatimusten mukainen. Suomen Laiturikauppa Oy:n ja Marinetek Finland Oy:n tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia eikä niitä hylätty. Tarjouspyynnönmukaisuus varmistettiin vielä selonottomenettelyllä, josta menettelystä ilmoitettiin ennalta tarjouspyynnössä ja jälkeen hankintapäätöksessä. Reittitiimi Oy:n tarjous täysin teräsrakenteisesta, pysyvästi vedenpinnan alapuolelle ankkuroitavasta kelluvasta vaimenninrakenteesta oli innovatiivinen ja uusi, mutta se ei ollut alkuperäisen tarjouspyynnön teknisten vaatimusten mukainen, jossa laiturilta vaadittiin raskasbetoniponttoonirakennetta, ja lisäksi tarjous ei sisältänyt pyydettyä laiturirakenteiden varustelua. Tämän lisäksi ehdotus oli prototyyppi, jonka toimivuutta aallonvaimentimena ei ole koskaan testattu käytännön olosuhteissa. Näistä syistä hankintayksikkö hylkäsi Reittiimi Oy:n tarjouksen, jonka hinta oli 1 034 000,00 euroa. Kolmesta tarjouspyynnön mukaisesta tarjouksesta kaksi oli puolen miljoonan euron hintaluokassa ( Suomen laiturikauppa Oy 499.558, 00 euroa ja Marinetek Finland Oy 565.523, 32 euroa) kun taas hankintaoikaisuvaatimuksen tekijän tarjous oli yksinään poikkeuksellisen kallis (1.375.031, 00 euroa). Hankintaoikaisuvaatimuksessa esitetty väite ei pidä paikkaansa.

 ​​​​​2. A-Laiturit voi varmuudella sanoa, etteivät Suomen Laiturikauppa Oy:n ja Marinetek Finland Oy:n tarjoamat aallonvaimenninlaiturit täytä Hankintayksikön asettamia vaatimuksia. Sellaisia ei ole myöskään mahdollista toimittaa kyseisten tarjoajien tarjoamilla hinnoilla.”

Suomen Laiturikauppa Oy:n ja Marinetek Finland Oy vakuuttivat tarjoustensa olevan tarjouspyynnön mukaisia. Hankintayksikkö voi luottaa tarjouksessa annettuihin tietoihin. Oikaisuvaatimuspyynnössäänkin A-Laiturit Oy toteaa julkisten hankintojen oikeusperiaatteen, että ”Hankintayksiköllä on periaatteellinen oikeus luottaa tarjoajien antamiin sitoumuksiin.”

  3.  Hankintayksikkö ei ole voinut tarkistaa ja varmistaa jätettyjen tarjousten tarjouspyynnön mukaisuutta. Hankintayksikkö on hyväksynyt tarjoukset hankintamenettelyssä pelkästään sillä perusteella, että tarjoajat ovat vakuuttaneet tarjousten eli käytännössä toimitettavien aallonvaimenninlaitureiden olevan Hankintayksikön asettamien vaatimusten mukaiset. A-Laiturit pitää selvänä, ettei Hankintayksiköllä ole ollut minkäänlaista varmuutta siitä, että annetut sitoumukset pitävät tosiasiassa paikkansa.

Toisaalta on kuitenkin selvää, että hankintasopimusta ei saa tehdä eikä hankintasopimusta saa toteuttaa, jos jälkeen päin havaitaan, että tarjoajan tarjous ei ole ollut tarjouspyynnön mukainen. ”

Julkisia hankintoja koskevan vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan tarjoaja kantaa vastuun siitä, että sen tarjous on tarjouspyynnön vaatimusten mukainen. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate taas lähtökohtaisesti edellyttää, että tarjouksia arvioidaan sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä. Hankintayksiköllä on oikeus luottaa siihen, että tarjoajan tarjouksessaan ilmoittamat tiedot pitävät paikkansa, ellei sillä ole perusteltua syytä muuta epäillä. Tarjouksissa ja selonottomenettelyssä saaduissa tiedoissa ei ole ollut sellaista, jonka perusteella hankintayksiköllä olisi ollut aihe epäillä esitettyjen tietojen paikkansapitävyyttä.

Kyseessä on ST-urakka, jossa aallonvaimenninlaiturit suunnitellaan ja rakennetaan urakkasopimuksen allekirjoituksen jälkeen. Tarjouspyynnössä määriteltiin ST-urakka: ”ST-urakalla tarkoitetaan tässä yhteydessä urakkamuotoa, jossa urakoitsija vastaa koko rakennusprosessista eli suunnittelusta ja rakentamisesta siten, että lopputuloksena tilaajalle luovutetaan tilaajan antamien lähtötietojen mukaiset aallonvaimenninlaiturit täysin valmiina paikoilleen asennettuna.”

Urakkaohjelmassa ST-urakan luonnetta vielä täsmennettiin: ”Urakka on kokonaishintaperusteinen ST-urakka. Urakkaan sisältyvät tilaajan asemapiirroksen mukaisten kahden kelluvan aallonvaimenninlaiturin suunnittelu ja rakentaminen Tampereen Mustanlahden sataman suulle Näsijärven etelärannalle. ST-urakan kokonaishinnan tulee sisältää kaikki työt, hankinnat ja velvoitteet sekä kaikki muut kustannukset, jotka tämän sopimuksen mukaan kuuluvat urakoitsijalle ja jotka ovat tarpeen urakkaan kuuluvan tehtävän suorittamiseksi ja suunnitelmien mukaisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Urakan toteutuksessa noudatetaan Suomen lakeja ja asetuksia sekä suomalaisen viranomaisen antamia ohjeita ja määräyksiä.”

Hankintayksikkö päätyi suorittamansa markkinakartoituksen ja asiantuntijoiden konsultointien perusteella hankinnan toteuttamiseen ST-urakkana, jossa hankittavat aallonvaimenninrakenteet voidaan suunnitella urakoitsijan kanssa yhteistyössä ja hankintayksikön valvonnassa rakennuspaikan olosuhteita vastaaviksi. Hankintayksikkö on avannut urakkamuodon valintaprosessia tarkemmin kappaleessa Perustelut.

Urakkasopimusasiakirjat ja niiden pätevyysjärjestys on Urakkaohjelman kohdassa 7.2. Sen mukaisesti sovelletaan Rakennusurakan yleisiä sopimusehtoja YSE 1998.

Hankintayksikkö (Tilaaja) varmistaa urakkasuorituksen toteutumista ja valvoo, että suoritteet saadaan urakka-asiakirjojen ja urakkasopimuksen mukaisesti.

Ensimmäisessä vaiheessa (Urakkaohjelma 10.1.1 Laskutus) Tilaaja hyväksyy suunnitelmat. Mikäli suunnitelmat eivät vastaa Tilaajan vaatimuksia, urakkasuoritusta ei vastaanoteta eikä suorite ole laskutuskelpoinen.

            4.”Hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena oleva hankintapäätös on hankintalain vastainen ja Hankintayksikön noudattama hankintamenettely on ollut julkisissa hankinnoissa noudatettavien periaatteiden vastainen ja virheellinen.”

Hankintayksikkö kiistää väitteen kaikilta osin. Hankintaprosessi on ollut kaikilta osin hankintalain mukainen ja menettelyt sekä asiakirjat ovat julkisissa hankinnoissa noudatettavien periaatteiden mukaisia ja virheettömiä. Tarjouspyyntö on ollut riittävän yksiselitteinen ja selvä tuottaakseen yhteismitallisia ja vertailukelpoisia tarjouksia.

  5.”Muutoksenhakijan mukaan tarjouskilpailun voittanut tarjous ja toiseksi sijoittunut tarjous eivät täytä tarjouspyynnössä asetettuja aallonvaimenninlaitureille asetettuja teknisiä vaatimuksia. A-Laiturit toteaa, että tältä osin Suomen Laiturikauppa Oy ja Marinetek Finland Oy ovat antaneet Hankintayksikölle totuutta vastaamattomat vakuutukset. A-Laiturit on myös varma siitä, etteivät tarjoajat kykene osoittamaan, että niiden tarjoukset ovat alla esitettyjen vaatimusten osalta vaatimustenmukaisia.”

Lähtökohtaisesti Hankintayksikön pitää voida luottaa saatuihin tarjouksiin sekä siihen, että hankintaprosessissa osapuolten antama tieto on totta. Hankintayksikkö on pyrkinyt selvittämään tarjoajien soveltuvuutta ts. kykyä pyytämällä tarjoajilta asiasta tietoja ja todistuksia. Muun muassa Suomen Laiturikauppa Oy on esittänyt Rakentamisen Laatu RALA ry:n pätevyystodistuksen Vesirakennustyöt merellä ja sisävesillä, Rantarakentaminen (23.5), Luotettava kumppani -raportin sekä referenssejä.

Todetaan vielä, että tähän ST-urakkaan sisältyy kymmenen vuoden takuuaika ja sitä seuraava kymmenen vuoden huoltosopimusaika, jotka osaltaan osoittavat laatuvaatimuksia.

   6.”A-Laiturit korostaa, että ei ole mitenkään taloudellisesti mahdollista toteuttaa Hankintayksikön asettamien vaatimusten mukaista hankintaa niillä hinnoilla, joita Suomen Laiturikauppa Oy ja Marinetek Finland Oy ovat tarjonneet. Tarjotut hinnat eivät vastaa markkinahintoja ja tarjoukset ovat siten hinnaltaan poikkeuksellisen alhaiset.”

Hankintaprosessin aikana ei tullut esille Suomen Laiturikauppa Oy:n ja Marinetek Finland Oy:n taloustiedoissa mitään hälyttävää. Taloustiedot on tarkastettu Luotettava kumppani -raporteilta. Tarjousten yhteydessä tarjoajat toimittivat tarjouspyynnön mukaisesti täytetyn hinnoiteltavan määräluettelon, jossa tarjoajat antoivat yksikköhinnat merkittävimmistä urakassa käytetyistä rakenneosista ja materiaaleista. Hinnoitellut määräluettelot eivät olleet täydellisiä, eikä niiden yhteenlaskettu kokonaishinta sellaisenaan vastannut tarjoajien antamaa vertailukelpoista kokonaishintaa, mutta annettujen yksikköhintojen perusteella hankintayksikkö pystyi arvioimaan ja vertailemaan yksikkökustannuksia kaikkien hyväksyttyjen tarjousten kesken. Vertailuissa kaksi annettua tarjousta vastasivat kokonaishinnaltaan ja yksikköhintojen osalta melko hyvin toisiaan (Suomen laiturikauppa Oy ja Marinetek Finland Oy) ja yksi tarjouksista oli muita huomattavasti kalliimpi (A-laiturit) erityisesti vertailukelpoisen kokonaishinnan ja tarjottujen ponttooniyksiköiden yksikköhintojen osalta. Hankintayksikkö on tietoinen siitä, että A-laiturien tarjoamaa ponttoonirakennetta ei ole alun perin kehitetty aallonvaimentajaksi, vaan osaksi kelluvaa raskaiden ajoneuvojen vesistöylityksissä käytettävää siltarakennetta, jonka kantavuus- ja kansirakenteen kestävyysvaatimukset ovat täysin erilaiset aallonvaimenninrakenteisiin verrattuna, eikä rakennetta ei ole optimoitu tai erikseen suunniteltu Hankintayksikön rakennuskohteen tarpeisiin. Hankintayksikkö ei ole hankkimassa raskaita hyötykuormia kantavaa kelluvaa siltarakennetta, vaan on tarjouspyynnössään pyytänyt tarjousta kelluvista aallonvaimenninrakenteista, jotka täyttävät tarjouspyynnössä annetut tekniset vaatimukset rakennuspaikan olosuhteissa. Hankintayksikkö on tietoinen siitä, että A-laitureiden tarjoamaa rakennetta voidaan käyttää ja se täyttää kaikki tarjouspyynnön tekniset vaatimukset, mutta samalla hankintayksikkö ei katso voivansa valita perusominaisuuksiltaan vaatimukset selvästä ylittävää tuotetta, jos sen kokonaishinta Tampereen kaupungille nousee muiden tarjoajien antamia tarjouksia, mutta samalla tekniset perusvaatimukset täyttäviä tarjouksia huomattavasti korkeammaksi.

Hankintayksikön konsultoimien asiantuntijoiden lausuntojen mukaan ulkomitoiltaan, muodoltaan ja uintisyvyydeltään samanlainen ponttoni toimii aallonvaimentimena samankaltaisesti.  Tarjousten mukaan Suomen Laiturikaupan tarjoama tuote on ulkomitoiltaan, muodoltaan ja uintisyvyydeltään lähes samankaltainen, kuin A-laiturin tarjoama ponttoni. Näin ollen sen voi myös olettaa toimivan yhtä hyvin kuin A-laiturin tuote. A-laiturit toteaa myös, että vaadittuihin kuormituskestävyyksiin päästäkseen tulee ponttoonirakenteen kyljenpaksuuden vähintään olla 120 mm tai suurempi, jotta raudoitteiden suojaetäisyydet ovat riittävät olosuhteet, valmistustoleranssit ja käyttöikä huomioon ottaen. Suomen Laiturikauppa Oy:n tarjouksessa ponttoonin seinämävahvuus on 130 mm, eli suurempi kuin A-laiturien esittämä minimivaatimus. Hankintayksikön käsityksen mukaan valittu tarjous täyttää hyvin A-laiturin itsensä esittämät rakenteelliset reunaehdot toimivalle aallonvaimenninrakenteelle.

                 7.”A-Laiturit pitää täysin selvänä sitä, ettei hankinnan kohteena olevaa toimitusta ole mahdollista suorittaa Suomen Laiturikauppa Oy:n tai Marinetek Finland Oy:n tarjoamilla hinnoilla. Siten Suomen Laiturikauppa Oy:n ja Marinetek Finland Oy:n tarjoukset joko eivät ole tarjouspyynnön mukaisia tai sitten tarjotut hinnat ovat poikkeuksellisen alhaiset, ettei hankinnan kohteena olevaa toimitusta ole mahdollista tehdä tarjotuilla hinnoilla.”  Lisäksi hankintaoikaisuvaatimuspyynnössä esitetään, että sekä esille Suomen Laiturikauppa Oy:n ja Marinetek Finland Oy:n tarjoukset tulisi hylätä koska:

"1.      Tekniset vaatimukset:

Aallonvaimenninlaituri ei täytä tarjouspyynnössä esitettyjä kyljen kestävyysvaatimuksia.

2. Hinnaltaan poikkeuksellisen alhainen:

Tarjotulla hinnalla ei ole mahdollista valmistaa tarjouspyynnön mukaisia ponttoneita, joiden kylki kestää kohdistuvat jääpaineet. Betonimassa ja raudoituksen määrä on huomattavan suuri verrattuna tavanomaisiin aallonmurtoponttoneihin. Aallonmurtajan pelkkien ponttonien massa on 470 000 kg, jolla päästään tarjouspyynnössä vaadittuihin seinämävahvuuksiin sekä kestävyys- ja aallonmurtovaatimuksiin.”

Hankintayksikkö toistaa aiemmin esittämänsä, että ST-urakassa aallonvaimenninlaiturit suunnitellaan ja rakennetaan urakkasopimuksen jälkeen Hankintayksikön (Tilaajan) vaatimuksia vastaavasti.  Suomen Laiturikauppa Oy:n tai Marinetek Finland Oy:n tarjoukset eivät ole poikkeuksellisen alhaiset, vaan A-Laiturit Oy:n tarjous on poikkeuksellisen kallis. Suomen Laiturikauppa Oy:n tai Marinetek Finland Oy:n tarjouksia ei ole syytä hylätä. A- Laiturit tarjosi vaatimukset ylittävää kokonaisuutta ja laatua. Hankintayksiköllä on oikeus määritellä hankinnan kohde ja sen tekniset vaatimukset tarpeitaan vastaavaksi.

                   8.”Koska on oletettavaa, ettei Hankintayksiköllä ymmärrettävästi ole sellaista asiantuntemusta, jota laskelmien sisällön ja niiden oikeellisuuden tarkastaminen edellyttää, on nämä laskelmat toimitettava tätä koskevan asiantuntemuksen omaavalle puolueettomalle taholle.”

Hankintayksikkö itse määrittelee hankinnan kohteen ja on vastuussa hankinnan laatutasosta. Hankinnan on valmistellut laaja-alaisen osaamisen omaava työryhmä.

                    9.”A-Laiturit, vedoten omaan pitkäaikaiseen kokemukseen, erittäin huomattaviin taloudellisiin panostuksiin tuotekehityksessä sekä A-Laiturien itsensä suorittamiin laskelmiin, on varma, etteivät Suomen Laiturikauppa Oy ja Marinetek Finland Oy omaa sellaisia laskelmia, joilla se voisi edellä kuvatulla tavalla osoittaa tarjoustensa tarjouspyynnön mukaisuus ja tuotteidensa vaatimustenmukaisuus. Suomen Laiturikauppa Oy:n ja Marinetek Finland Oy:n tarjoamat tuotteet eivät täytä Hankintayksikön asettamia vaatimuksia.”

Kaikki tarjoajat toimittivat tarjouksensa yhteydessä tarjouspyynnössä pyydetyn liitteen ”Alustava rakennussuunnitelma”. Väitteen tarkoittamia laskelmia ei ole vaadittu toimitettavaksi tarjouksen liitteenä Tarjouspyynnön kohdassa 5. Tarjouksen muoto ja sisältö ei myöskään tarjouslomakkeella eikä Tarjouspyynnön liitteessä A5 Sovellettavat vähimmäisvaatimukset.

Todetaan vielä kertauksena, että kyse on ST-urakasta. Urakkaohjelmassa 3.2.7 Urakkarajat määrätään pääurakoitsijalle kuuluvia töitä mm: Aallonvaimenninlaiturien kelpoisuus on osoitettava tilaajalle laskelmin. Laskelmat kuuluvat siis urakkasisältöön ja ne laaditaan ST-urakan suunnitteluvaiheessa. ST-urakassa ei ole tarkoituksena etsiä valmista jo valmistettua tuotetta tavarahankintana, vaan urakkasuoritukseen kuuluu suunnittelu. Suunnittelutarvetta on kuvattu aiemmissa vastauksissa.

Tarjousten perusteella arvioituna Suomen Laiturikauppa Oy:n ja Marinetek Finland Oy:n tarjoukset täyttävät vaatimukset ja tämä on myös selonotolla varmistettu.

Tarjouksen selonottokysymyksissä tiedusteltiin tarjoajilta muun muassa, että

• voitteko osoittaa laskelmin tai mallinnuksin aallonvaimenninlaiturin vaimentavan keskiaallon korkeuden 1,1 metristä korkeintaan 0,35 metriin, mikä on venesatamissa sallittu korkeus

• voitteko osoittaa laskelmin tai mallinnuksin, mille tasolle tarjoamanne aallonvaimenninlaituri vaimentaa maksimiaallonkorkeudeltaan 1,8 x 1,1 = 1,98 m korkuisen aallon laiturin suojan puolella.

    10.”Tämän perusteella on myös mahdollista todentaa se, ettei Hankintayksikön vaatimusten mukaisia aallonvaimenninlaitureita ole mahdollista toimittaa Suomen Laiturikauppa Oy:n ja Marinetek Finland Oy:n – ainakaan markkinaehtoisesti – tarjoamilla hinnoilla. Tarjotut hinnat joko koskevat tuotteita, jotka eivät ole vaatimustenmukaisia tai sitten tarjoajat ovat sitoutuneet toimittamaan tuotteensa niin poikkeuksellisen alhaisella hinnalla, mikä ei käytännössä ole mahdollista.”

Hankintayksikkö toistaa aiemmin esille tuodusti, että hankintayksikkö luottaa annettujen tarjousten tietoihin ja odottaa saavansa tarjouksen mukaisen urakkasuorituksen tarjouksen mukaisella hinnalla.

Edellä esitetyn perusteella A-Laiturit Oy:n hankintaoikaisuvaatimus on perusteeton. Hankintamenettelyssä ei ole tapahtunut virhettä, eikä asiaan ole tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Hankintaoikaisua koskeva vaatimus esitetään hylättäväksi.

Hankintayksikön hankintaoikaisu

Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn yhteydessä hankintayksikkö käsittelee hankintaoikaisun myös omasta aloitteestaan. Tampereen kaupungin Hallintosäännön (34 §,​ kappale 2,​ kohta 4) perusteella palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta,​ luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palveluja vuosisuunnitelman rajoissa.

Aiempi hankejohtajan päätös 20.1.2025 § 6 poistetaan ja asia ratkaistaan uudelleen hankintaoikaisuna julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 § 1 momentin perusteella ja 133 §:n 1 momentin mukaisesti hankintayksikön aloitteesta.

Mustanlahden sataman aallonvaimenninlaiturien ST-urakan hankinta

Strateginen hankekehitys, Viiden tähden keskusta - kehitysohjelma kilpailutti Mustanlahden sataman aallonvaimenninlaiturien ST-urakan hankinnan.  ST-urakalla tarkoitetaan tässä yhteydessä urakkamuotoa, jossa urakoitsija vastaa koko rakennusprosessista eli suunnittelusta ja rakentamisesta siten, että lopputuloksena tilaajalle luovutetaan vähintään tilaajan antamien lähtötietojen mukaiset aallonvaimenninlaiturit täysin valmiina paikoilleen asennettuna. ST-urakassa saattaa joku materiaalin tai tekninen yksityiskohta muuttua suunnitteluvaiheessa.  Varustelu kuuluu suunnitteluun ja urakkaan.

Hankintailmoitus julkaistiin Hilmassa 29.11.2024 (2024-151388) ja tarjouspyyntöasiakirjat Buildercom- palvelussa. Lisäkirjeitä ei julkaistu.

Määräaikaan 7.1.2025 klo 9.00 mennessä Buildercom- palveluun saatiin 4 kappaletta tarjouksia:
Suomen Laiturikauppa Oy (26722274-9)    499.558,00 euroa
Marinetek Finland Oy (2222895-4)    565.523,32 euroa
Reittitiimi Oy (1747694-5)        1.034.000,00 euroa
A-Laiturit Oy (0911899-6)        1.375.031,00 euroa

Tarjoajille lähetettiin sähköpostitse selonottokysymykset, jotka olivat osin kaikille yhteiset sekä osin tarjouskohtaiset. 
Suomen Laiturikauppa Oy:n tarjouksessa vakuutetaan tarjottavan ratkaisun olevan tarjouspyynnön vaatimusten mukainen. Selonotossa edelleen kohta kohdalta vakuutetaan tarjottavan ratkaisun täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.  Tarjous täyttää tarjouspyynnön vaatimukset. Tarjouksen liitteet 3. Vastaava työnjohtaja Cv ja Referenssi, 4. Alustava rakennussuunnitelma ja 5. Hinnoiteltu määräluettelo ovat liikesalaisia.

Marinetek Finland Oy vahvistaa selonottovastauksessaan, että tarjottu aallonvaimennintyyppi toimii asennuspaikan olosuhteissa. Tarjous täyttää tarjouspyynnön vaatimukset. Tarjouksen liitteet 2. Referenssiluettelo ja 4. Alustava rakennussuunnitelma jovat liikesalaisia.

Reittitiimi Oy tarjoaa innovatiivista vaihtoehtoista ratkaisua. Ratkaisu ei ole vaaditun mukaisesti raskasbetoniponttoneita eikä tarjous sisällä varustelua. Etelänpuoleinen aallonvaimenninlaituri ei sovellu laituriksi tilaajan suunnittelemalla tavalla. Esitys on mielenkiintoinen, mutta tilaajalla ei ole mahdollisuutta pilotoida tässä kohteessa. Hankinnan valmistelijat esittävät tarjouksen hylkäämistä tarjouspyynnön vaatimusmäärittelyn vastaisena.

A-Laiturit tarjosi vaatimukset ylittävää kokonaisuutta ja laatua. Tarjous ja selonottodokumentit laskelmineen ovat vakuuttavat. Tarjous täyttää tarjouspyynnön vaatimukset. Tarjouksen liitteet 4. Alustava rakennussuunnitelma ja 5. Hinnoiteltu määräluettelo ovat liikesalaisia.

Tarjouksen valinnassa kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on ainoastaan halvin hinta. Hinta on Urakkahinta + Huoltosopimuksen 10 vuoden hinta. Tarjotun kokonaisuuden tai varustelun perusteella vertailuhintoja ei muunnettu eikä tarjouksia pisteytetty. Kaikki tarjoukset soveltuvat käyttötarkoitukseensa.

Suomen Laiturikauppa Oy täyttää tarjouspyynnön osallistumisehdot. Luotettava Kumppani -raportti ja Rala-pätevyystodistus on liitetty tarjoukseen. Tarjouspyynnössä mainitut rikosrekisteriotteet ja yhteisösakko-ote tarkastetaan ennen urakkasopimuksen allekirjoitusta.

Hankinnan valmistelijoita ovat rakennuttajainsinööri Jukka Rantala, rakennuttajainsinööri Raija Tevaniemi, satamavastaava Tuomas Salovaara ja talous- ja hankintavastaava Pekka Ranta.

Asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). 

Asiakirjoja säilytetään Strategisen hankekehityksen arkistossa.

 

Päätös

A-Laiturit Oy:n (0911899- 6) hankintaoikaisua koskeva vaatimus hylätään.

Hankejohtajan 20.1.2025  § 6 hankintapäätös kumotaan.

Reittitiimi Oy:n (1747694-5) tarjous hylätään, koska se ei ole teknisten vaatimusten mukainen raskasbetoniponttonilaituri.

Urakkasopimus Mustanlahden sataman aallonvaimenninlaiturien ST-urakan hankinnasta tehdään Suomen Laiturikauppa Oy:n (26722274-9) kanssa arvonlisäverottomalla kokonaishinnalla 479.508,00 euroa sekä huoltosopimus kymmenelle takuuajan jälkeiselle vuodelle 20.050,00 euroa, yhteensä 499.588,00 euroa (alv 0%). Urakan kustannukset maksetaan Viiden tähden keskusta – kehitysohjelmaa sitovista määrärahoista projektilta I1115_ 017920223  Yla_ Särkänniemi- Mustalahti viherrakentaminen. Laskutuksessa on käytettävä ostotilausnumeroa. Tämä hankintapäätös sitoo Tampereen kaupunkia vasta kun urakkasopimus on allekirjoitettu. Valtuutan rakennuttajainsinööri Raija Tevaniemen allekirjoittamaan urakkasopimuksen.

 

Allekirjoitus

Johtaja Mikko Nurminen

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki

puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.