Päätöksen perustelut
Älykaupunki kaupunkilaisille on nelivuotinen (2022-2025) kaupungin strateginen kehitysohjelma, joka tähtää älykkäitä teknologioita ja dataa hyödyntävien palveluiden kehittämiseen kaupunkilaisille ja yrityksille. Kehitysohjelma muodostuu viidestä lippulaivasta, jotka kehittävät uusia ratkaisuja eri puolelta kaupunkiorganisaatiota. Ohjelman mittareiden kohderyhmiin kuuluvat kaupunkilaiset, elinkeinoelämä ja kaupunkiorganisaatio. Hyötytavoitteita on, että kaupunkilaisten arjen sujuvuutta lisätään vahvistamalla käyttäjäymmärrystä, ennakointia ja toiminnan oikea-aikaisuutta, alueen elinvoimaa vahvistetaan ja uuden liiketoiminnan syntymistä edistetään datan ja kestävän digitaalisen muutoksen avulla, sekä kaupungin asema digitaalisen muutoksen ja kestävän älykaupunkikehityksen kansainvälisenä edelläkävijänä vahvistuu. Viimeisenä ohjelmavuotena on tärkeää viestiä kaupunkilaisille ohjelman tuloksista ymmärrettävästi ja tavoittavasti, ja hankinta on suunniteltu tämän tavoitteen täyttämisen välineeksi tukemaan syksyllä kaupunkitilassa näkyvää älykaupunkikampanjaa.
Strategisen elinkeinopolitiikan yksikkö pyysi tarjouksia Älykkään Tampereen markkinointiviihteellisestä, sosiaaliseen mediaan soveltuvasta minisarjasta, jonka tavoitteena on kertoa älykaupunkikehityksestä ymmärrettävästi ja helposti lähestyttävästi, erottautuvasti ja mieleenpainuvasti. Tavoitteena on saada kaupunkilaiset tunnistamaan Tampereen älykaupunkina sekä ymmärtämään, mitä kaikkea älykaupunki tarkoittaa. Lisäksi tavoitteena on, että kaupunkilaiset saisivat tietoa kehitysohjelman tuloksista mahdollisimman helposti lähestyttävästi ja ymmärrettävässä muodossa.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 6.2.2025 neljälle yritykselle, jotka olivat North Arrow Films (Y-tunnus 3002368-4), Videolle Oy (Y-tunnus 1515901-4), Revo Film Oy (Y-tunnus 3418497-9) ja Koju Film Company Oy (Y-tunnus 2483596-9).
Tarjouksen jättivät määräaikaan 12.2.2025 klo 23.59 mennessä seuraavat kolme yritystä: Videolle Oy, Revo Film Oy ja Koju Film Company Oy.
Hankintayksikkö on tarkistanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti paras hinta-laatusuhde seuraavassa tärkeysjärjestyksessä: 1. laatu, 2. referenssit ja 3. hinta.
Tarjoukset arvioitiin seuraavilla arviointikriteereillä:
- Laadullinen vertailuperuste 1: Toteutustapaehdotus. Hankinnassa korostuvat älykaupungin ohjelman tuloksista viestiminen kaupunkilaisille helposti lähestyttävästi ja ymmärrettävästi sosiaalisen median markkinointiviihteellisenä minisarjana erottautuvasti ja mieleenpainuvasti markkinointiviihteen keinoin, mahdollisesti myös huumoria hyödyntäen. (Arviointi 0-10 pistettä; enimmäispistemäärä 10 pistettä)
- Laadullinen vertailupiste 2: Sarjallisen markkinointiviihteen referenssit: Hankinnassa painotetaan sarjallisen markkinointiviihteen referenssejä, joista näkyy omaperäinen ja monipuolinen käsikirjoitusosaaminen. Tarjouspyynnössä osoitettu optio/kiinnostus huumorin käyttöä kohtaan. (Arviointi 0-9 pistettä; enimmäispistemäärä 9 pistettä)
- Laadullinen vertailupiste 3: Hinta: Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinta tehdään käyttötarkoitusta parhaiten vastaavan toteutustapaehdotuksen perusteella. Hinta osa kriteeristöä, mutta ei määräävin tekijä. (Arviointi 0-8 pistettä; enimmäispistemäärä 8)
Tarjouksesta saatava enimmäispistemäärä on yhteensä 27 pistettä.
Eniten yhteispisteitä saanut tarjous valitaan toimeksiannon toteuttajaksi. Vertailutaulukko on kuvattu tarkemmin liitteessä 1.
Edellä mainitun perusteella älykaupunkia koskeva minisarja hankitaan Koju Film Company Oy:ltä.
Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Hankinnan valmistelijana toimi markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Elina Uusitalo.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii älykaupunki kaupunkilaisille -kehitysohjelman ohjelmapäällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Outi Valkama. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 26 980 euroa (alv 0 %) euroa sopimuskauden aikana. Hankintaan sisältyy Koju Film Company Oy:n tarjoama optio valokuvapaketista, jonka kustannus on 2 400 euroa (alv 0 %). Hankinnan kustannukset maksetaan konsernihallinnon kilpailukyky ja innovaatiot -ryhmän kustannuspaikalta 113541, älykaupunki kaupunkilaisille -kehitysohjelma.
Konsernihallinnon toimintasäännön delegointiliitteen (konsernijohtajan päätös 31.1.2025 § 21) mukaisesti ryhmän johtaja päättää johtamansa toiminnan osalta tavaroiden ja palvelujen hankinnoista enintään 60 000 euroon asti sekä sopimusten hyväksymisestä vuosisuunnitelman rajoissa.