Päätöksen perustelut
Asumisneuvonta on kohtuuhintaisen asuntotuotannon turvaamisen ohella kuntien vaikuttavimpia keinoja puuttua alueensa asunnottomuuskehitykseen ennaltaehkäisemällä asumisen kriisiytymistä esimerkiksi paikkasuhdetta vahvistavan orientaation keinoin sekä tukemalla asunnottomia tai asunnottomuuden uhkaa kokevia henkilöitä asunnon saamisessa sekä asumisen onnistumisessa. Asunnottomuus on vuonna 2024 kasvanut merkittävästi.
Tampereen väestö kasvoi vuonna 2023 yhteensä 6041 henkilöllä ja vuonna 2024 Tampereen väestönkasvu oli 5308 verran. Nettomaahanmuuttoa Tampere sai vuonna 2023 väestönlisäykseen nähden hieman yli 3000 asukkaan verran ja vuonna 2024 2660 asukkaan verran. Toisin sanoen väestönlisäyksestä nettomaahanmuuton osuus on lähes noin puolet. Lisäksi on huomioitava, että Tampere on suuri opiskelijakaupunki, mikä vaikuttaa osaltaan siihen, että 20–29-vuotiaat muodostavat väkiluvultaan edelleen Tampereen suurimman ikäryhmän. Lisäksi Tampereen väestönkasvusta tiedetään, että Tampereelle muuttaneiden henkilöiden sosioekonomisissa taustatekijöissä korostuu pienituloisuus ja työttömyys, minkä puolestaan päätellään altistavan asunnottomuudelle. On odotettavissa, että erityisesti sosiaalisesti ja taloudellisesti tukiverkottomien henkilöiden osalta ennaltaehkäisevään orientaatioon perustuvalla asumisneuvonnalla, joka kuitenkin toimii läheisessä yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa, on merkittävä rooli asumisessa näyttäytyvien sosiaalisten ongelmien lieventäjänä erityisesti muuttuneessa sosiaaliturvaympäristössä.
Vuoden 2025 hankekauden tavoitteet ovat seuraavat:
1. Parantaa asumisneuvonnan saatavuutta kasvattamalla henkilöresurssia neljästä asumisneuvontatyötä tekevästä viiteen;
2. Varmistaa asumisneuvontatoiminnan ajankohtaisuus nimeämällä kullekin käytännön asumisneuvontaa tekevälle projektisuunnittelijalle oma kehittämisen kohdeosa-alueensa (alustavan suunnitelman mukaan ryhmät ovat maahan muuttaneet; ikääntyneet ja kuntoutujat; nuoret ja yhdyskuntaseuraamusasiakkaat; päihde- ja mielenterveysasiakkaat sekä henkilöt, joilla neuromoninaisia piirteitä; lapsiperheet)
3. Juurruttaa vuosina 2022–2024 kehitettyä asumisneuvontatoimintaa yksilö-, perhe- ja ryhmäkohtaisena työnä vastaamaan muuttuvaa toimintaympäristöä;
4. Lisätä muiden ammattilaisten valmiuksia asumisen asioiden puheeksi ottamisessa ja neuvonnassa sekä ohjauksessa asumisen asioissa;
5. Kehittää edelleen keskeisimpien yhteistyökumppaneiden kanssa tehtävää työtä muuttuneessa toimintaympäristössä (hyvinvointialue, yleishyödylliset vuokranantajat, Kela);
6. Parantaa asumisneuvontaa koskevaa palvelutietoisuutta yksityisten vuokranantajien ja heidän asukkaidensa keskuudessa,
7. Toteuttaa työparityötä keskeisten yhteistyökumppaneiden ja asumisneuvontaa tarvitsevien henkilöiden ja perheiden muun palveluverkoston kanssa;
8. Kehittää järjestöjen toteuttamaa asumisneuvontaa arvioimalla vuoden 2024 aikana kerättyjä kokemuksia ja määrittelemällä, mitkä ryhmät hyötyvät eniten nimenomaan järjestöille ominaisella työotteella asumisneuvonnan toteuttamisesta;
9. Kokeilla maltillisesti uusia toimintoja kiinnittäen erityisesti huomiota näiden kokeilujen vaikuttavuuden arviointiin ja toimivien käytäntöjen vakiinnuttamiseen (esimerkiksi alueellisen työn vahvistaminen kaupunginosakehittämisen erityisillä kohdealueilla)
10. Arvioida asumisneuvonnan vaikutuksia ja vaikuttavuutta.
11. Pilotoida kokemusammattilaisen käyttöä sekä asiakas- että kehittämistyössä.
Elinvoiman palvelualueen toimintasäännön 5 §:n mukaan projektin toteutuspäätös kuuluu kiinteistöjohtajan tehtäviin.
Projektissa käsiteltävien henkilötietojen osalta henkilörekisterin vastaava viranhaltija on asunto- ja kehityspäällikkö Auli Heinävä.
Projektiin liittyvistä, yli 15 000 euron arvoisista hankinnoista päättää kiinteistöjohtaja Virpi Ekholm. Alle 15 000 euron hankinnoista, joista ei tehdä viranhaltijapäätöksiä, päättää asunto- ja kehityspäällikkö Auli Heinävä.
Projektin kokonaiskustannusarvio 403 000 euroa, josta ulkopuolisen rahoituksen osuus on 145 080 euroa ja Tampereen kaupungin osuus on 257 920 euroa. ARA on myöntänyt projektille avustusta 145 080 euroa (23.1.2025, avustuksen asianumero va-ara-2024-5-41). Kaupungin rahoitusosuudesta vastaa kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka -palveluryhmä.
Projektin toteuttamisaika on 1.1. – 31.12.2025. Rahoitus on käytettävissä 31.12.2025 saakka.
Projektin strateginen omistaja on kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka -palveluryhmän kiinteistöjohtaja Virpi Ekholm. Projektin operatiivinen omistaja on kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka -palveluryhmään kuuluvan kestävä asuminen ja rakentaminen -yksikön asunto- ja kehityspäällikkö Auli Heinävä.
Projektipäällikkönä toimii kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka - palveluryhmään kuuluvan kestävä asuminen ja rakentaminen - yksikön kehittämiskoordinaattori Elina Pekkarinen. Taloushallinnon yhteyshenkilö on projektiasiantuntija Jaana Hautala konsernihallinnon tukipalveluista. Projektipäällikön esihenkilönä toimii hänen vakituinen esihenkilönsä asunto- ja kehityspäällikkö Auli Heinävä ja taloushallinnon yhteyshenkilön esihenkilönä hänen vakituinen esimiehensä palvelupäällikkö Sanna Sipilä.
Projektin ohjausryhmään kutsutaan kehittämiskoordinaattori Elina Pekkarinen, Tampereen kaupunki; asunto- ja kehityspäällikkö Auli Heinävä, Tampereen kaupunki; hankkeen projektisuunnittelijat Elina Mustalahti, Noora Mehto, Krista Hamunen, Juuli Mattila sekä Jenni Apukka. Lisäksi ohjausryhmän jäseniksi kutsutaan erityisasiantuntija Elina Karri, Pirkanmaan hyvinvointialue; palvelupäällikkö Sanna Vartio, Pirkanmaan hyvinvointialue; asumisneuvontapäällikkö Anu Rantanen, Y-säätiö; asukaskoordinaattori Jaana Lehtinen, Tampereen Vuokratalosäätiö sr; asumisohjaaja Katja Viitala, Tampereen Vuokra-asunnot Oy, kehittämispäällikkö Anna Pekkarinen, Pikassos Oy sekä Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus Varken edustaja.
Menojen ja tulojen hyväksyntäoikeus ja tilaamisoikeudet projektiin liittyvissä asioissa määrittyvät projektin omistavan yksikön tilaamisoikeuksien mukaisesti. Projektiin liittyvien laskujen asiatarkastus kuuluu projektipäällikölle.
Projektissa noudatetaan Tampereen kaupungin hankintaohjeistusta, taloudenhoidon konsernimääräystä ja projektiohjeistusta.