Päätöksen perustelut
Matkustajalle on määrätty tarkastusmaksu 7.12.2024 klo 22:07 liputtomuudesta. Tarkastusmaksusta ei ole tehty oikaisuvaatimusta. Asianosainen on ollut yhteydessä Nyssen asiakaspalveluun 24.2.2025 ja kertonut, ettei ole koskaan saanut tarkastusmaksua. Tämän jälkeen hän on mennyt poliisilaitokselle tekemään rikosilmoituksen omien henkilötietojensa väärinkäytöstä. Tapausta tutkiva konstaapeli on ollut yhteydessä matkalippujen tarkastusyksikköön asian selvittämiseksi 25.2.2025 ja 26.2.2025. Asianosainen on 27.2.2025 toimittanut pyynnöstä nähtäville maksun oikaisupyynnön ja rikosilmoituksen jäljennöksen tapahtuneesta. Lisäksi asianosaisen kanssa on käyty puhelinkeskustelu 4.3.2025.
Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun.
Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen takia, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana.
Joukkoliikenteessä noudatettavassa avorahastuskäytännössä matkustajan on huolehdittava siitä, että hänellä on asianmukainen matkalippu.
Tarkastusmaksu on määrätty, koska matkustaja on ollut tilanteessa liputon. Matkustajalla ei ole ollut esittää tarkastajalle henkilötodistusta. Tarkastaja on kirjoittanut maksun matkustajan antamien suullisten tietojen perusteella eli hän on kehottanut matkustajaa täyttämään henkilötietolomakkeeseensa omat tietonsa. Tarkastustilanteessa matkustaja on ensin kirjoittanut nimensä ja osoitteensa paperille, allekirjoittanut tiedot, jonka jälkeen tarkastaja on varmistanut matkustajan antamat henkilötiedot väestötietojärjestelmästä. Asiassa esille tulleiden kirjallisten ja suullisten selvitysten perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on esittänyt riittävän uskottavat perustelut sille, että matkustaja, jolle määrättiin tarkastusmaksu 7.12.2024 on mahdollisesti esittänyt henkilötietoinaan oikaisuvaatimuksen tekijän henkilötiedot. Oikaisuvaatimuksen tekijän selvityksestä käy muun muassa ilmi, että hänen henkilötietojansa on aiemminkin käytetty väärin Helsingissä tarkastusmaksun määräämistilanteessa.
Hallintolain mukaan viranomainen käsittelee korjaamisasian omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Tarkastusmaksumääräys on annettu virheellisen selvityksen perusteella ja näin ollen päätös kumotaan.
Tarkastusmaksun määräämistä koskeva päätös kumotaan, asiaa koskevat ulosottotoimet perutaan ja siihen liittyvät mahdolliset maksut palautetaan asianosaiselle.
Sovelletut säännökset:
Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) 1 §, 8 § ja 10 §.
Hallintolaki (434/2003) 8 luku 50 § ja 52 §.
Toimivalta:
Lain joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) mukaan matkalippujen tarkastaja päättää joukkoliikenteen tarkastusmaksun määräämisestä.