§ 1 Joukkoliikenteen tarkastusmaksumääräyksen kumoaminen

Lataa  Kuuntele 

TRE:1492/02.04.03/2025

Päätöspäivämäärä

5.3.2025

Päätöksen tekijä

Vastaava matkalippujen tarkastaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Hallintoassistentti Milka Pellikka,​ puh. 040 527 3639,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Vastaava matkalippujen tarkastaja Noora Suorsa, puh. 041 731 1547, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Matkustajalle on määrätty tarkastusmaksu 7.12.2024 klo 22:07 liputtomuudesta. Tarkastusmaksusta ei ole tehty oikaisuvaatimusta. Asianosainen on ollut yhteydessä Nyssen asiakaspalveluun 24.2.2025 ja kertonut, ettei ole koskaan saanut tarkastusmaksua. Tämän jälkeen hän on mennyt poliisilaitokselle tekemään rikosilmoituksen omien henkilötietojensa väärinkäytöstä. Tapausta tutkiva konstaapeli on ollut yhteydessä matkalippujen tarkastusyksikköön asian selvittämiseksi 25.2.2025 ja 26.2.2025. Asianosainen on 27.2.2025 toimittanut pyynnöstä nähtäville maksun oikaisupyynnön ja rikosilmoituksen jäljennöksen tapahtuneesta. Lisäksi asianosaisen kanssa on käyty puhelinkeskustelu 4.3.2025.  

Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun.

Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen takia, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana.

Joukkoliikenteessä noudatettavassa avorahastuskäytännössä matkustajan on huolehdittava siitä, että hänellä on asianmukainen matkalippu. 

Tarkastusmaksu on määrätty, koska matkustaja on ollut tilanteessa liputon. Matkustajalla ei ole ollut esittää tarkastajalle henkilötodistusta. Tarkastaja on kirjoittanut maksun matkustajan antamien suullisten tietojen perusteella eli hän on kehottanut matkustajaa täyttämään henkilötietolomakkeeseensa omat tietonsa. Tarkastustilanteessa matkustaja on ensin kirjoittanut nimensä ja osoitteensa paperille, allekirjoittanut tiedot, jonka jälkeen tarkastaja on varmistanut matkustajan antamat henkilötiedot väestötietojärjestelmästä. Asiassa esille tulleiden kirjallisten ja suullisten selvitysten perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on esittänyt riittävän uskottavat perustelut sille, että matkustaja, jolle määrättiin tarkastusmaksu 7.12.2024 on mahdollisesti esittänyt henkilötietoinaan oikaisuvaatimuksen tekijän henkilötiedot. Oikaisuvaatimuksen tekijän selvityksestä käy muun muassa ilmi, että hänen henkilötietojansa on aiemminkin käytetty väärin Helsingissä tarkastusmaksun määräämistilanteessa. 

Hallintolain mukaan viranomainen käsittelee korjaamisasian omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Tarkastusmaksumääräys on annettu virheellisen selvityksen perusteella ja näin ollen päätös kumotaan. 

Tarkastusmaksun määräämistä koskeva päätös kumotaan, asiaa koskevat ulosottotoimet perutaan ja siihen liittyvät mahdolliset maksut palautetaan asianosaiselle.  

 

Sovelletut säännökset: 

Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) 1 §, 8 § ja 10 §. 

Hallintolaki (434/2003) 8 luku 50 § ja 52 §. 

 

Toimivalta:

Lain joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) mukaan matkalippujen tarkastaja päättää joukkoliikenteen tarkastusmaksun määräämisestä. 

Päätös

Asiassa aiemmin annettu tarkastusmaksumääräys kumotaan. Tarkastusmaksu jätetään määräämättä asianosaiselle.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassa pidettävät ja henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Allekirjoitus

Vastaava matkalippujen tarkastaja Noora Suorsa

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.