§ 2 Turvatekniikan laitteiden ja asennusten pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:83/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

14.2.2025

Päätöksen tekijä

Palveluverkkojohtaja, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Tukipalvelupäällikkö Janne Nurminen, puh. 050 5175487, etunimi.sukunimi@tampere.fi, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Palveluverkkojohtaja Jari Sisso, puh. 0400 590088, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena ovat Tampereen seudun ammattiopiston Tredun itse ylläpitämät ja hankkimat turvatekniikkaan liittyvät laitteet, komponentit ja järjestelmät sekä tarvittavat lisenssit.

Tarjouksia pyydettiin Tredun eri kampuksille toteutettavista turvatekniikan laitteiden ja asennusten hankinnasta tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Sopimuskausi on yksi vuosi, jonka jälkeen sopimusta on mahdollisuus jatkaa yhdellä optiovuodella.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin 13.1.2025 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Avarn Security Oy (Y-tunnus 0108013-7), Loihde Trust (Y-tunnus 0863729-2) ja Pirkan Verkkopalvelu Oy (Y-tunnus 1019092-8).

Tarjouksen jättivät annettuun määräaikaan 27.1.2025 mennessä kaikki edellä mainitut yritykset.

 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja vastasivat hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: Hinta, painoarvo 40 % ja Laatu, painoarvo 60 %. 

Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä. Esitetään, että turvatekniikan laitteiden ja asennusten sopimustoimittajaksi valitaan tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt Pirkan Verkkopalvelu Oy (Y-tunnus 1019092-8).

Hankinnan arvonlisäveroton arvo sopimuskaudella (sisältäen mahdollisen optiokauden) on enintään 60 000 euroa.

Hankinta-arvoltaan suuremmat kokonaisuudet, kuten koko kampusten turvatekniikkaa koskevat hankkeet, eivät sisälly tähän sopimukseen vaan ne kilpailutetaan erikseen.

Hankinnan kustannukset kohdennetaan kustannuspaikalle 134679.

 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

 

Hankinnan valmistelijoina toimivat tukipalvelupäällikkö Janne Nurminen ja hankintasuunnittelija Piritta Simonen.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii tukipalvelupäällikkö Janne Nurminen. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

 

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Palveluverkkojohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 12.12.2024 § 105. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 1.1.2025 alkaen.)

Päätös

Sopimus Tampereen seudun ammattiopisto Tredun eri kampuksille toteutettavista turvatekniikan laitteiden ja asennusten hankinnasta tehdään esityksen mukaisesti Pirkan Verkkopalvelu Oy:n (Y-tunnus 1019092-8) kanssa.

Sopimuskausi on yksi vuosi, alkaen 1.5.2025, jonka jälkeen sopimusta on mahdollisuus jatkaa yhdellä optiovuodella. Option käytöstä tehdään erillinen päätös.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on enintään 60 000 euroa sopimuskauden aikana.

Kustannukset kohdennetaan kustannuspaikalle 134679.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Palveluverkkojohtaja Jari Sisso

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.