§ 1 Elintarviketarkastajan virantoimitusvelvollisuuden muuttaminen määräajaksi elintarvikevalvonnassa

Lataa  Kuuntele 

TRE:1397/01.02.01/2025

Päätöspäivämäärä

17.3.2025

Päätöksen tekijä

Ympäristöjohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Elintarviketurvallisuuspäällikkö Satu Virtaranta, puh. 050 462 0477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Ympäristöjohtaja Miira Riipinen, puh. 040 824 4401, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 23 §:n mukaan toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen ottamisesta päättävä kunnan tai hyvinvointialueen viranomainen voi varattuaan viranhaltijalle tilaisuuden tulla kuulluksi päättää, että viranhaltijan virantoimitusvelvollisuutta muutetaan, jos toiminnan uudelleen järjestely tai muu perusteltu syy sitä edellyttää.

Elintarviketarkastaja Johanna Sivulan (vakanssinumero 50007364) virantoimitusvelvollisuutta on tarpeen muuttaa siten, että tehtävänkuvaan kuuluu elintarvikevalvonnan tarjoilu-tiimin tiiminvetäjän tehtävät ajalla 17.3.2025-29.1.2026. Virantoimitusvelvollisuuden muuttaminen perustuu vakituisen tiiminvetäjän virkavapaasta johtuviin tehtäväjärjestelyihin.

Yksikön päällikkö toimii jatkossakin yksikön koko henkilöstön esihenkilönä. Tiiminvetäjä vastaa tiimin käytännön toiminnasta. Tiiminvetäjä osallistuu yhteistyössä yksikön päällikön kanssa sektorinsa toiminnan ja resurssien organisointiin ja priorisointiin, varmistaa sektorinsa töiden ohjelmoinnin ja seurannan sekä raportoi yksikön päällikölle.

Elintarviketarkastajan perustehtävään nähden tiiminvetäjän vastuita laajennetaan. Tiiminvetäjän vastuuhenkilötehtävät koostuvat pääsääntöisesti seuraavista kokonaisuuksista:

  • Tiimin toiminnan koordinointi, kehittäminen
  • Tiimin linjaukset, substanssiohjaus ja valvonnan yhdenmukaistaminen
  • Seuraa tiimin valvonnan toteutumista
  • Tiimin lomien yhteensovittaminen
  • Tiimipalavereiden vetäminen
  • On mukana uusien työntekijöiden haastatteluissa
  • Vastaa uusien työntekijöiden vastaanottamisesta ja perehdytyksestä
  • Osallistuu valtakunnallisten ohjeiden ja lainsäädäntömuutosten lausuntojen laadintaan
  • Osallistuu laatujärjestelmän ylläpitoon ja kehitykseen
  • Osallistuu valvontasuunnitelman, tarkastustavoitteiden ja toimintakertomuksen valmisteluun
  • Oman yksikön päällikön varahenkilönä toimiminen sovitusti ml. esihenkilötehtävät ja niihin perehtyminen

 

Johanna Sivulalle on varattu tilaisuus tulla kuulluksi 10.3.2025 järjestetyssä kuulemistilaisuudessa.

Virantoimitusvelvollisuuden muutoksella ei ole vaikutusta muihin palvelussuhteen ehtoihin. Tehtäväkohtaisen palkan tarkistamisesta päättää palvelualueen johtaja.

Ympäristöjohtajan päätäntävalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 3.3.2025 § 40 Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasääntö (liite: delegointimatriisi Kestävä kaupunki).

Päätös

Elintarviketarkastaja Johanna Sivulan (vakanssinumero 50007364) virantoimitusvelvollisuutta muutetaan ajalla 17.3.2025-29.1.2026 siten, että hänen tehtävänkuvaansa kuuluu tarjoilu-tiimin vastuuhenkilön tehtäviä; kuitenkin enintään siihen asti, kunnes vakituinen tiiminvetäjä palaa tehtäväänsä.

Allekirjoitus

Ympäristöjohtaja Miira Riipinen

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.