Yhdyskuntalautakunta, kokous 18.3.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 88 Yhdyskuntalautakunnan vuosisuunnitelman katsaus 1-12/2024 

TRE:4164/02.02.01/2023

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talouspäällikkö Krista Kurppa, puh. 040 649 1538, controller Marko Sivonen, puh. 040 741 6821 ja strategiacontroller Tuomas Huhtala puh. 040 353 7384, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa sekä vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinnan tilanne kolmesti vuodessa huhti-, elo- ja joulukuun tilanteista.

Yhdyskuntalautakunnan alaisuuteen kuuluvan kaupunkiympäristön palvelualueen tilinpäätöksen toimintakate toteutui 4,1 milj. euroa vuosisuunnitelmaa parempana. Lautakunnan bruttoinvestoinnit olivat 60,6 milj. euroa, mikä on 3,3 milj. euroa vuosisuunnitelmaa suurempi. Rahoitusosuuksien toteuma oli 1,6 milj. euroa, mikä vuosisuunnitelman mukainen. Nettoinvestoinnit olivat 60,0 milj. euroa, mikä on 3,3 milj. euroa vuosisuunnitelmaa suurempi.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi helmikuussa (KV 19.2.2024 § 26) suuruudeltaan 0,077 milj. euron talousarviomuutoksen yhdyskuntalautakunnan käyttötalousmenoihin, jolla lisättiin kaupungin sisäisiä vuokramenoja.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi helmikuussa (KV 19.2.2024 § 26) Kaupunkiympäristön palvelualueen yhdyskuntalautakunnan 1,7 milj. euron uudelleen budjetoinnit vuodelta 2023 siirtyneistä investointimenoista. Uudelleen budjetoinnit kohdistuivat kokonaan Viiden tähden keskusta -kehitysohjelman investointimenoihin (Ranta-Tampellan viimeistelytyöt, Särkänsillan investointisuunnittelu sekä Särkänniemi, Mustalahti, Onkiniemi -hankkeen toteutuksen käynnistäminen).

Lautakunnan tuottojen ylitys johtui pääosin katutilavalvonnan ja pysäköinninvalvonnan tuottojen suotuisasta toteumasta, mutta toisaalta muun muassa rakennusvalvonnan, kiinteistönmuodostuksen ja hulevesisuunnittelun tuotot alittuivat. Toimintakulujen alitus johtui pääosin henkilöstökulujen alituksesta ja palveluostojen alituksista. Henkilöstökulujen toteumaa alensivat osittain osavuotisesti täyttämättä olevat vakanssit sekä osa-aikaisuudet. Palveluostojen toteumaa alensivat liikennetelematiikkaan liittyvien ICT-tietoliikenne- ja televiestintäpalvelujen, paikkatietopalvelujen ja teknisen suunnittelun palvelujen ostojen alitukset.  Lisäksi sähkön ostojen alitus pienensi aine- ja tarvikeostojen toteumaa. Toimintakulujen alitukseen vaikutti myös lautakunnan talousarvioon sisältyvien, ja erikseen talousarviossa sitovien, kehitysohjelmien palveluostojen alitus.

Lautakunnan perustoiminnan nettoinvestointien toteuma oli 59,0 milj. euroa, mikä on 3,3 milj. euroa vuosisuunnitelmaa suurempi.
 
Perustoiminnassa nettoinvestointien ylitystä aiheutti erityisesti Enqvistinkadun jatkeen ja Possiojan alueen suunniteltua hankalammat pohjaolosuhteet. Ylitystä aiheutti myös Viinikan ja Ratapihankadun liittymän rakentaminen sekä Satakunnankadun kiertoliittymän rakentamisen ja Rongankadun uudistamisen töiden siirtyminen edellisvuodesta sekä Vuohenojan ylikulkusillan peruskorjauksen toteutuminen arvioitua laajempana. 

Merkittävimpiä vuoden aikana vuosisuunnitelmaan lisättyjä investointikohteita, joihin ei oltu varauduttu, olivat Lapintien ja Naistenlahden liittymän uudelleen rakentaminen, Ratinan suvannon kaiteen uusiminen, Aasian sillan tukimuuri sekä ratikan uuden Pirkkala-Linnainmaa-yhteysvälin teknisen suunnittelun kustannukset. Toisaalta Käräjätörmän alueen kaavoitus ei edennyt eikä alueella päästy rakentamaan kuluvana vuonna, mikä helpotti ylityspaineita.

Lautakunnan talousarvioon sisältyvien, Viiden tähden keskusta ja Hiedanranta -kehitysohjelmien nettoinvestoinnit toteutuivat 2,6 milj. euroa muutettua talousarviota pienempinä. Alitus johtui pääosin siitä, että nimeämättömiä keskustan kehittämisohjelman toimenpiteitä, vetovoima- ja nopeita toimenpiteitä ei toteutettu vuonna 2024. Investointien suunnittelua ja rakentamista osittain hidastettiin.  

Lautakunnan vuosisuunnitelman katsauksessa on kuvattu palvelusuunnitelmassa määriteltyjen toimenpidekokonaisuuksien edistyminen vuoden 2024 aikana. Yhdyskuntalautakunnan osalta toimenpidekokonaisuudet toteutuivat erittäin hyvin. Kaikkiaan yhdestätoista kokonaisuudesta yhdeksän toteutui vuoden loppuun mennessä suunnitellusti ja kaksi osittain. Toteuma parani selvästi elokuun ennusteesta ja muun muassa keskustan kehittämisen toimenpidekokonaisuus toteutui lopulta selvästi ennustetta paremmin.

Poikkeamat toimenpiteissä liittyvät pääsääntöisesti eri projektien aikataulujen epävarmuuteen sekä ulkoisista tekijöistä johtuviin epävarmuuksiin. Kasvihuonekaasupäästöjen kompensointiin liittyy vielä hyvin paljon epävarmuuksia, minkä vuoksi joudutaan vielä odottamaan kansainvälisiä linjauksia ennen kuin kaupunki voi jatkaa eri vaihtoehtojen toteuttamiskelpoisuuksien selvittämistä. Viheralueohjelman päivitystyö sekä rakenteellisen pyöräpysäköinnin kehittämissuunnitelman valmistuminen venyivät vuoden 2025 puolelle. Rakennusjärjestyksen uudistaminen on edennyt, mutta sen valmisteluun on vaikuttanut lainsäädäntömuutosten aikataulujen venyminen.

Vuoteen on mahtunut myös huomattavia onnistumisia. Raitiotien Pirkkala-Linnainmaa -osuus eteni rakentamispäätökseen suunnitellussa aikataulussa. Hiilineutraalisuuden ja luonnon monimuotoisuuden edistämisen toimenpiteet ovat toteutuneet vuoden aikana kokonaisuudessaan erittäin hyvin. Samoin asemakaavoitusohjelman kohteet saatiin toteutettua pääsääntöisesti suunnitelmien mukaisesti. Poikkeamia ja onnistumisia on avattu tarkemmin asian liitteenä olevassa katsauksessa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Yhdyskuntalautakunnan vuosisuunnitelman katsaus 1-12/2024 hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Jouni Sivenius poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Marko Sivonen, Krista Kurppa, Tuomas Huhtala

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)