§ 6 Vapriikin kokoustilojen AV-ympäristön uusiminen ja päivittäminen pienhankintana

Lataa  Kuuntele 

TRE:1890/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

26.3.2025

Päätöksen tekijä

Museonjohtaja, Historiallisten museoiden johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Museonjohtaja Heidi Rytky, puh. 040 527 8750, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Museonjohtaja Heidi Rytky, puh. 040 527 8750, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Vapriikin kokoustilojen Raudan ja Pellavan AV-ympäristö on toteutettu vuonna 2015. Tilat ovat päivittäisessä kokouskäytössä ja niissä on vuotuisesti keskimäärin 350 eri varausta (noin 5 500 henkilöä). Laitteet ovat elinkaarensa päässä, joten niiden toimivuus on nykyisellään epävarmaa, eikä AV-ympäristö vastaa enää kaikilta osin nykyisiä kokousasiakkaiden vaatimuksia. Esimerkiksi mikrofonit päivitetään käytännöllisemmiksi. Jotta tiloja voidaan jatkossakin myydä ja niissä voidaan järjestää kokouksia, tarvitaan AV-ympäristön uudistaminen.

Alkuperäisen toteutuksen on tehnyt Paiste Productions Oy. Päätelaitteet, kuten tykit, mikrofonit, kaiuttimet ja kaapelointi ovat alkuperäisiä, mutta ohjaustekniikka (ohjauslogiikka, sen ohjelmointi, kuvan- ja äänensiirrot) on muutettu AV-Online Geomailer Oy:n toimesta vuonna 2019, minkä vuoksi yritys tuntee Vapriikin tilat, tarpeet ja toimintaympäristön erittäin hyvin.

Alkukartoituksen jälkeen tuli esille, että kun jatkossa AV-ympäristöön yhdistyy sekä uusia että aiemmin asennettuja laitteita, on käyttövarminta toteuttaa hankinta Geomailer Oy:n kanssa, jolloin kokonaisuus on saman toimijan hallussa.

Alkukartoituksessa selvitettiin Tampereen kaupungin puitetoimittaja Atean mahdollisuus toteuttaa hankinta. Atealta saatiin tarjous, mutta puitesopimuksessa vasteaika AV-huolto- ja korjaustöissä on neljä arkipäivää. Lisäksi Atealla ei ole mahdollisuutta tehdä ylläpito- ja huoltotöitä nopealla aikataululla toisten rakentamiin laitteistoihin. Nämä huomioiden Vapriikki ei voi tilata hankintaa puitesopimustoimittajalta. Kokoustiloissa voi päivittäin olla useitakin ryhmiä, joten vasteaika ylläpito- ja huoltotöihin tulee olla nopeampi kuin neljä päivää. AV-ympäristön toimintavarmuus on ensisijainen kriteeri hankinnasta päätettäessä, jotta vältytään peruutuksilta ja korvausvaatimuksilta ja varmistetaan asiakastyytyväisyys.

Kaupungin pienhankintaohjeen mukaan yli 15 000 euron pienhankinnat tulee pääsääntöisesti kilpailuttaa ja hankinnassa tulisi pyytää tarjous vähintään kolmelta (3) eri toimittajalta. Ohjeen mukaan kilpailuttamisen tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon esimerkiksi hankinnan arvo, hankkeen erityinen laatu, kilpailuttamisen vaatimat henkilöresurssit, siitä aiheutuvat kustannukset ja siihen kuluva aika. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista esimerkiksi seuraavissa tilanteissa: 1. mikäli tarjouskilpailussa mahdollisesti saavutettavat paremmat hinta- tai muut ehdot eivät oletettavasti ylitä kilpailun järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia 2. kun hankittavaa tavaraa ei ole todennäköisesti saatavissa kuin yhdeltä toimittajalta 3. kun kysymyksessä on poikkeuksellisen kiireinen hankinta 4. kun tavaran tai palvelun laatu ja hintataso ovat tiedossa (esim. vastaava hankinta on kilpailutettu 12 kk sisällä) ja hankinta tietyltä toimittajalta on niiden valossa selvästi edullinen. Alkukartoituksen jälkeen tuli esille, että kun jatkossa AV-ympäristöön yhdistyy sekä uusia että aiemmin asennettuja laitteita, on käyttövarminta toteuttaa hankinta Geomailer Oy:n kanssa, jolloin kokonaisuus on saman toimijan hallussa. Tässä hankinnassa kaikki pienhankintaohjeessa mainitut perusteet kilpailuttamatta jättämiselle täyttyvät. Historiallisilla museoilla on useiden eri hankintojen pohjalta hyvä hintakäsitys vastaavista hankinnoista sekä hankinnan toteuttamismahdollisuuksista, minkä pohjalta valittavan toimijan tarjous on arvioitu kokonaistaloudellisesti edulliseksi.

Sivistyspalvelujen toimintasäännön (15.1.2025) kulttuurin palveluryhmän delegointiliitteen mukaisesti museonjohtaja päättää Irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan vuosisuunnitelman rajoissa lukuun ottamatta salkkuprojekteja (HS § 34 kohta 4).

Päätös

Päätetään hankkia Historiallisten museoiden Museokeskus Vapriikin kokoustiloihin AV-ympäristön uusiminen ja päivittäminen Geomailer Oy:ltä (y-tunnus 2594867-4). Hankintaan kuuluvat tarjouksen mukaisesti laitteet, tarvikkeet, asennus, ohjelmointi ja dokumentointi. Lisäksi hankinta sisältää Next Business day -huoltovasteen asennettuihin laitteisiin neljälle vuodelle. Uudistuksen kokonaiskustannukset ovat 56 700 euroa (alv. 0 %) koko sopimuskaudella kattaen ylläpito- ja huoltotyöt. Kustannukset maksetaan investoinnilta IO1370_KULTT_2024_2_13.

Allekirjoitus

Museonjohtaja Heidi Rytky

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.