§ 9 Historiallisten museoiden kahvilan Amurin Helmen nimikkokahvin pienhankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:2100/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

4.4.2025

Päätöksen tekijä

Museonjohtaja, Historiallisten museoiden johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Museonjohtaja Heidi Rytky, puh. 040 527 8750, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Museonjohtaja Heidi Rytky, puh. 040 527 8750, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Kahvi on aikanaan räätälöity Amurin Helmen avajaisiin, ja edellytyksenä ovat olleet korkean laadun lisäksi se, että kahvi tulee läheltä. Mokkamestareilla ovat muun muassa Reilun kaupan sertifikaatti (Tampereen kaupungin suositus) sekä Luomusertifikaatti. Kahvinjauhatus paikan päällä takaa kahvin tuoreuden ja sopii Amurin Helmen uniikkiin imagoon. Amurin Helmen kahvi paahdetaan aina tilauskohtaisesti ja toimitetaan vastapaahdettuna. Paahtimo sijaitsee kolmen kilometrin etäisyydellä, ja toimitusvarmuus on erittäin hyvä myös poikkeustilanteissa.

Kaupungin pienhankintaohjeen mukaan yli 15 000 euron pienhankinnat tulee pääsääntöisesti kilpailuttaa ja hankinnassa tulisi pyytää tarjous vähintään kolmelta (3) eri toimittajalta. Ohjeen mukaan kilpailuttamisen tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon esimerkiksi hankinnan arvo, hankkeen erityinen laatu, kilpailuttamisen vaatimat henkilöresurssit, siitä aiheutuvat kustannukset ja siihen kuluva aika. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista esimerkiksi seuraavissa tilanteissa: 1. mikäli tarjouskilpailussa mahdollisesti saavutettavat paremmat hinta- tai muut ehdot eivät oletettavasti ylitä kilpailun järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia 2. kun hankittavaa tavaraa ei ole todennäköisesti saatavissa kuin yhdeltä toimittajalta 3. kun kysymyksessä on poikkeuksellisen kiireinen hankinta 4. kun tavaran tai palvelun laatu ja hintataso ovat tiedossa (esim. vastaava hankinta on kilpailutettu 12 kk sisällä) ja hankinta tietyltä toimittajalta on niiden valossa selvästi edullinen. 

Tässä hankinnassa kaikki pienhankintaohjeessa mainitut perusteet kilpailuttamatta jättämiselle täyttyvät. Kartoituksen perusteella ei ole löydetty toista toimittajaa, joka vastaa Amurin Helmen laatukriteereihin. Lisäksi kahvi on jo valmiiksi Amurin Helmelle räätälöity.

Sivistyspalvelujen toimintasäännön (15.1.2025) kulttuurin palveluryhmän delegointiliitteen mukaisesti museonjohtaja päättää Irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan vuosisuunnitelman rajoissa lukuun ottamatta salkkuprojekteja (HS § 34 kohta 4).

Päätös

Päätetään hankkia Historiallisten museoiden Amurin Helmeen nimikkokahvia Mokkamestarit Oy:ltä (y-tunnus 0891147-4). Hankintasopimus tehdään määräaikaiseksi 1.1.2025-31.12.2025. Kahvin kilohinta on 17,25 euroa (alv. 0 %) ja vuotuinen menekki on noin 1800 kg. Hankinnan arvioidut kokonaiskustannukset ovat 31 000 euroa (alv. 0 %). Hintaan sisältyvät toimitus ovelta ovelle, kahvilassa käytettävä kahvimylly kahvin jauhamista varten sekä varamylly.  Kustannukset maksetaan kustannuspaikalta 137272.

Allekirjoitus

Museonjohtaja Heidi Rytky

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.