§ 3 Omakotitalopaketin pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:904/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

8.4.2025

Päätöksen tekijä

Osaamisalajohtaja, rakennettu ympäristö ja kiinteistöala, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Koulutuspäällikkö Pentti Naukkarinen, puh. 050 3699266, etunimi.sukunimi@tampere.fi, lehtori Perttu Palonen, puh. 050 5648808, etunimi.sukunimi@tampere.fi, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Osaamisalajohtaja Matti-Pekka Tuomilehto, puh. 050 3010483, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu) pyysi tarjouksia rakennusalan opiskelijatyönä Kangasalle rakennettavasta omakotitalon talopaketista tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Kyseessä on kertahankinta.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin 12.3.2025 sähköpostitse viidelle (5) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Finnish Polarlog Oy (Y-tunnus 2174365-5), Kastelli Group Oy (Y-tunnus 2851735-1), Rakennuspalvelu Jopera Oy (Y-tunnus 1067175-6), AsiloPlan Oy (Y-tunnus 2836167-6) ja Santamäki Yhtiöt Oy (Y-tunnus 1758213-1).

Tarjouksen jätti annettuun määräaikaan 26.3.2025 mennessä: Kastelli Group Oy (Y-tunnus 2851735-1).

 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneen tarjoajan soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoaja täyttää tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu talopakettitoimituksen vähimmäisvaatimukset. Lisäksi tarjouspyynnön liitteenä oli omakotitalon pääpiirustus, asuinrakennuksen leikkaukset ja pohjapiirros, ulkoväriselvitys sekä energiatodistus. Pienet muutokset rakenneratkaisuissa sallittiin.

Saatu tarjous oli tarjouspyynnön mukainen ja vastasi hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.

 

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: Hinta, painoarvo 80 % ja Laatu, painoarvo 20 %.  Laadun osalta arvioitiin ensimmäisen toimituksen (rakennuksen ulkorakenteet) toimitusaika tilauksesta.

Kastelli Group Oy:n tarjous todettiin hinnaltaan ja laadultaan hyväksyttäväksi. Edellä mainitun perusteella esitetään, että tarjouspyynnön kohteena oleva omakotitalopaketti hankitaan Kastelli Group Oy:ltä (Y-tunnus 2851735-1). Talopakettitoimitus sisältää tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisen toimitussisällön, materiaalitoimitukset, rakennepiirustukset ja pystytysoppaat sekä perehdytyksen rungon pystytykseen erikseen sovittavana ajankohtana. Alustava toimitusaika on lokakuu 2025. Toimitus voidaan laskuttaa jokaisen hyväksytysti vastaanotetun osatoimituksen osalta erikseen.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 56 600 euroa (alv 0 %).

Hankinnan kustannukset kohdennetaan prr-osalle M1340_18_01_04 kustannuspaikka 134815.

 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

 

Hankinnan valmistelijoina toimivat lehtori Perttu Palonen, koulutuspäällikkö Pentti Naukkarinen ja hankintasuunnittelija Piritta Simonen.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Osaamisalajohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 20.2.2025 § 9. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 20.2.2025 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Treduun hankitaan omakotitalopaketti esityksen mukaisesti pienhankintana Kastelli Group Oy:ltä (Y-tunnus 2851735-1).

Hankinnan kokonaiskustannukset 56 600 euroa (alv 0 %) kohdennetaan prr-osalle M1340_18_01_04 kustannuspaikka 134815.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Osaamisalajohtaja Matti-Pekka Tuomilehto

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

 

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.