§ 77 Kukka-asetelmien ja leikkokukkien hankinta varhaiskasvatukseen ja raatihuoneelle

Lataa  Kuuntele 

TRE:4987/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

7.4.2025

Päätöksen tekijä

Konsernijohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Koordinaattori Suvi Mironoff, puh. 040 159 5571 ja koordinaattori Pirjo Rantanen, puh. 040 481 9730, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Mia Helin, puh. 040 570 4065, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Varhaiskasvatusjohtaja Elli Rasimus, kilpailukyky ja innovaatiot -ryhmän johtaja Teppo Rantanen ja kaupunkibrändi- ja markkinointijohtaja Iina Ojala:

Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tampereen kaupungin toimeksiannosta tarjouksia kukka-asetelmien ja leikkokukkien hankinnasta. Sopimuskausi alkaa allekirjoituksesta ja jatkuu toistaiseksi voimassa olevana enintään neljä (4) vuottaSopijapuoli voi irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen ilman erityistä syytä noudattaen sovittua irtisanomisaikaa. Toimittajan irtisanoessa sopimuksen irtisanomisaika on kuusi (6) kuukautta. Tilaajan irtisanoessa sopimuksen irtisanomisaika on kolme (3) kuukautta. 

Hankinnassa sovellettiin lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettely oli hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä tavaran hankinta. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 13.1.2025 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.

Hankinta jaettiin osa-alueisiin seuraavasti:

  • Osa-alue 1: Tampereen Raatihuoneen kukka-asetelmat
  • Osa-alue 2: Varhaiskasvatuksen valmistujaiskukat ja juhlakimput, Länsi-Tampereen alue
  • Osa-alue 3: Varhaiskasvatuksen valmistujaiskukat ja juhlakimput, Etelä-Tampereen alue
  • Osa-alue 4: Varhaiskasvatuksen valmistujaiskukat ja juhlakimput, Kaakkois-Tampereen alue
  • Osa-alue 5: Varhaiskasvatuksen valmistujaiskukat ja juhlakimput, Tampereen keskusta-alue
  • Osa-alue 6: Varhaiskasvatuksen valmistujaiskukat ja juhlakimput, Koillis-Tampereen alue


Tarjoajilla oli mahdollisuus tarjota joko yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Jokaiselle osa-alueelle valitaan yksi sopimuskumppani.

Tarjouksen jätti määräaikaan 9.2.2025 klo 12.00 mennessä osa-alueittain ilmoitettuna seuraavat tarjoajat:

Osa-alueeseen 1 tarjouksen jättivät seuraavat neljä (4) yritystä:

  • Jouni Raninen Oy (1006407-5)
  • Kukkakauppa Opuntia (2610034-1)
  • Kukkakauppa Rose Vendela ja Hautauspalvelu Oy (3245250-3)
  • Pirkkalan Kukkapalvelu Oy (2999349-9)


Osa-alueeseen 2 tarjouksen jättivät seuraavat kaksi (2) yritystä:

  • Jouni Raninen Oy (1006407-5)
  • Kukkakauppa Rose Vendela ja Hautauspalvelu Oy (3245250-3)


Osa-alueeseen 3 tarjouksen jättivät seuraavat kaksi (2) yritystä:

  • Jouni Raninen Oy (1006407-5)
  • Kukkakauppa Rose Vendela ja Hautauspalvelu Oy (3245250-3)


Osa-alueeseen 4 tarjouksen jättivät seuraavat kaksi (2) yritystä:

  • Jouni Jouni Raninen Oy (1006407-5)
  • Kukkakauppa Rose Vendela ja Hautauspalvelu Oy (3245250-3)


Osa-alueeseen 5 tarjouksen jättivät seuraavat kolme (3) yritystä:

  • Jouni Raninen Oy (1006407-5)
  • Kukittamo Sokos (Pirkanmaan osuuskauppa) (0536307-0)
  • Kukkakauppa Rose Vendela ja Hautauspalvelu Oy (3245250-3)


Osa-alueeseen 6 tarjouksen jättivät seuraavat kaksi (2) yritystä:

  • Jouni Raninen Oy (1006407-5)
  • Kukkakauppa Rose Vendela ja Hautauspalvelu Oy (3245250-3)


Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 104 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintalain 104 §:n mukaisesti hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa.

Hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnön 12.2.2025 Kukkakauppa Rose Vendela ja Hautauspalvelu Oy:lle. Kukkakauppa Rose Vendela ja Hautauspalvelu Oy:n tarjouksesta pyydettiin täsmennys liittyen esimerkkipöytäasetelman valokuviin. Tarjoaja toimitti selvityksen määräaikaan mennessä. Täsmennyksen jälkeen Kukkakauppa Rose Vendela ja Hautauspalvelu Oy:n tarjouksen todettiin täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön ehdot.

Tarjousten vertailu osa-alueella 1

Osa-alueella 1 päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään hinta-laatusuhdetta. Hinnasta voi saada maksimissaan 40 pistettä ja laadusta 60 pistettä.

Hintapisteet (20 pistettä) lasketaan pöytäasetelman ruusujen kappalemäärästä seuraavalla kaavalla: (tarjottu ruusujen kappalemäärä / suurin tarjottu ruusujen kappalemäärä) * maksimipisteet (20).

Hintapisteet (20 pistettä) lasketaan buffetkukka-asetelman kukkien kappalemäärästä seuraavalla kaavalla: (tarjottu kukkien kappalemäärä / suurin tarjottu kukkien kappalemäärä) * maksimipisteet (20).

Lopuksi hintapisteet lasketaan yhteen, jotka muodostavat kokonaishintapisteet (max. 40 hintapistettä).

Tarjoajien kokonaishintapisteet olivat seuraavat:

  • Jouni Raninen Oy: 25 hintapistettä
  • Kukkakauppa Opuntia: 40 hintapistettä
  • Kukkakauppa Rose Vendela ja Hautauspalvelu Oy: 19,83 hintapistettä
  • Pirkkalan Kukkapalvelu Oy: 27,66 hintapistettä


Laatupisteet (60) pistettä muodostetaan kukka-asetelmien sidontanäytteen ja valokuvien laadunarvioinnin perusteella. Laatupisteitä oli mahdollista saada seuraavasti:

  • Asetelman sopivuus kohteeseen, max. 20 pistettä
  • Astian ulkonäkö, max. 5 pistettä
  • Näyttävyys, max. 10 pistettä
  • Taitava sidontatyö, max. 10 pistettä
  • Värit ja niiden yhteensopivuus, max. 10 pistettä
  • Kukkien ja lehtivihreiden tuoreus, max 5 pistettä


Laatupisteet annettiin siten, että arviointiin osallistuvat henkilöt eivät tienneet kenen toimittajan kukka-asetelmasta oli kyse. Arviointi suoritettiin siten, että jokaisen arvioijan pisteet laskettiin yhteen ja niistä laskettiin asetelman keskiarvo. Tarjoajien kokonaispisteet muodostuivat sidontanäytteen ja esimerkkipöytäasetelman keskiarvosta.

Tarjoajien kokonaislaatupisteet olivat seuraavat:

  • Jouni Raninen Oy: 19,8 laatupistettä
  • Kukkakauppa Opuntia: 50,22 laatupistettä
  • Kukkakauppa Rose Vendela ja Hautauspalvelu Oy: 12,8 laatupistettä
  • Pirkkalan Kukkapalvelu Oy: 52,62 laatupistettä


Lopuksi hinnan ja laadun vertailupisteet laskettiin yhteen. Sopimuskumppaniksi osa-alueelle 1 valitaan yksi (1) eniten kokonaispisteitä saanut tarjoaja.

Tarjoajien kokonaispisteet olivat seuraavat:

  • Jouni Raninen Oy: 44,8 kokonaispistettä
  • Kukkakauppa Opuntia: 90,22 kokonaispistettä
  • Kukkakauppa Rose Vendela ja Hautauspalvelu Oy: 32,63 kokonaispistettä
  • Pirkkalan Kukkapalvelu Oy: 80,28 kokonaispistettä


Tarjoajien sijoittumisen tarjouskilpailussa perusteella Kukkakauppa Opuntia esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi osa-alueelle 1.

Tarjousten vertailu osa-alueilla 2, 3, 4, 5 ja 6

Osa-alueilla 2, 3, 4, 5 ja 6 päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous.

Hintapisteet (80 pistettä) laskettiin laskemalla yhteen tarjouspyynnöllä kysytyt hinnat niille annetuilla laskukaavoilla ja painokertoimilla Tämän jälkeen hintapisteet (80) pistettä laskettiin seuraavan kaavan mukaisesti: pienin tarjottu vertailuhinta / tarjoajan vertailuhinta * maksimipisteet (80).

Hintapisteet (20 pistettä) muodostettiin kukkien kuljetusmaksun hinnasta seuraavan kaavan mukaisesti: (1- |(tarjottu kuljetuksen hinta - pienin annettu kuljetuksen hinta)| / |(suurin annettu kuljetuksen hinta - pienin annettu kuljetusten hinta)|) * maksimipisteet (20).

Lopuksi kaikki hintapisteet laskettiin yhteen, jotka muodostavat kokonaishintapisteet (max. 100 hintapistettä).

Tarjoajien hinta- ja kokonaishintapisteet olivat osa-alueittain seuraavat:

Osa-alue 2:

  • Jouni Raninen Oy: 20 + 80 hintapistettä, yhteensä 100 kokonaishintapistettä
  • Kukkakauppa Rose Vendela ja Hautauspalvelu Oy: 20 + 58,10 hintapistettä, yhteensä 78,10 kokonaishintapistettä


Osa-alue 3:

  • Jouni Raninen Oy: 20 + 80 hintapistettä, yhteensä 100 kokonaishintapistettä
  • Kukkakauppa Rose Vendela ja Hautauspalvelu Oy: 20 + 58,10 hintapistettä, yhteensä 78,10 kokonaishintapistettä


Osa-alue 4:

  • Jouni Jouni Raninen Oy: 20 + 80 hintapistettä, yhteensä 100 kokonaishintapistettä
  • Kukkakauppa Rose Vendela ja Hautauspalvelu Oy: 20 + 58,10 hintapistettä, yhteensä 78,10 kokonaishintapistettä


Osa-alue 5:

  • Jouni Raninen Oy: 20 + 80 hintapistettä, yhteensä 100 kokonaishintapistettä
  • Kukittamo Sokos (Pirkanmaan osuuskauppa): 0 + 55,64 hintapistettä, yhteensä 55,64 kokonaishintapistettä
  • Kukkakauppa Rose Vendela ja Hautauspalvelu Oy: 20 + 58,10 hintapistettä, yhteensä 78,10 kokonaishintapistettä


Osa-alue 6:

  • Jouni Raninen Oy: 120 + 80 hintapistettä, yhteensä 100 kokonaishintapistettä
  • Kukkakauppa Rose Vendela ja Hautauspalvelu Oy: 20 + 58,10 hintapistettä, yhteensä 78,10 kokonaishintapistettä


Sopimuskumppaniksi kullekin osa-alueille 2, 3, 4, 5 ja 6 valitaan yksi (1) eniten kokonaispisteitä saanut tarjoaja.

Tarjoajien sijoittumisen tarjouskilpailussa perusteella Jouni Raninen Oy esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi osa-alueelle 2, 3, 4, 5 ja 6.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Kaikki tarjoajat ovat tarjouksissaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset kokonaisuudessaan. Tilaaja tarkistaa soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset valittavaksi esitetyiltä yrityksiltä viimeistään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijoina toimivat Tampereen kaupungilta konsernihallinnon kilpailukyky ja innovaatiot -ryhmän protokolla ja vieraanvaraisuudet -yksiköstä koordinaattori Pirjo Rantanen, suhdetoimintapäällikkö Erika Eischer ja suhdetoimintakoordinaattori Erika McSherry, sivistyspalvelujen palvelualueen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palveluryhmästä koordinaattori Suvi Mironoff sekä Tuomi Logistiikka Oy:stä hankinta-asiantuntija Amanda Angeria.

Hankinnan osalta on tehty päätös kaupungin sisäisestä hankintayhteistyöstä (varhaiskasvatusjohtaja Rasimus 31.3.2025 § 25 Kukka-asetelmien ja leikkokukkien hankinnan kilpailutusta koskeva hankintayhteistyö). Hankinta toteutetaan yhteistyössä kahden kaupungin yksikön kesken, ja vain toinen yksiköistä tekee hankintalain mukaisen hankintapäätöksen. Tehdyllä päätöksellä hankinnan toimivaltaiseksi viranhaltijaksi on todettu konsernihallinnon hankintavaltuuksien pohjalta konsernijohtaja.

Sopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Osa-alueen 1 sopimuksen vastuuhenkilönä toimii suhdetoimintapäällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Erika Eischer. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Osa-alueiden 2-6 sopimusten vastuuhenkilönä toimii varhaiskasvatusjohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Elli Rasimus. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on sitoumuksetta noin 140 000 euroa sopimuskauden aikana. Osa-alueella 1 hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 20 000 euroa vuodessa eli noin 80 000 euroa sopimuskauden aikana. Osa-alueilla 2-6 hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 15 000 euroa vuodessa eli noin 60 000 euroa sopimuskauden aikana. Sopimukset eivät sisällä määrä- tai vähimmäisostovelvoitetta.

Sivistyspalvelujen toimintasäännön 15.1.2025 mukaan varhaiskasvatusjohtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta ja sopimusten hyväksymisestä johtamansa toiminnan osalta lautakunnan vuosisuunnitelman rajoissa.

Hallintosäännön (1.1.2025) 33 § 32)-kohdan mukaan konsernijohtaja päättää konsernihallinnon irtaimen omaisuuden ja palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta, ellei muualla ole toisin määrätty tai päätetty.

Päätös

Sopimus kukka-asetelmien ja leikkokukkien osa-alueen 1 (Tampereen Raatihuoneen kukka-asetelmat) osalta tehdään enintään neljän vuoden sopimuskaudeksi Kukkakauppa Opuntian (2610034-1) kanssa.

Sopimus kukka-asetelmien ja leikkokukkien osa-alueen 2 (varhaiskasvatuksen valmistujaiskukat ja juhlakimput, Länsi-Tampereen alue) osalta tehdään enintään neljän vuoden sopimuskaudeksi Jouni Raninen Oy:n (1006407-5) kanssa.

Sopimus kukka-asetelmien ja leikkokukkien osa-alueen 3 (varhaiskasvatuksen valmistujaiskukat ja juhlakimput, Etelä-Tampereen alue) osalta tehdään enintään neljän vuoden sopimuskaudeksi Jouni Raninen Oy:n (1006407-5) kanssa.

Sopimus kukka-asetelmien ja leikkokukkien osa-alueen 4 (varhaiskasvatuksen valmistujaiskukat ja juhlakimput, Kaakkois-Tampereen alue) osalta tehdään enintään neljän vuoden sopimuskaudeksi Jouni Raninen Oy:n (1006407-5) kanssa.

Sopimus kukka-asetelmien ja leikkokukkien osa-alueen 5 (varhaiskasvatuksen valmistujaiskukat ja juhlakimput, Tampereen keskusta-alue) osalta tehdään enintään neljän vuoden sopimuskaudeksi Jouni Raninen Oy:n (1006407-5) kanssa.

Sopimus kukka-asetelmien ja leikkokukkien osa-alueen 6 (varhaiskasvatuksen valmistujaiskukat ja juhlakimput, Koillis-Tampereen alue) osalta tehdään enintään neljän vuoden sopimuskaudeksi Jouni Raninen Oy:n (1006407-5) kanssa.

Osa-alueella 1 hankinnan arvioitu kokonaisarvo sopimuskauden aikana ilman arvonlisäveroa on sitoumuksetta noin 80 000 euroa. Osa-alueella 2-6 hankinnan arvioitu kokonaisarvo sopimuskauden aikana ilman arvonlisäveroa on sitoumuksetta noin 60 000 euroa.

Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimukset on allekirjoitettu.

Osa-alueen 1 sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään suhdetoimintapäällikkö Erika Eischer. Osa-alueiden 2-6 sopimusten vastuuhenkilöksi nimetään varhaiskasvatusjohtaja Elli Rasimus.

Kaupunkibrändi- ja markkinointijohtaja Iina Ojala valtuutetaan allekirjoittamaan osa-alueen 1 sopimus. Varhaiskasvatusjohtaja Elli Rasimus valtuutetaan allekirjoittamaan osa-alueiden 2-6 sopimukset.

Allekirjoitus

Konsernijohtaja Juha Yli-Rajala

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki

puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.