§ 63 Vaarallisten aineiden kuljetusten reittirajoitusten uusiminen

Lataa  Kuuntele 

TRE:1166/08.01.00/2024

Päätöspäivämäärä

10.4.2025

Päätöksen tekijä

Suunnittelupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue, liikennejärjestelmän suunnittelu

Valmistelijan yhteystiedot

Vastaava liikenneinsinööri Pekka Stenman, puh. 040 163 7226, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell, puh. 040 564 4518, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Vaarallisten aineiden maantiekuljetuksia säätelevä laki on muuttunut 1.9.2023. Lain muutoksen myötä aikaisemmin myönnetyt reittirajoitukset ovat umpeutuneet 1.3.2025. Laki muutti vaarallisten aineiden kuljetusten liikennemerkkejä siten, että erilliset A-VAK ja B-VAK -lisäkilvet poistuivat käytöstä. Tampereen alueella on vielä runsaasti vanhan lainsäädännön mukaisia liikennemerkkejä, jotka tulisi lakimuutoksen myötä uusia, mikäli reittirajoitukselle nähdään jatkossakin tarvetta. Reittirajoituksia varten on haettava uusi päätös Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta.

Tampereen kaupunki on selvittänyt vaarallisten aineiden kuljetusten rajoittamistarpeita alueellaan talven 2024-2025 aikana yhteistyössä Pirkanmaan ELY-keskuksen kanssa. Selvityksessä on arvioitu tarvetta nykyisen laajan, käytännössä koko kehätien sisäpuolisen alueen sisältävän VAK-läpiajokiellon säilyttämisen tarpeellisuutta sekä pohdittu uusia reittirajoitustarpeita. Selvityksen perusteella on arvioitu, että nykyinen läpiajokielto on syytä säilyttää, koska se ohjaa pitkän matkan vaarallisten aineiden kuljetukset moottoritiekehää pitkin, jolloin mahdollisten onnettomuuksien vaikutukset on parhaiten hallittavissa. Samalla pystytään pienentämään pohjavesiin, muihin vesistöihin, lähiluontoon ja ihmisiin kohdistuvia riskejä onnettomuustilanteissa sekä vähentämään raskaan liikenteen määrää kehän sisäpuolisella alueella. Vaarallisten aineiden kuljettaminen kehän sisäpuolella oleviin kohteisiin on jatkossakin sallittu lyhintä soveltuvaa reittiä käyttäen. Vanha rajaus on ulottunut myös Hallilan ja Lukonmäen kaupunginosiin, ja myös näiden alueiden säilyttäminen läpiajokieltoalueina on perusteltua kokonaisuuden hallinnan kannalta.

Selvityksen laadinnan yhteydessä paljastui myös, että Aitolahdentiellä on ollut VAK-reittirajoitus Olkahisen eritasoliittymästä etelän suuntaan, mutta Linnainmaan päässä sellaista ei ole ollut. Atalan eritasoliittymässä valtatiellä 12 on myös ollut VAK-rajoituksia, jotka kuitenkaan eivät ole olleet aukottomat. Työn aikana päädyttiin siihen, että Atalan-Olkahisen alueella on syytä korjata ja täydentää liikenteenohjausta siten, että koko alueella on VAK-läpiajokielto molempiin suuntiin. Samalla on syytä estää vaarallisten aineiden kuljetusten oikaiseminen Ojalan-Lamminrahkan alueen läpi.

Selvityksen laadinnan yhteydessä tehtiin myös päivitetyt suunnitelmat VAK-kieltomerkeistä ja VAK-viitoituksesta. Nykyisessä liikenteenohjauksessa on ollut puutteita siten, ettei läpiajokielto ole ollut kaikista suunnista saavuttaessa aukoton. Vanhentuneet VAK-merkkien lisäkilvet korvataan uusilla tekstillisillä lisäkilvillä ja aukkopaikkoihin lisätään uudet liikennemerkit. Liikennemerkkien määrää toisaalta myös vähennetään joiltain paikoin poistamalla ns. ennakkomerkkejä, joiden on todettu olevan läpiajokieltotapauksessa tarpeettomia. Osa liikenteenohjauksessa tarvittavista merkeistä on naapurikuntien puolella, joten kustannusjaosta on sovittava erikseen kuntien kesken.

Selvityksessä tunnistettiin myös mahdollisia uusia reittirajoitustarpeita Tampereen kaupungin alueella etenkin vesistöjen läheisyydessä. Lisäksi työn aikana todettiin, että myös kehätien eteläpuolisella alueella voisi olla tarvetta lisätä vaarallisten aineiden kuljetusrajoituksia ohjaamaan kuljetuksia isommille väylille. Koska nykyisten reittien uusimisella on lain siirtymäajan jo päätyttyä kiire, tehdään kokonaan uusista reittirajoituksista erillinen päätös ja hakemus, mikäli tälle nähdään tarve.

Päätös

Haetaan Traficomilta kehätien sisäpuoliselle alueelle sekä Hallilan, Lukonmäen ja Atalan-Olkahisen alueille vaarallisten aineiden läpiajon kieltävää reittirajoitusta päätöksen liitteenä olevan aluerajauksen mukaisesti.

Vaarallisten aineiden kuljetusten liikenteenohjauksesta ja viitoituksesta tehdään erillinen päätös, kun kaupunki on saanut VAK-rajoituksista päätöksen Traficomilta.

Allekirjoitus

Ari Vandell, suunnittelupäällikkö

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku


Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.
 

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). 

Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos laissa niin säädetään tai jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.


Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätöksen tehneeltä viranomaiselta. 

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi.

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

 

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

 

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. 

Yleistiedoksiannon osalta tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä päätöksen julkaisemisesta Tampereen kaupungin verkkosivuilla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.