§ 6 Konditorian uunin pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:2618/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

29.4.2025

Päätöksen tekijä

Osaamisalajohtaja, teknologia ja liikenteen alat, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Koulutuspäällikkö Janne Pietiläinen, puh. 050 5606079, etunimi.sukunimi@tampere.fi, tuntiopettaja Tiina Heinonen, puh. 040 7115389, etunimi.sukunimi@tampere.fi, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Osaamisalajohtaja Ari Mäkitalo, puh. 050 4418813, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) Kangasalan kampuksen elintarvikealan konditoria-opetustilaan on tarve hankkia leipomoalan opetukseen soveltuva pinnavaunu-uuni. Tutkintoala tarvitsee uuden uunin, koska nykyisin konditoria-opetustilassa oleva uuni on käyttöikänsä päässä. Vanhan uunin huolto ei kannata. Vanhan uunin paistotulos ja käyttövarmuus ei sovellu opetus- ja työtoiminnan prosessin keskeytyksettömään toimintaan. Tämän vuoksi on perusteltua hankkia tilalle toimintavarma ja toimiva uusi uuni.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Koulutusala pyysi tarjouksia konditorian uunista. Uunin tulee olla leivontaan soveltuva pinnavaunu-uuni, jossa on leipomopeltimitoitus. Uunin tulee olla myös malliltaan ja mitoiltaan vastaavanlainen kuin aiempi käytössä oleva uuni, koska se pitää pystyä asentamaan vanhan uunin tilalle ilman rakenteellisia muutostöitä. Tarjoukseen tulee sisältyä myös uuden uunin toimitus (tarvittaessa osissa) ja asennus paikoilleen sekä vanhan uunin purku ja poisvienti.

Kyseessä on kertahankinta.

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä. Tarjouspyyntö lähetettiin 31.03.2025 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Dieta Oy (Y-tunnus 0927839-1), Leipurin Oyj (Y-tunnus 2216856-8) ja Multivac Oy (Y-tunnus 1961258-4).

Tarjouksen jättivät annettuun määräaikaan 14.04.2025 mennessä Dieta Oy ja Multivac Oy.

 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja vastasivat hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena oli halvin kokonaishinta.

Dieta Oy:n tarjouksen kokonaishinta oli yhteensä 41 610,14 euroa (alv 0%) ja Multivac Oy:n tarjouksen kokonaishinta 33 000 euroa (alv 0%). Hinnat sisältävät uunin lisäksi asennustyön tarjouksissa tarkennetuin ehdoin.

Edellä mainitun perusteella esitetään hankittavaksi Multivac Oy:n tarjoama Sveba-Dahlen C100 pinnavaunu-uuni, sisältäen ominaisuudet ja toimitussisällön tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti, uunin toimituksen ja asennuksen, käyttöohjeet ja käytönopastuksen, sekä vanhan uunin paloittelun, poiston ja jätemaksun. Toimitusaika on n. 8-10 viikkoa.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä 33 000 euroa (alv 0 %) ja kustannukset kohdennetaan vuoden 2025 investointeihin, kustannuspaikka 134710 ja prr-osa IO1340_25_01_08_04.

 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

 

Hankinnan valmistelijoina toimivat tuntiopettaja Tiina Heinonen ja koulutuspäällikkö Janne Pietiläinen.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Osaamisalajohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 20.2.2025 § 9. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 20.2.2025 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun elintarvikealan opetuskäyttöön hankitaan esityksen mukaisesti pienhankintana Multivac Oy:n (Y-tunnus 1961258-4) tarjoama Sveba-Dahlen C100 pinnavaunu-uuni, tarjouksen mukaisella toimitussisällöllä.

Hankinnan kokonaiskustannukset 33 000 euroa (alv 0 %) kohdennetaan v. 2025 investointeihin, kustannuspaikka 134710 ja prr-osa IO1340_25_01_08_04.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Osaamisalajohtaja Ari Mäkitalo

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.