Päätöksen perustelut
Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) Kangasalan kampuksen elintarvikealan konditoria-opetustilaan on tarve hankkia leipomoalan opetukseen soveltuva pinnavaunu-uuni. Tutkintoala tarvitsee uuden uunin, koska nykyisin konditoria-opetustilassa oleva uuni on käyttöikänsä päässä. Vanhan uunin huolto ei kannata. Vanhan uunin paistotulos ja käyttövarmuus ei sovellu opetus- ja työtoiminnan prosessin keskeytyksettömään toimintaan. Tämän vuoksi on perusteltua hankkia tilalle toimintavarma ja toimiva uusi uuni.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Koulutusala pyysi tarjouksia konditorian uunista. Uunin tulee olla leivontaan soveltuva pinnavaunu-uuni, jossa on leipomopeltimitoitus. Uunin tulee olla myös malliltaan ja mitoiltaan vastaavanlainen kuin aiempi käytössä oleva uuni, koska se pitää pystyä asentamaan vanhan uunin tilalle ilman rakenteellisia muutostöitä. Tarjoukseen tulee sisältyä myös uuden uunin toimitus (tarvittaessa osissa) ja asennus paikoilleen sekä vanhan uunin purku ja poisvienti.
Kyseessä on kertahankinta.
Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä. Tarjouspyyntö lähetettiin 31.03.2025 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Dieta Oy (Y-tunnus 0927839-1), Leipurin Oyj (Y-tunnus 2216856-8) ja Multivac Oy (Y-tunnus 1961258-4).
Tarjouksen jättivät annettuun määräaikaan 14.04.2025 mennessä Dieta Oy ja Multivac Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja vastasivat hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena oli halvin kokonaishinta.
Dieta Oy:n tarjouksen kokonaishinta oli yhteensä 41 610,14 euroa (alv 0%) ja Multivac Oy:n tarjouksen kokonaishinta 33 000 euroa (alv 0%). Hinnat sisältävät uunin lisäksi asennustyön tarjouksissa tarkennetuin ehdoin.
Edellä mainitun perusteella esitetään hankittavaksi Multivac Oy:n tarjoama Sveba-Dahlen C100 pinnavaunu-uuni, sisältäen ominaisuudet ja toimitussisällön tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti, uunin toimituksen ja asennuksen, käyttöohjeet ja käytönopastuksen, sekä vanhan uunin paloittelun, poiston ja jätemaksun. Toimitusaika on n. 8-10 viikkoa.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä 33 000 euroa (alv 0 %) ja kustannukset kohdennetaan vuoden 2025 investointeihin, kustannuspaikka 134710 ja prr-osa IO1340_25_01_08_04.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Hankinnan valmistelijoina toimivat tuntiopettaja Tiina Heinonen ja koulutuspäällikkö Janne Pietiläinen.
Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.
Osaamisalajohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 20.2.2025 § 9. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 20.2.2025 alkaen.)