Päätöksen perustelut
Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Hepolamminkadun kampuksella sijaitsevaa Tredun Herkun kahvila-myymälää on tarpeen uusia nykyiseen käyttöön soveltuvammaksi. Tilamuutos on tarkoitus toteuttaa kesän 2025 aikana.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista pienhankinnan neuvottelumenettelyä. Neuvottelumenettely voi tapahtua neuvotellen eri toimittajien kanssa ilman etukäteistä tarjousmenettelyä. Menettelyyn tulee ottaa mukaan vähintään kaksi ehdokasta.
Tilamuutoksen alustava suunnittelu aloitettiin marraskuussa 2024. Hankintamenettelyyn otettiin mukaan kolme toimittajaa: Dieta Oy (Y-tunnus 0927839), Electrolux Professional Oy (Y-tunnus 0816444-8) ja Metos Oy Ab (Y-tunnus 0108466-4). Edellä mainittujen toimittajien kanssa käytiin läpi kahvila-myymälään alustavasti suunnitellut muutokset ja pyydettiin heiltä ehdotusta tilan layout-suunnitelmasta kalustoineen tammikuun 2025 loppuun mennessä.
Dieta Oy ja Metos Oy Ab ilmoittivat, että tekevät kahvilasta layout-suunnitelman. Electrolux Professional Oy ilmoitti ettei tarjoa muutosehdotusta lainkaan. Metos Oy Ab:lta saatiin suunnitelma 22.1 ja Dieta Oy:ltä 27.1.2025. Molemmilta pyydettiin muutosta layout-suunnitelmiin, koska saadut suunnitelmat eivät olleet sellaisia mitä kahvilan muutokselta toivottiin. Päivitetyt suunnitelmat tuli toimittaa viimeistään viikolla 8.
Dieta Oy:ltä tuli päivitetty layout-ehdotus annettuun määräaikaan mennessä. Tarjous käytiin läpi 19.2.2025. Tarjouksesta saatiin vielä päivitetty versio hinta-arvioineen 1.4.2025 ja lopullinen tarjous 10.4.2025.
Tarjotun layout-suunnitelman mukaisen kalustekokonaisuuden hinta on 52 851,42 euroa (alv 0%), sisältäen myös rahdin, vakuutuksen sekä asennuksen (ilman LVIS-töitä).
Edellä mainitun perusteella esitetään, että Tredun Kahvila Herkun kalustekokonaisuus hankitaan pienhankintana Dieta Oy:ltä.
Kustannukset kohdennetaan v. 2025 investointeihin kustannuspaikalle 1134839 ja IO1340_25_01_08_03.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Hankinnan valmistelijoina toimivat koulutuspäällikkö Janne Pietiläinen ja palveluvastaava Tuija Juuri.
Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.
Osaamisalajohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 20.2.2025 § 9. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 20.2.2025 alkaen.)