§ 5 Tredun Kahvila Herkun kalustekokonaisuuden pienhankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:2310/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

16.4.2025

Päätöksen tekijä

Osaamisalajohtaja, teknologia ja liikenteen alat, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Koulutuspäällikkö Janne Pietiläinen, puh. 050 5606079, etunimi.sukunimi@tampere.fi, palveluvastaava Tuija Juuri, puh. 040 1836771, etunimi.sukunimi@tampere.fi, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Osaamisalajohtaja Ari Mäkitalo, puh. 050 4418813, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Hepolamminkadun kampuksella sijaitsevaa Tredun Herkun kahvila-myymälää on tarpeen uusia nykyiseen käyttöön soveltuvammaksi. Tilamuutos on tarkoitus toteuttaa kesän 2025 aikana.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista pienhankinnan neuvottelumenettelyä. Neuvottelumenettely voi tapahtua neuvotellen eri toimittajien kanssa ilman etukäteistä tarjousmenettelyä. Menettelyyn tulee ottaa mukaan vähintään kaksi ehdokasta.

Tilamuutoksen alustava suunnittelu aloitettiin marraskuussa 2024. Hankintamenettelyyn otettiin mukaan kolme toimittajaa: Dieta Oy (Y-tunnus 0927839), Electrolux Professional Oy (Y-tunnus 0816444-8) ja Metos Oy Ab (Y-tunnus 0108466-4). Edellä mainittujen toimittajien kanssa käytiin läpi kahvila-myymälään alustavasti suunnitellut muutokset ja pyydettiin heiltä ehdotusta tilan layout-suunnitelmasta kalustoineen tammikuun 2025 loppuun mennessä.

Dieta Oy ja Metos Oy Ab ilmoittivat, että tekevät kahvilasta layout-suunnitelman. Electrolux Professional Oy ilmoitti ettei tarjoa muutosehdotusta lainkaan. Metos Oy Ab:lta saatiin suunnitelma 22.1 ja Dieta Oy:ltä 27.1.2025. Molemmilta pyydettiin muutosta layout-suunnitelmiin, koska saadut suunnitelmat eivät olleet sellaisia mitä kahvilan muutokselta toivottiin. Päivitetyt suunnitelmat tuli toimittaa viimeistään viikolla 8.

Dieta Oy:ltä tuli päivitetty layout-ehdotus annettuun määräaikaan mennessä. Tarjous käytiin läpi 19.2.2025. Tarjouksesta saatiin vielä päivitetty versio hinta-arvioineen 1.4.2025 ja lopullinen tarjous 10.4.2025.

Tarjotun layout-suunnitelman mukaisen kalustekokonaisuuden hinta on 52 851,42 euroa (alv 0%), sisältäen myös rahdin, vakuutuksen sekä asennuksen (ilman LVIS-töitä).  

Edellä mainitun perusteella esitetään, että Tredun Kahvila Herkun kalustekokonaisuus hankitaan pienhankintana Dieta Oy:ltä.

Kustannukset kohdennetaan v. 2025 investointeihin kustannuspaikalle 1134839 ja IO1340_25_01_08_03.

 

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijoina toimivat koulutuspäällikkö Janne Pietiläinen ja palveluvastaava Tuija Juuri.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Osaamisalajohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 20.2.2025 § 9. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 20.2.2025 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopiston Tredun Kahvila Herkun uuden layout-suunnitelman mukainen kalustekokonaisuus hankitaan esityksen mukaisesti pienhankintana Dieta Oy:ltä (Y-tunnus 0927839).

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 52 851,42 euroa.

Kustannukset kohdennetaan v. 2025 investointeihin kustannuspaikalle 134839 ja IO1340_25_01_08_03.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Osaamisalajohtaja Ari Mäkitalo

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.