Kaupunginhallitus, kokous 28.4.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 181 Tampereen kaupungin talouskatsaus 3/2025 

TRE:2302/02.02.01/2025

Valmistelija

  • Linnamaa Reija, Johtaja
  • Koskela Mikko, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Mikko Koskela, puh. 040 133 4422, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami,​ puh. 040 543 2285,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tammi-maaliskuun toteuman perusteella laadittu tulosennuste on 35,8 milj. euroa alijäämäinen, mikä on 13,9 milj. euroa muutettua talousarviota heikompi.

Kaupungin yhteenlaskettu toimintakate-ennuste on 11,7 milj. euroa budjetoitua heikompi. Toimintatuottojen ennuste on 9,7 milj. euroa muutettua talousarviota pienempi ja toimintakulujen ennuste ylittää budjetin 2,0 milj. euroa. Toimintatuottojen alitusta selittää pysyvien vastaavien myyntivoittojen suunniteltua pienempi toteumaennuste useiden tontinmyyntien siirtyessä seuraavalle vuodelle. Toimintakulujen suurin ylitysennuste aiheutuu perusopetuksen henkilöstökuluista, jotka ovat ylittymässä tuen lainsäädännön muutoksen ja sijaiskulujen takia. Ennusteen mukaan asunto- ja kiinteistölautakunnan toimintakate on toteutumassa 11,1 milj. euroa ja kasvatus- ja opetuslautakunnan 1,4 milj. euroa budjetoitua heikompana.

Verotulo- ja valtionosuusennusteet ovat muutetun talousarvion mukaiset. Verotulojen kasvuksi arvioidaan ennusteessa 16,8 milj. euroa (2,6 %) ja valtionosuuksien 40,7 milj. euroa (48,9 %). Valtionosuuksien merkittävää kasvua selittää kuntien vastuulle siirtyneiden työllisyyspalvelujen ja työttömyysturvaetuuksien laajentunut rahoitus.

Rahoitustuottojen ja -kulujen ennuste on budjetin mukainen.

Poistojen ja arvonalentumisten ennuste on 2,2 milj. euroa suunniteltua suurempi, mikä aiheutuu yhdyskuntalautakunnan poistoennusteen tarkentumisesta.

Vuosikate-ennuste on 101,1 milj. euroa ja vuosikate kattaa poistoista ja arvonalentumisista 73,8 prosenttia.

Nettoinvestointeja ennustetaan toteutuvan 265,6 milj. euroa, mikä alittaa muutetun talousarvion 30,1 milj. eurolla. Asunto- ja kiinteistölautakunnan investointiennuste on yhteensä 21,9 milj. euroa budjetoitua pienempi, koska useat talonrakennushankkeet siirtyvät seuraavalle vuodelle ja Hiedanrannan vesialueen nollakuidun poistamisen aikataulu viivästyy lupa-asioiden vuoksi. Yhdyskuntalautakunnan investointiennuste on 13,0 milj. euroa budjetoitua pienempi Viinikankadun maanalaisen ajoyhteyden rakennustöiden siirtymisen vuoksi. Vastaavasti konsernihallinnon yhteisten erien investointiennuste on 4,9 milj. euroa budjetoitua suurempi, koska Tampereen Kaupunkiliikenteen yhtiöittämiseen liittyvään SVOP-sijoitukseen ei ollut varauduttu talousarviossa. Pysyvien vastaavien luovutustuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 106,1 milj. euroa, mikä on 3,7 milj. euroa talousarviota vähemmän.

Investointien tulorahoitusprosentti on 38,1.

Kaupungin lainakantaennuste on 1043,2 milj. euroa (3 966 euroa/asukas), mikä on talousarvion mukainen. Lainakannan kasvuksi ennustetaan 99,5 milj. euroa vuoden 2024 tilinpäätökseen verrattuna.

Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.1.2025) 14.1 § 2. kohdan mukaan kaupunginhallituksen tehtävänä on vastata hallinnosta ja taloudenhoidosta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampereen kaupungin talouskatsaus 3/2025 merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden talousjohtaja Mikko Koskelalle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Asian esittelijä, konsernijohtaja Juha Yli-Rajala totesi, että esityslistan julkaisun jälkeen talouskatsaukseen oli tehty päivitys maaliskuun 2025 väestötietojen osalta. Päivitetty asiakirja liitetään pöytäkirjalle.

Puheenjohtaja totesi näin päivitetyn asiakirjan olevan päätöksenteon pohjana.

Tiedoksi

Mikko Koskela, Vesa-Matti Kangas

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)