Kaupunginhallitus, kokous 5.5.2025

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 195 Alueidenkäyttölain, rakentamislain sekä maankäyttö- ja rakennusasetuksen tarkoittamista kaavoituksen viranomaistehtävistä perittävien maksujen yleiset perusteet 

TRE:2069/02.04.03/2025

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Montonen Hanna, Asemakaavapäällikkö, Hanna.Montonen@tampere.fi
Hastio Pia, Yleiskaavapäällikkö, Pia.Hastio@tampere.fi

Perustelut

Kuntalain 14 §:n 2. momentin 8) kohdan mukaan valtuusto päättää palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista. Hallintosäännön 67 §:n mukaan valtuusto päättää kaupungin palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista. Keskeisesti kyse on siitä, mitkä palvelut ja suoritteet määrätään maksullisiksi.

Hallintosäännön 16 §:n 3 momentin 5) kohdan mukaan lautakunta päättää oman tehtäväalueensa osalta palveluista ja tuotteista perittävien maksujen hyväksymisestä. Perittäviä maksuja kutsutaan usein taksoiksi ja lautakunnan niitä koskevaa päätöstä taksapäätökseksi.

Tällä hetkellä kaavoituksen viranomaistehtävistä perittävät maksut perustuvat maankäyttö- ja rakennuslakiin (132/1999), joka tuli voimaan 1.1.2000. Lait muuttuivat siten, että rakentamista koskevat säännökset ovat 1.1.2025 voimaan tulleessa rakentamislaissa (laki 751/2023, jäljempänä RakL). Maankäyttö- ja rakennuslakiin maankäyttöä koskevat säännökset jäivät pääosin ennalleen mutta lain nimi muuttui alueidenkäyttölaiksi (132/1999), samasta ajankohdasta eli 1.1.2025 lukien. 

Koska lainmuutosten myötä palvelut ja suoritteet osittain muuttuivat, on tarpeen valtuustossa päättää perittävien maksujen yleisistä perusteista. Valtuuston päätöksen jälkeen yhdyskuntalautakunta päättää perittävistä maksuista eli euromääräisistä taksoista.

Keskeiset kaavoituksen palvelut ja suoritteet, joista tulee periä maksu, ovat:

  • Omana työnä laadittavat asemakaavat
    • Vaikutuksiltaan pieni asemakaavan muutos (esimerkiksi AO-tontinjako) (AO= erillispientalojen korttelialue)
    • Vaikutuksiltaan merkittävä asemakaava tai kaavan muutos
  • Ulkopuolisella asiantuntijalla teetettävä ranta-asemakaavaehdotus
  • Asemakaavatyön peruminen
  • Sijoittamisen edellytykset erillisellä päätöksellä (RakL, 43§)
  • Puhtaan siirtymän sijoittamislupa (RakL 43a§)
  • Poikkeamispäätös (RakL 57-58 §)
  • Kielteinen ratkaisu tai päätös

Lisäksi maksut peritään muista tarpeellisista rakentamislakiin tai alueidenkäyttölakiin  liittyvistä tai muista kaavoituksen palveluiden ja suoritteiden toteuttamisesta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Esitetään kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston päätettäväksi:

Perusteluosassa mainituin tavoin k​​aavoituksen palveluiden ja muiden suoritteiden maksujen yleiset perusteet hyväksytään olemaan voimassa toistaiseksi. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Yrjö Schafeitel poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Yleiskaavapäällikkö Pia Hastio, puh. 040 801 6917 ja yhdyskuntasuunnittelupäällikkö Hanna Montonen, puh. 040 801 6952, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Perusteluosassa mainituin tavoin k​​aavoituksen palveluiden ja muiden suoritteiden maksujen yleiset perusteet hyväksytään olemaan voimassa toistaiseksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Mikko Nurmiselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Tiedoksi

Mikko Nurminen, Jukka Lindfors, Elina Karppinen, Pia Hastio, Hanna Montonen, Mika Näykki

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)