Vanhusneuvosto, kokous 14.5.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 40 Nyssen ajankohtaiset asiat 

Perustelut

Nyssen ajankohtaiskatsauksessa käydään läpi katsausta vuodesta 2024, keskustan isojen työmaiden vaikutusta Nysse-liikenteeseen sekä linjaston suunnittelu Partolan ja Ruotulan ratikka-aikaan - mikä muuttuu ja milloin suunnitellaan. Joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala alustaa.

Päätösehdotus oli

Merkitään Huhtalan alustus ja siitä käyty keskustelu tiedoksi.

Päätös

Kuultiin alustus, esitys toimitettu etukäteen sähköpostitse.

  • Linjoja/pysäkkejä muutettiin paljon v. 24, tarkoituksena oli selkeyttää vaikka tiedetään, että ei suosittua.
  • 53 miljoonaa matkaa v. 2024, kasvanut 7 prosenttia. Asiakastyytyväisyys 4,2/5 (myös turvallisuutta mitataan: 4,66 koki turvalliseksi) Ratikan osalta käyttäjämäärän kasvu suurinta. Valituksia tullut ruuhkasta. Ylipäänsä iltapäivän/alkuillan nousijamäärässä piikki. Esim. Hervannan ratikassa yli 30 000 nousua päivässä.
  • Kaupungin katuremonttityöt ovat laajoja ja mittavia, huolehdittava joukkoliikenteen suunnittelussa. Eritoten rautatieaseman alikulun sulkeminen tulee aiheuttamaan muutoksia: poikkeusreitit käyttöön.
  • Suunnitteluperiaatteet vuodelta 2022: 1. keskusta-alueen saavutettavuus, 2. ratikan ja bussien yhteissuunnittelu, 3. liityntäliikenteen ohjesääntö, 4. linjaston suunnittelu tiivisti asutuilla alueilla
  • Matkustaja- ja asukaspalautetta kerätään koko ajan ja linjastosuunnitelma elää. Valitettavasti kaupungin säästötavoitteet koskevat myös joukkoliikennettä. Superbussit kaikki sähköisiä nivelbusseja (8 ja 7). Partola-Ruotula suunnittelualue (2028): Partolaan ratikan päätepysäkki, sinne liityntäpysäkit Pirkkalan busseille. Peltolammi ym. etelä suunnitellaan uusiksi muun suunnittelun mukana. Suunnittelutyö alkaa ensi vuonna. Partolan osasta ratikkakin suunnitellaan uudelleen, ei välttämättä nro 3.
  • Suosituimmille pysäkeille lisätään näyttöjä.

Keskustelussa nousi esille:

-          länteen päin ei öisin pääse ratikalla (itään pääsee): yksi vuoro tulossa lisää, raiteen huoltotauot syynä, ettei enempää, länteen arvioidaan olevan vähemmän käyttäjiä.

-          ratikkapysäkkien pysäkkiväli 500 m liian pitkä (ei taata että ikäihmisten matka pysäkille on edes 500 m) – täydentäjänä pali

-          Tesoman uimahallille tulossa kiertoliittymä ja bussi 7 voisi tulla sinne superbussiksi

-          bussikuskien motivointi ja huomiointi (viedään terveisiä liikennöitsijöille); ikäihmiset innokkaita kirkossakävijöitä, sunnuntain kulkemisessa huomioitava (esim. Viinikan kirkkoon ei pääse ihan lähelle su-aamuisin, työväenteatterilta aika pitkä matka pysäkille; pääsy pysäkeille esteettömyyskysymys, mutta myös turvallisuudentunne 

           huomioitava

-          Erkkilän sillasta kysyttiin: ei vaikuta joukkoliikenteeseen

-          kaupungilla myös liikennesuunnitelma: yksityisautoilu myös huomioitava jotenkin joukkoliikenteen suunnittelussa: liikennesuunnitteluyksikön kanssa tehdään yhteistyötä

-          Areenan poikkeusreitit hankalia, mistä pysäkki löytyy? Hankalaa varsinkin nyt kun muutakin suurremonttia: kesällä ei juuri sulkuja, ensimmäinen elokuussa. Joukkoliikenne ei voi vaikuttaa asiaan, ratkaisu on poliisin.

-          reittiopas ei aina pysy mukana, esim. vapun kulkueet ja muut mielenosoitukset tämän suhteen hankalia

-          bussit ei saisi olla korkeita, pitäisi olla enemmän paikkoja lattiatasossa

-          penkkien esteettömyys ja riittävyys pysäkeillä otetaan paremmin huomioon

Merkittiin alustus ja siitä käyty keskustelu tiedoksi ja toimenpiteitä varten.

Todettiin joukkoliikennevastaava Eero Portaankorvan teksti, joka laitetaan vanhusneuvoston sivuille blogikirjoituksena.