§ 4 Perustutkintojen ja sen osatutkintojen valintaperusteet jatkuvassa haussa Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa 1.8.2025 alkaen

Lataa  Kuuntele 

TRE:324/12.02.01/2025

Päätöspäivämäärä

21.5.2025

Päätöksen tekijä

Opintoasiainjohtaja, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Opintoasianpäällikkö Raija Möttönen, p. 050 344 2484, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Opintoasianjohtaja Merja Sarvala, p. 041 7300 075, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Koulutuksen järjestäjä päättää opiskelijaksi ottamisessa käytettävistä valintaperusteista sekä pääsy- ja soveltuvuuskokeista. (Laki ammatillisesta koulutuksesta 11.8.2017/531 39 §).

Elinvoima- ja osaamislautakunta on siirtänyt toimivaltaansa Tampereen ammattiopisto Tredun opintoasianjohtajalle jatkuvan haun hakuajoista ja -menettelyistä ja opiskelijaksi ottamisessa käytettävistä valintaperusteista sekä pääsy- ja soveltuvuuskokeista päättämisestä (11.9.2024 § 91).

Opintoasiainjohtajan päätöstä 22.10.2024 § 6 on tarpeen päivittää perustutkintojen ja niiden osatutkintojen jatkuvan haun valintaperusteiden osalta.

Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa TreduNavi hakupalvelu organisoi, toteuttaa ja kehittää jatkuvaa hakua yhteistyössä eri tahojen kanssa. Jatkuvaa hakua varten on TreduNavi hakupalvelun valmistelemat toimintaohjeet.  

Valintaperusteiden päivittäminen on tarpeen uuden ammatillisen koulutuksen rahoituslain muutosten vuoksi. Laissa opiskelijavuosien ja tutkintojen rahoitus painottuu opiskelijan pohjakoulutuksen ja työllisyystilanteen mukaan. Lisäksi huomioidaan hakijoiden yhdenvertainen kohtelu.

Perustutkintoihin ja niiden osatutkintoihin ovat hakukelpoisia hakijat, jotka ovat suorittaneet perusopetuksen oppimäärän tai joilla on vastaavat tiedot ja taidot.  

Jos hakija on suorittanut peruskoulutuksensa ulkomailla, hänet katsotaan hakukelpoiseksi, kun hän läpäisee Tredun kielikokeen tai hänellä on hyväksytty todistus kielitaidostaan. Lisäksi SORA-alan opiskelijavalinnoissa selvitetään SORA-lainsäädännön mukaisesti hakijan mahdollinen soveltumattomuus koulutukseen. 

Tredun ammatillisen perustutkinnon jatkuvan haun opiskelijavalinnassa noudatetaan pisteytystä, jos hakijoita on enemmän kuin vapaita opiskelupaikkoja. Hakijat pisteytetään valintaryhmittäin koulutustarpeen ja soveltuvuuden mukaisesti.

Tasapistetilanteessa olevien hakijoiden kesken suoritetaan arvonta. 

Jos koulutukseen on pääsy- ja soveltuvuuskoe, pisteytys on määritelty erikseen (Lentokoneasennuksen perustutkinto ja metsäalan perustutkinto/metsäkoneenkuljettaja). Logistiikan perustutkinnossa (Tampere) huomioidaan valintaperusteiden lisäksi ajokoe.

Tutkintokohtaisiin kielitaitovaatimuksiin sekä pääsy- ja soveltuvuuskokeiden käyttöön jatkuvassa haussa ei tule muutoksia. Niiden osalta toimitaan opintoasiainjohtajan päätöksen 22.10.2024 § 6 mukaisesti.

Opiskelijavalinnassa noudatetaan yhdenvertaisia valintaperusteita.  

Opiskelumahdollisuuksista, avautuvista hauista ja niiden aikatauluista sekä terveydentilan vaatimuksista ja muista valintaperusteista tiedotetaan Tredun kotisivuilla ja Opetushallituksen ylläpitämässä Opintopolku-palvelussa. 

Päätös

Päätetään Tampereen seudun ammattiopisto Tredun jatkuvan haun perustutkintojen ja niiden osatutkintojen valintaperusteista 1.8.2025 alkaen liitteen mukaisesti.

Tämä päätös korvaa opintoasiainjohtajan 22.10.2024 § 6 hyväksymät perustutkinnon valintaperusteet jatkuvassa haussa.

Allekirjoitus

Opintoasiainjohtaja Merja Sarvala

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus päätöksestä, joka koskee opiskelijalle annettavaa varoitusta, opiskelijan määräaikaista erottamista, asuntolasta erottamista määräajaksi tai lopullisesti tai opiskeluoikeuden pidättämistä, peruuttamista tai palauttamista, on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Muissa tapauksissa valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jona työt virastoissa on keskeytettävä, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.