§ 2 Startup-talo Platform 6 (Åkerlundinkatu 8) - verkkoyhteyspalvelun pienhankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:3173/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

28.5.2025

Päätöksen tekijä

Palvelujohtaja, Yrityspalvelut

Valmistelijan yhteystiedot

Erityisasiantuntija Kaarle Wirta  puh. 040 718 0150,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Palvelujohtaja Elina Wallin​ puh.041 730 2919,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Startup-talo Platform 6 (Åkerlundinkatu 8) on Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen startup- ja kasvuyritysten keskus. Talon toiminnan kannalta oleellista on toimivat internet-yhteydet. Talon operointi on tähän saakka hoidettu käyttöoikeussopimuksella. Operointivastuu siirtyy Tampereen kaupungille elokuussa 2025. Talossa on nykyisen operaattorin kautta olemassa olevat verkkoyhteydet ja niihin liittyvät ylläpitopalvelut.

Tampereen kaupungin työllisyys-​ ja kasvupalvelut pyysi Hyprock Oy:ltä tarjousta Startup-talo Platform 6 (Åkerlundinkatu 8) verkkoyhteyspalveluista startup-taloon toistaiseksi voimassa olevaksi sopimuskaudeksi. 

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-​kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. 

Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista, mikäli hankinta on arvoltaan vähäinen tai kilpailuttaminen on muutoin epätarkoituksenmukaista.

Edellytykset toteuttaa pienhankinta ilman kilpailutusta on arvioitava tapauskohtaisesti. Kilpailuttamisen tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon esimerkiksi hankkeen erityinen laatu, kilpailuttamisen vaatimat henkilöresurssit, siitä aiheutuvat kustannukset ja siihen kuluva aika. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista esimerkiksi silloin, jos tarjouskilpailussa mahdollisesti saavutettavat paremmat hinta- tai muut ehdot eivät oletettavasti ylitä kilpailun järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia.

Hyprock Oy on toiminut startup-talossa vuosia ja on rakentanut verkkoyhteydet taloon. Toimittajalla on erinomainen tuntemus talosta ja sen toiminnasta. Toimittaja on vastannut nykyisen operaattorin verkkopalveluista ja niiden ylläpidosta sekä huollosta.

Tarjous sisältää verkon hallinnan, internetyhteyden, server- ja hosting-palvelut, pakollisten laitteiden uusimisen sekä tulostuspalvelun lisäpalveluna. Hankinnan vuosikustannus on 12 789 euroa. Lisäpalvelun kanssa hankinnan vuosikustannus on 14 949 euroa

Tilaajan arvion mukaan tarjous täyttää vaatimukset ja on hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan sekä laadultaan hyväksyttävissä.

Sopimus Startup-talo Platform 6 (Åkerlundinkatu 8) - verkkoyhteyspalvelun pienhankinnasta  esitetään tehtäväksi Hyprock Oy:n (y-​tunnus 2918951-3 )  kanssa.

Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. 

Hankinnan valmistelijana toimi erityisasiantuntija Kaarle Wirta. 

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä,​ että hankintapäätös on saanut lainvoiman. 

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii palvelujohtaja, yritys- ja elinkeinopalvelut, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Elina Wallin. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaishinta sitoumuksetta on 12 789 euroa vuodessa eli 51 156 euroa sopimuskaudessa (4 vuoden mukaan laskettuna. Mahdollisten lisäpalveluiden kanssa hankinnan arvonlisäveroton kokonaishinta sitoumuksetta on 14 949 euroa vuodessa eli 59 796 euroa sopimuskauden aikana (4 vuoden mukaan laskettuna).​

Palvelujohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 30.4.2025 § 25,​ Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö 1.5.2025 alkaen.

Päätös

Sopimus Startup-talo Platform 6 (Åkerlundinkatu 8) - verkkoyhteyspalvelusta toistaiseksi voimassa olevaksi sopimuskaudeksi tehdään Hyprock Oy:n (y-​tunnus 2918951-3) kanssa.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään palvelujohtaja Elina Wallin.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaishinta sitoumuksetta on 12 789 euroa vuodessa eli 51 156 euroa sopimuskaudessa (4 vuoden mukaan laskettuna). Mahdollisten lisäpalveluiden kanssa hankinnan arvonlisäveroton kokonaishinta sitoumuksetta on 14 949 euroa vuodessa eli 59 796 euroa sopimuskauden aikana (4 vuoden mukaan laskettuna).​

Hankinnan kustannukset maksetaan kustannuspaikalta 154903

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella. 

Allekirjoitus

Palvelujohtaja Elina Wallin​

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.