§ 27 Planect-ohjelmistopalvelun pienhankinta Sitowise Oy:ltä

Lataa  Kuuntele 

TRE:3193/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

28.5.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

ICT-​palveluvastaava Henna Mäkilä,​ puh. 040 194 1801,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä,​ puh. 040 5811477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Planect-ohjelmistopalvelu on kehitetty Asemakaavojen vähähiilisyyden arviointimenetelmä (AVA) -hankkeessa, yhteistyössä 15 kunnasta koostuvan kumppaniverkoston kanssa. Tampereen kaupungin asemakaavoitus oli mukana rahoittajana kehityshankkeessa. Hankkeessa mukana olleet kaupungit ohjasivat menetelmän kehitystä, toimittivat lähtötietoja ja pilotoivat kehitettävää menetelmää. Menetelmä-kehityksessä huomioitiin Suomen Green Building Councilin Hiilineutraalin rakennetun alueen määritelmä (Green Building Council Finland ja A-Insinöörit, 2023). Sitowise Oy vastasi projektin menetelmäkehityksestä ja sovelluskehittämisestä. (TRE:8585/00.01.05/2022)

Planect-ohjelmistopalvelua koskeva määräaikainen sopimus Sitowise Oy:n kanssa on päättymässä kuluvan vuoden toukokuun lopussa. Asemakaavojen valmistelun tueksi, aluekehityshankkeiden ilmastovaikutusten arviointiin tarvitaan jatkossakin ohjelmistopalvelu. Hankinnan kohteen julkista avointa kilpailutusta ollaan parhaillaan valmistelemassa. Planect-ohjelmistopalvelua koskevaa sopimusta on tarve jatkaa siihen saakka, kunnes hankinta on saatu kilpailutettua.

Tampereen kaupungin asemakaavoitus pyysi Sitowise Oy:ltä tarjousta Planect-ohjelmistopalvelusta sopimuskaudeksi 1.6.2025 - 31.12.2025. Hankintaan sisältyi optioehto, jonka mukaan sopimusta voidaan tarvittaessa jatkaa yhteensä kuuden (6) kuukauden mittaisella optiokaudella, mikäli kilpailutusta ei ole saatu toteutettua tavoitellussa aikataulussa. Optiokausi voidaan ottaa käyttöön yhden (1) kuukauden mittaisissa jaksoissa. ​

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. ​

Planect-ohjelmistopalvelu on kehitetty Asemakaavojen vähähiilisyyden arviointimenetelmä (AVA) -hankkeessa ja sitä on käytetty asemakaavojen arvioinnissa nykyisen sopimuksen puitteissa. On tarkoituksenmukaista, että väliaikainen hankinta tehdään Planect-ohjelmistopalvelusta Sitowise Oy:n kanssa.

Sitowise Oy antoi 11.4.2025 tarjouksen Planect-ohjelmistopalvelusta ajalle 1.6.2025 - 31.12.2025. Tarjouksen arvonlisäveroton kiinteä kokonaishinta on 12 800 euroa. Tarjoukseen sisältyi optio kuuden (6) kuukauden optiokaudesta. Optiokauden arvonlisäveroton kokonaishinta on 12 800 euroa.

Tarjous täyttää tilaajan Asemakaavojen vähähiilisyyden arviointimenetelmä (AVA) -hankkeessa asetetut vaatimukset ja on hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä.

Sopimus Planect-ohjelmistopalvelusta esitetään tehtäväksi Sitowise Oy:n kanssa (y-tunnus 2335445-0).  ​

Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. ​

Hankinnan valmistelijana toimi energia- ja ilmastoasiantuntija Jaakko Sorri.​

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-palveluvastaava, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Henna Mäkilä. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.​

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 25 600 euroa sopimuskauden aikana sisältäen option käytön.​

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 31.1.2025 § 21) liitteen 1 mukaan digitalisaatio ja tietohallinto -​ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-​sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa sekä seudullisessa yhteistyösopimuksessa tietohallinnon yhteistyöstä Tampereen kaupungille valtuutetuista hankinta-​asioista.

Päätös

Sopimus Planect-ohjelmistopalvelusta kuuden (6) kuukauden sopimuskaudeksi tehdään Sitowise Oy:n kanssa (y-tunnus 2335445-0).​

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään ICT-palveluvastaava (Henna Mäkilä).

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 25 600 euroa sopimuskauden aikana sisältäen option käytön.​

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.