§ 28 Kävijälaskentaratkaisun hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:5407/02.07.01/2024

Päätöspäivämäärä

30.5.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

Hankinta-​asiantuntija Jaakko Pohjolainen,​ puh. 040 482 0054,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä,​ puh. 040 5811477,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin Digitalisaatio ja tietohallinto -​ryhmä pyysi tarjouksia kävijälaskentaratkaisun hankinnasta ja siihen liittyvistä palveluista kolmen vuoden pituiselle määräaikaiselle sopimuskaudelle,​ jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.

Hankinnan kohteena on kävijälaskentaratkaisu, joka mahdollistaa kävijälaskennan kaupungin valittuihin vapaa-aika- ja kulttuurikohteisiin. Sopimus tulee voimaan vasta, kun molemmat Osapuolet ovat sen allekirjoittaneet.

Ratkaisu hankitaan Software as a Service (SaaS) -tietojärjestelmä-palveluna ja Hardware as a Service (HaaS) -laitepalveluna. Hankinta sisältää laskennan suorittavat laitteet asennuksineen Hardware as a Service (HaaS) -palvelumallilla, tietoturvallisen ja helppokäyttöisen tietojärjestelmän analyysityökaluineen Software as a Service (SaaS) -palvelumallilla, rajapinnan ja tarvittavat integraatiot Tampereen kaupungin olemassa olevaan tietoympäristöön, kävijälaskentaratkaisun käyttöympäristön jatkuvat palvelut (käyttö-, tuki- ja ylläpito- ja kehityspalvelut) sekä asennus- ja huoltotyöt, tarvittavan kapasiteetin, käyttäjähallinnan ja käyttäjälisenssit sekä käyttökoulutukset.

Tietojärjestelmän tulee sisältää seuraavat ominaisuudet: eri kohteiden kävijälaskennan tulosten tarkastelu ja vertailu, laskentadatan tuominen ulos järjestelmästä, laskentadatan hakeminen rajapinnan kautta automaattisesti erilliseen tietoympäristöön ja automaattisten raporttien lähettäminen sähköpostitse. Tarkemmat vaatimukset hankinnan kohteelle kuvattiin tarjouspyynnön liitteissä.

Kyseessä on hankintalain 25 § 1 mom. 1-​kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Hankintamenettelynä oli avoin menettely.

Hankintailmoitus julkaistiin HILMA-palvelussa 9.5.2025. Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tampereen kaupungin Toimittajapalvelussa. Hankintaa ei ollut jaettu osiin,​ koska se ei kokonaisuuden kannalta ollut tarkoituksenmukaista.

Tarjouksen jätti määräaikaan 19.5.2025 klo 12:00 mennessä seuraavat viisi (5) tarjoajaa:

·       Supersight Oy (Y-tunnus: 3403445-2)

·       Frivente Solutions Oy (Y-tunnus: 3123457-1)

·       Mikro-Väylä Oy (Y-tunnus: 0625353-5)

·       EG Finland Oy (Y-tunnus: 2961563-1)

·       JAS Partners Oy (Y-tunnus: 2026653-5)

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Hankintalain mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle,​ jos hankintayksikön tiedossa on,​ että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan,​ jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista. Hankintalain 83 §:n mukaan tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Kaikki viisi (5) määräaikaan jätettyä tarjousta täytti tarjouspyynnön soveltuvuuden vaatimukset.

Hankintayksikkö on tarkastanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden. Hankintayksikkö tarkastaa sopimuskumppaniksi esitettävältä ennen sopimuksen allekirjoittamista rikosrekisteriotteen ja yhteisösakko- otteen sekä tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouspyynnöstä.

Neljä (4) määräaikaan jätettyä tarjousta täytti tarjouspyynnön vaatimukset.

Frivente Solutions Oy:n tarjous suljetaan tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vaatimusten vastaisena. Tarjoaja ei täyttänyt liitteen 2 Tietoturvavaatimukset vaatimuksia. Tarjouspyynnöllä on nimenomaisesti todettu,​ että liitteen 2 Tietoturvavaatimukset ovat pakollisia vähimmäisvaatimuksia,​ ja mikäli Tarjoaja ei täytä kaikkia liitteen 2 Tietoturvavaatimukset vaatimuksia,​ tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Tarjousten vertailu

Tarjouspyynnön mukaisia tarjouksia saapui neljä (4).

Päätöksenteon perusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus.

Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteeksi oli tarjouspyynnössä asetettu paras hinta- laatusuhde hinnan ollessa 70 vertailupistettä ja laadun ollessa 30 vertailupistettä. Vertailuhinta koostuu palvelun käyttöönottoprojektista, jatkuvien palveluiden kuukausihinnoittelusta sekä erikseen tilattavista kehitystöistä ja muista asiantuntijapalveluista sekä mahdollisiin lisäkohteisiin hankittavista käyttöönottomaksuista sekä näihin liittyvistä jatkuvista palveluista. Laatu koostuu tietoturvavaatimuksista sekä toiminnallisista vaatimuksista.

Tarjoajien kokonaisvertailupisteet olivat seuraavat: Supersight Oy 100 pistettä, JAS Partners Oy 76,27 pistettä, Mikro-Väylä Oy 60,18 pistettä ja EG Finland Oy 41,07 pistettä.

Edellä mainitun perusteella Supersight Oy:tä (Y-tunnus: 3403445-2) esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi. Valittavaksi esitettävän on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-​ote sekä tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Muutoksenhakua varten asiakirjat on saatavissa Tampereen kaupungilta ja asiakirjatiedustelut on osoitettava osoitteeseen hankinnat@tampere.fi tai Tampereen kaupungin kirjaamoon.

Hankinnan valmistelijana toimi Jaakko Pohjolainen. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat Tilaajan eri yksiköistä koottu asiantuntijatyöryhmä.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista,​ sillä edellytyksellä,​ että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-​palveluvastaava Petri Tonteri. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 52 000 euroa määräaikaisen sopimuskauden ajan ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevalla sopimuskaudella on arviolta 5100 euroa vuodessa. 

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 31.1.2025 § 21) liitteen 1 mukaan digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa sekä seudullisessa yhteistyösopimuksessa tietohallinnon yhteistyöstä Tampereen kaupungille valtuutetuista hankinta-asioista.

Päätös

Sopimus Tampereen kaupungin kävijälaskentaratkaisun hankinnasta tehdään Supersight Oy:n (Y-tunnus: 3403445-2) kanssa. 

Frivente Solutions Oy:n tarjous suljetaan tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vaatimusten vastaisena. Tarjoaja ei täyttänyt tarjouspyynnön vaatimuksia tietoturvavaatimusten vähimmäisvaatimusten osalta. 

Hankinnan määräaikainen sopimuskausi on kolme (3) vuotta, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-palveluvastaava Petri Tonteri. 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 52 000 euroa määräaikaisen sopimuskauden ajan ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevalla sopimuskaudella on arviolta 5 100 euroa vuodessa. 

Hankinnasta määräaikaisen sopimuskauden aikana aiheutuva kertamaksu kohdistetaan vuonna 2025 laskurit hankkiville palveluille ja jatkuvien palveluiden maksut kävijälaskentaratkaisun hyväksytyn käyttöönoton jälkeen projektirakenneosalle J1130_07_058.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.  

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.