§ 109 Asiakastutkimuksen palveluhankinnan puitesopimukset

Lataa  Kuuntele 

TRE:1865/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

2.6.2025

Päätöksen tekijä

Konsernijohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Hankintapäällikkö Annika Suorsa, puh. 040 554 1965, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Mia Helin, puh. 040 570 4065, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Strateginen ohjaus ja konsernipalvelut -ryhmän johtaja Reija Linnamaa ja hallinto- ja tukipalvelujohtaja Heli Hirvelä:

Tampereen kaupungin hallinto- ja tukipalveluyksikkö pyysi tarjouksia asiakastutkimuksen palveluhankintaan kahden (2) vuoden mittaiseksi sopimuskaudeksi. Kyseessä on puitejärjestely, jonka sisäiset hankinnat tehdään puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti. Hankintaan sisältyy optioehto, jonka mukaan hankintasopimusta on mahdollista jatkaa kahden vuoden optiokaudella. Sopimuksen arvioitu alkamisajankohta on 1.8.2025.

Hankinta on jaettu kahteen osa-alueeseen: osa-alue 1 Asiakastutkimusten suunnittelu ja toteuttaminen ja osa-alue 2 jalkautuva tiedonkeruu.

Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankinnassa sovellettiin lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397 /2016). Hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 2.4.2025 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tampereen Toimittajapalvelussa.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 16.5.2025 klo 12 mennessä seuraavat kymmenen yritystä osa-alueittain:

Osa-alue 1 Asiakastutkimusten suunnittelu ja toteuttaminen:

  • Innolink Research Oy (2549986-4)
  • Pentagon Insight Oy (2831992-9)
  • Taloustutkimus Oy (0114711-9)
  • Aula Research Oy (2371020-8)
  • Futurice Oy (1623507-4)
  • Hion Digital Oy (1639413-9)
  • Kaiku Helsinki Oy (1004536-8)
  • Digitalist Experience Oy (0865249-2)
  • Mantle Finland Oy (3266063-6)


Osa-alue 2 Jalkautuva tiedonkeruu:

  • Vitec Roidu Oy (2177774-0)
  • Innolink Research Oy (2549986-4)
  • Taloustutkimus Oy (0114711-9)


Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista.

Hankintayksikkö on tarkastanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden (pois lukien rikosrekisteriotteen ja yhteisösakko-otteen tarkastaminen) ennen hankintapäätöstä. Tarjoajat ovat toimittaneet tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset.

Mantle Finland Oy:ltä pyydettiin lisäselvityksiä soveltuvuuteen liittyen ja hyväksytyt vastaukset saatiin määräaikaan mennessä.

Digitalist Experience Oy ei toimittanut tarjouspyynnön liitteenä viittä (5) referenssiasiakkaan toimeksiantoa, jotka olivat hankinnan vähimmäisvaatimuksia.

Hankintayksikkö voi asettaa hankintalain 86 §:n mukaan hankinnalle vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on tarvittavat henkilöstö- ja tekniset voimavarat ja kokemusta hankintasopimuksen toteuttamiseksi. Hankintalain 83 §:n mukaan tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Digitalist Experience Oy:n tarjous suljetaan pois tarjouskilpailusta soveltuvuusvaatimusten täyttymättä jäämisen vuoksi, koska se ei täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia osa-alueella 1.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouspyynnöstä.

Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu

Osa-alue 1 Asiakastutkimusten suunnittelu ja toteuttaminen

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta, jossa hinnan maksimipisteet olivat 70 ja laadun maksimipisteet 30. Hinta muodostui asiantuntijapalvelun tuntihinnasta. Laatu muodostui ilmoitettujen referenssiasiakkaiden asiakastyytyväisyydestä.

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjoajien kunkin vertailuperusteen osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta. Tarjoajan hintavertailusta ja laatuvertailusta saamat pisteet laskettiin yhteen. Tarjoajien kokonaisvertailupisteet ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta. Kolme (3) eniten vertailupisteitä saanutta tarjoajaan valitaan puitejärjestelyn toimittajiksi osa-alueella 1.

Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset tehneet esitetään valittavaksi sopimuskumppaneiksi:

  1. Innolink Research Oy (2549986-4)
  2. Pentagon Insight Oy (2831992-9)
  3. Taloustutkimus Oy (0114711-9)


Puitejärjestelyyn valittujen tarjoajien on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.

Osa-alue 2 Jalkautuva tiedonkeruu

Valintaperusteena oli hinnaltaan halvin tarjous. Osa-alueella 2 kysyttiin kahta (2) vertailuhintaa: 

1. joukkoliikenteen jalkautuva tiedonkeruun hinta (€/vastaus). Enintään 70 vertailupistettä.
2. erillisten tilausten henkilötyön tuntihinta per vastaus (€/h). Enintään 30 vertailupistettä. 

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjoajan hintavertailusta saamat pisteet laskettiin yhteen ja niistä muodostui vertailupisteet. Tarjoajien kokonaisvertailupisteet ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta. Kolme (3) eniten vertailupisteitä saanutta tarjoajaan valitaan puitejärjestelyn toimittajiksi osa-alueella 2. Osa-alueeseen 2 sisältyy säännöllinen ja kuukausittain toistuva jalkautuva tiedonkeruu joukkoliikenteessä.

Edellä mainitun perusteella edullisimmat tarjoukset tehneet esitetään valittavaksi sopimuskumppaneiksi.

  1. Vitec Roidu Oy (2177774-0)
  2. Innolink Research Oy (2549986-4)
  3. Taloustutkimus Oy (0114711-9)


Osa-alueen 2 eniten vertailupisteitä saanut palveluntuottaja (Vitec Roidu Oy) sitoutuu tarjoamaan koko sopimuskauden ajan joukkoliikenteen jalkautuvan tiedonkeruun palvelua. Muut erilliset osa-alueen 2 hankinnat tehdään puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti.

Puitejärjestelyyn valittujen tarjoajien on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut osoitetaan osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi.

Hankinnan valmistelijana toimi konsernihallinnon strateginen ohjaus ja konsernipalvelut -ryhmän hallinto- ja tukipalveluyksikön hankintapalvelujen hankintapäällikkö Annika Suorsa. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat tilaajan eri yksiköistä koottu asiantuntijatyöryhmä.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 600 000 euroa sopimuskauden aikana sisältäen mahdolliset optiokaudet.

Sopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimusten vastuuhenkilönä toimii hallinto- ja tukipalveluyksikön tietojohtaminen ja asiakkuuksien hallinta -palveluryhmän kehittämispäällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Elina Evikari. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksista siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimuksille.

Hallintosäännön (1.6.2025) 33 § 31)-kohdan mukaan konsernijohtaja päättää tavaroista ja palveluista, jotka kaupungin yksiköt ovat velvollisia hankkimaan keskitetyn kilpailutuksen kautta, sekä niihin liittyvistä toimintatavoista, hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista.

Päätös

Puitesopimukset asiakastutkimuksen palveluhankinnasta tehdään kahden vuoden sopimuskaudeksi seuraavien yritysten kanssa:

Osa-alue 1 Asiakastutkimusten suunnittelu ja toteuttaminen

  • Innolink Research Oy (2549986-4)
  • Pentagon Insight Oy (2831992-9)
  • Taloustutkimus Oy (0114711-9)


Digitalist Experience Oy:n tarjous osa-alueelle 1 poissuljetaan soveltuvuusvaatimusten täyttymättä jättämisen vuoksi.

Osa-alue 2 Jalkautuva tiedonkeruu

  • Vitec Roidu Oy (2177774-0)
  • Innolink Research Oy (2549986-4)
  • Taloustutkimus Oy (0114711-9)


Sopimusten vastuuhenkilöksi nimetään konsernihallinnon strateginen ohjaus ja konsernipalvelut -ryhmän hallinto- ja tukipalveluyksikön tietojohtaminen ja asiakkuuksien hallinta -palveluryhmän kehittämispäällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Elina Evikari. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksista siirtyy kulloisellekin haltijalle.

Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimukset on allekirjoitettu.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskauden aikana on sitoumuksetta 600 000 euroa, sisältäen mahdolliset optiokaudet.

Option käytöstä tehdään erillinen päätös.

Kustannukset maksetaan asiakastutkimuspalveluja käyttävän yksikön kustannuspaikalta.

Allekirjoitus

Konsernijohtaja Juha Yli-Rajala

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.