§ 453 Tammelan jugend-koulun pää- ja arkkitehtisuunnittelun hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:2096/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

5.6.2025

Päätöksen tekijä

Kiinteistöjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Hankearkkitehti Minna Tuominen, puh. 041 730 0384, etunimi.h.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kiinteistöjohtaja Virpi Ekholm, puh. 0400 205 044, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka -palveluryhmä pyysi tarjouksia Tammelan jugend-koulun, rakennus 1, perusparannuksen pää- ja arkkitehtisuunnittelusta sopimuskaudeksi 1.8.2025 – 31.12.2030.​

Kyseessä on kevennetty kilpailutus liittyen Tampereen kaupungin pää-​ ja arkkitehtisuunnittelun puitejärjestelyyn TRE:3715/02.07.01/202, joka on neljän osa-alueen ja 13 toimittajan puitejärjestely. Osa-alueessa 1 on viisi toimittajaa. Puitejärjestelystä on tehty päätös 9.8.2024. Puitejärjestelyn sisäiset hankinnat tehdään puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti. Osa-aluetta 1 koskevat sopimukset Arkkitehtitoimisto Forssi Oy:n (HSOP-005612, Y-tunnus 2120808-9); Arkkitehdit LSV Oy:n (HSOP-005617, Y-tunnus 0666730-8); ARCO Architecture Company Oy:n (HSOP-005628, Y-tunnus 2240452-4); Sweco Finland Oy:n (HSOP-005640, Y-tunnus 2661738-3) ja Arkkitehtitoimisto Helamaa&Heiskanen Oy:n (HSOP-005610, Y-tunnus 3195457-9) ovat astuneet voimaan 23.9.2024.

Sopimuksen mukaan sopimuskauden aikana alle 60 000 (alv 0 %) euron arvoiset tilaukset Puitejärjestelyn sisällä voi tehdä hankintatarpeen kannalta soveltuvimmalta puitesopimuskumppanilta riippumatta mihin osa-alueeseen sopimuskumppani on valittu huomioiden työn luonteen vaatima erityisosaaminen ja kokemus. Yli 60 000 (alv 0 %) euron tilauksissa tilaaja tekee valituilta palveluntuottajilta tilauksia puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti ottaen huomioon hankintapäätöksen mukaisen sijajärjestyksen, työn luonteen vaatiman erityisosaamisen ja kokemuksen sekä aikataulun ja reklamaatiot. Reklamaatioksi lasketaan myös oikeutettu huomauttaminen laskussa olleessa virheestä. Hankekohtaisesta osa-alueen käyttämisestä päättää tilaaja. Tilaaja voi käyttää kevennettyä kilpailutusta, kun toimeksiannon sisältö voidaan määritellä selkeästi ja kokonaisuus on mahdollista kilpailuttaa. Kevennetyssä kilpailutuksessa kilpailutuksen valintaperusteena käytetään pelkkää hintaa tai hintalaatu -suhdetta siten, että hinnan osuus 20–100 %. Jos laatuarviointia käytetään, on laatukriteerinä työn luonteen vaatima erityisosaaminen ja/tai suunnittelijoiden pätevyys ja/tai suunnittelijoiden arvioitavat referenssikohteet (0–80 %).

​Tammelan jugend-koulun, rakennus 1, pää- ja arkkitehtisuunnittelusta, joka sisältää hanke-, toteutussuunnittelu- ja toteutusvaiheen sekä takuuajan suunnittelutehtävät on 6.5.2025 pyydetty puitesopimukseen ja kevennetyn kilpailutuksen tarjouspyyntöön perustuva kokonaishintatarjous osa-alueen 1 viideltä puitesopimustoimittajalta Arkkitehtitoimisto Forssi Oy:ltä, Arkkitehdit LSV Oy:ltä, ARCO Architecture Company Oy:ltä, Sweco Finland Oy:ltä ja Arkkitehtitoimisto Helamaa & Heiskanen Oy:ltä.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 21.5.2025 klo 15 mennessä seuraavat neljä yritystä: Arkkitehdit LSV Oy (HSOP-005617, Y-tunnus 0666730-8); ARCO Architecture Company Oy (HSOP-005628, Y-tunnus 2240452-4); Sweco Finland Oy (HSOP-005640, Y-tunnus 2661738-3) ja Arkkitehtitoimisto Helamaa&Heiskanen Oy (HSOP-005610, Y-tunnus 3195457-9).


Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista.​

​Hankintayksikkö on tarkastanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen Puitejärjestelyn hankintapäätöstä. Tarjoajat ovat toimittaneet tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset.


Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen​

Hankintalain 74 §:n 2 momentin mukaan, jos tarjouksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Arkkitehtitoimisto Helamaa & Heiskaselle lähetettiin kaksi täsmennyspyyntöä 22.5.2025: Hankintayksikkö varmensi täsmennyksellä, että tarjouksella ilmoitetut pääsuunnittelija ja projektiarkkitehdin/pääsuunnittelija ovat vaaditusti puitesopimukselle nimetyt ja arvioidut henkilöt. Hankintayksikkö varmensi lisäksi täsmennyksellä, että tarjoaja on ymmärtänyt, että tarjous ei voi sisältää tarjoajan omia lisäehtoja. Arkkitehtitoimisto Helamaa & Heiskanen vastasi molempiin täsmennyspyyntöihin määräajassa 23.5.2025 hyväksyttävästi.

Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouspyynnöstä. Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.


Tarjousten vertailu ​

Puitesopimuksen ja tarjouspyynnön mukaisten tarjousten valintaperusteena on hinta. ​Tarjoajien kokonaishintatarjoukset käyvät ilmi hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.​

​Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Arkkitehtitoimisto Helamaa & Heiskanen Oy. Tarjouksen arvonlisäveroton kokonaishintatarjous on 160 000 euroa.

Arkkitehtitoimisto Helamaa & Heiskanen Oy:tä esitetään valittavaksi Tammelan jugend-koulun, rakennus 1, perusparannuksen pää- ja arkkitehtisuunnittelijaksi.


Asiakirjojen julkisuus​

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut osoitetaan osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi.  

Pää- ja arkkitehtisuunnittelun puitesopimukseen TRE:3715/02.07.01/2024 perustuvan kevennetyn kilpailutuksen valmistelijana toimi hankinta-asiantuntija Antti Mustalahti ja asiantuntijana hankearkkitehti Minna Tuominen.  ​

​Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. ​

Pää- ja arkkitehtisuunnittelun puitesopimuksen TRE:3715/02.07.01/2024 vastuuhenkilönä toimii kiinteistöjohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Virpi Ekholm. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Tammelan jugend-koulun, rakennus 1, arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 160 000 euroa sopimuskauden aikana. Suunnittelukustannukset maksetaan Tammelan koulu rakennus 1 perusparannushankkeelta, kirjaustunniste I1350_19_0000046; 4086993.

Hallintosäännön 1.1.2025 mukaan 35 §:n 4 kohdan mukaista palvelualueen johtajalle määrättyä päätösvaltaa on delegoitu kiinteistöjohtajalle. Toimintasäännön 17 §:n mukaan hankintaoikeus 15 000 euron arvoiseen tai sen ylittävään hankintaan voidaan antaa vain viranhaltijalle, koska näistä on tehtävä viranhaltijapäätös.

Päätös

Tammelan jugend-koulun, rakennus 1, perusparannuksen pää- ja arkkitehtisuunnittelun suorittajaksi valitaan Tampereen kaupungin pää-​ ja arkkitehtisuunnittelun puitejärjestelyn TRE:3715/02.07.01/2024 osa-alueen 1 puitesopimustoimittaja Arkkitehtitoimisto Helamaa & Heiskanen Oy, Y-tunnus 3195457–9, Efecte-ID HSOP-005610.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikkaryhmän kiinteistöjohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Virpi Ekholm.

Tammelan jugend-koulun, rakennus 1, pää- ja arkkitehtisuunnittelun arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 160 000 euroa sopimuskauden 1.8.2025 – 31.12.2030 aikana.​ Suunnittelukustannukset maksetaan Tammelan jugend-koulun, rakennus 1, perusparannushankkeelta, kirjaustunniste I1350_19_0000046; 4086993.

Päätös sitoo Tampereen kaupunkia vasta, kun päätös on saanut lainvoiman.

Allekirjoitus

Kiinteistöjohtaja Virpi Ekholm

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.