§ 79 Tietopyyntö norovirusepidemian tiedoista

Lataa  Kuuntele 

TRE:3059/07.01.00/2025

Päätöspäivämäärä

3.6.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Eläinlääkintähuollon päällikkö Merja Bojang, puh. 050 521 5184, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh. 040 801 6003, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tietopyynnön tekijä on pyytänyt 19.5.2025 Tampereen kaupungille lähettämässään sähköpostiviestissä julkisuuslain perusteella seuraavat tiedot Pyynikin norovirusepidemiaan huhtikuussa 2025 liittyen: 
1)    Kartta anonymisoiduista tapauksista
2)    Vesijohtoverkoston (puhdas- ja likavesiputkisto) kulku epidemia-alueella, kartta
3)    Tieto kaikista Tampereen Veden toimenpiteistä epidemia-alueella. Jos putkistoa ei ole tarkistettu, tieto suunnitelmasta sen tarkistamiseksi.

Tietopyyntöön on vastattu sähköpostitse 26.5.2025.
Tietopyynnön tekijä on ilmoittanut, että vaihtoehtoisesti tietojen toimittamiselle hänelle voidaan laittaa asiassa valituskelpoinen päätös. Lausuma on tulkittu julkisuuslain tarkoittamaksi pyynnöksi saada asiassa valituskelpoinen päätös. 

Tampereen kaupunki ei voi luovuttaa karttaa tautitapauksista, koska epidemia-alue ja yksittäiset tautitapaukset siellä eivät ole riittävällä tavalla anonymisoitavissa. Kartan sisältämät tiedot ovat salassa pidettäviä. 
Perusteluina tiedon antamatta jättämiseen ovat viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999, julkisuuslaki) 24 §:n 1 momentin seuraavat kohdat:
Salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat, jollei erikseen toisin säädetä:
o    15) asiakirjat, jotka sisältävät tietoja viranomaisen tehtäväksi säädetystä tarkastuksesta tai muusta valvontatoimeen liittyvästä seikasta, jos tiedon antaminen niistä vaarantaisi valvonnan tai sen tarkoituksen toteutumisen tai ilman painavaa syytä olisi omiaan aiheuttamaan vahinkoa asiaan osalliselle;
o    25) asiakirjat, jotka sisältävät tietoja sosiaalihuollon asiakkaasta ja hänen saamastaan etuudesta tai tukitoimesta tai sosiaalihuollon palvelusta sekä henkilön terveydentilasta tai vammaisuudesta taikka hänen saamastaan terveydenhuollon ja kuntoutuksen palvelusta taikka henkilön seksuaalisesta käyttäytymisestä ja suuntautumisesta;
o    32) asiakirjat, jotka sisältävät tietoja henkilön elintavoista, osallistumisesta yhdistystoimintaan tai vapaa-ajan harrastuksista, perhe-elämästä tai muista niihin verrattavista henkilökohtaisista oloista.


Tautitapauksista on voinut ilmoittaa kaupungille vapaamuotoisesti sähköpostilla sekä e-lomakkeella. Ilmoituksilla, joiden perusteella kartta on muodostettu, on ollut tärkeä merkitys asian selvittämisessä. Valvonnan tarkoituksen toteuttaminen edellyttää riittävää luottamuksensuojaa ilmoittajan ja viranomaisen välillä, sillä se edistää valvontatietojen saamista. Tiedon antaminen valvontatoimien perusteella laaditusta kartasta olisi ilman painavaa syytä omiaan aiheuttamaan vahinkoa asiaan osalliselle ja paljastaisi salassa pidettäviä tietoja (15 kohta).
Terveystietojen salassapidon keskeinen perustelu on yksityisyyden suoja, sillä henkilön terveydentilaa koskevat tiedot kuuluvat henkilön yksityiselämän piiriin (25 kohta). Yksityisyyden suojan piiriin kuuluvia tietoja ovat tiedot muun muassa henkilön toiminnasta kodin ja perheen piirissä ja terveydentilasta. Yksityisyyteen, elintapoihin ja henkilökohtaisiin oloihin liittyvien tietojen salassapitovelvollisuus on ehdoton (32 kohta).

Muita, Tampereen Vesi Oy:n liittyviä, pyydettyjä asiakirjoja Tampereen kaupungilla ei ole.


Tampereen kaupungin hallintosäännön 25 §:n mukaan palvelualueita koskevat tietopyynnöt ratkaisee asianomainen palvelualueen johtaja.

Päätös

Tietopyynnöstä norovirusepidemian tiedoista (tautitapauksista, Pyynikin vesijohtoverkostosta ja Tampereen Veden toimenpiteistä epidemia-alueella) kieltäydytään jäljempänä selostetuin perustein.

Allekirjoitus

Johtaja Mikko Nurminen

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi
 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.