§ 69 Päätös joukkoliikenteen tarkastusmaksua koskevaan oikaisuvaatimukseen

Lataa  Kuuntele 

TRE:3247/02.04.03/2025

Päätöspäivämäärä

6.6.2025

Päätöksen tekijä

Katupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Hallintoassistentti Milka Pellikka, puh. 040 527 3639, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Katupäällikkö Pasi Halme, puh. 050 521 5194, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Oikaisuvaatimuksen tekijä on vaatinut oikaisua tarkastajan 10.5.2025 klo 17:13 tekemään tarkastusmaksupäätökseen. 

Oikaisuvaatimuksen tekijälle määrättiin tarkastusmaksu myöhässä ostetusta ja vahvistamattomasta matkalipusta sekä virheellisestä nuorten alennusryhmään kuuluvasta Nyssen mobiililipusta. Oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa siihen, että hän on kansainvälinen opiskelija ja on hiljattain muuttanut Tampereelle. Hän kertoo, ettei tuntenut vielä Tampereen joukkoliikenteen palveluja, joten hän osti matkalipun ystävänsä ohjeiden mukaan. Ystävä ohjeisti lataamaan Nyssen sovelluksen ja ostamaan sovelluksesta lipun raitiovaunussa istuessa. Oikaisuvaatimuksen tekijä kertoo toimineensa ystävänsä ohjeiden mukaisesti. Hän juoksi kiireessä raitiovaunuun ja oli aikeissa ostaa lipun raitiovaunussa, mutta tarkastajat nousivat kyytiin heti hänen jälkeensä samalta pysäkiltä, eikä hän ehtinyt ostaa lippua ennen matkalippujen tarkastusta. Hän kertoo hätääntyneensä ja ostaneensa väärän lipun tilanteessa. Oikaisuvaatimuksen tekijä lisää, ettei hänellä ole tuloja ja että tilanne, joka johti tarkastusmaksuun, ei ollut hänen omaa syytään vaan johtui olosuhteista ja tietämättömyydestä. 

Tampereen seudun joukkoliikenteen Nyssen lippu- ja maksuehtojen mukaan asiakkaan vastuulla on hankkia oikeanlainen ja oikeilla vyöhykkeillä voimassa oleva lippu. Tämän lisäksi matkustajan velvollisuus on vahvistaa matkaoikeus aina bussin, raitiovaunun tai asemalaiturin lippulaitteella. Lipun voimassaolo pitää vahvistaa lippulaitteella jokaisella matkalla, aina kyytiin noustessa. Nyssen tuottamia joukkoliikennematkoja ja -palveluja käyttävän asiakkaan vastuulla on perehtyä ehtoihin ja toimia niiden mukaisesti.  

Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun.

Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen johdosta, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana.  

Joukkoliikenteessä noudatettavassa avorahastuskäytännössä matkustajan velvollisuutena on huolehtia siitä, että hänellä on asianmukainen matkalippu. 

Oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ole tarkastushetkellä 10.5.2025 klo 17:13 ollut asianmukaista matkalippua, koska nuorten ikäryhmän alennuslippuja ovat oikeutettuja käyttämään 17–24-vuotiaat matkustajat. Oikaisuvaatimuksen tekijä oli tarkastushetkellä 26-vuotias. Matkalippujen tarkastus on aloitettu klo 17:13:56 vaunukierrolla 0346. Matkustaja on ostanut matkalipun matkalippujen tarkastuksen aloittamisen jälkeen klo 17:15:29. Mobiililipun matkustusoikeutta ei ole vahvistettu lippulaitteella siinä raitiovaunussa, jossa matkalippujen tarkastus tapahtui.

Nysse Mobiili -sovelluksen käyttö edellyttää lippu- ja maksuehtojen hyväksymistä, ennen kuin sovelluksesta voi ostaa matkalippuja. Nysse Mobiilin käyttöehtojen mukaan matkustajan tulee varmistaa, että lippu on puhelimessa ennen liikennevälineeseen nousua. Tämän jälkeen matkustajan velvollisuus on vahvistaa matkustusoikeus lippulaitteella heti kyytiin noustessa. Tämä käytäntö on yhteneväinen linja-autossa ja raitiovaunussa.

Nysse Mobiilin käyttöehtojen mukaan matkustajan tulee tarkistaa ennen maksun vahvistamista valitsemansa vyöhykkeet ja asiakasryhmä. Nysse Mobiilissa on nähtävissä lasten ja nuorten asiakasryhmän ikärajat numeroilla ilmaistuna ennen matkalipun ostamista. Ohjeita lipuista, niiden käyttämisestä ja reiteistä löytyy myös Nyssen pysäkeiltä. Ohjeet ovat suomeksi ja englanniksi. 

Oikaisuvaatimuksen tekijällä on ollut mahdollisuus perehtyä etukäteen lippu- ja maksuehtoihin sekä mobiililippujen käyttöohjeisiin ja varmistaa, että asianmukainen lippu on ostettuna ennen matkan alkamista. Se seikka, että matkustaja ei ole tahallaan menetellyt virheellisesti, ei sellaisenaan ole riittävä peruste tarkastusmaksun poistamiseksi. Asiassa ei ole ilmennyt laissa tarkoitettua syytä, jonka vuoksi tarkastusmaksun määräämistä olisi pidettävä ilmeisen perusteettomana tai kohtuuttomana. Näin ollen päätöksen oikaisemiseen ei ole syytä.

 

Sovelletut säännökset:

Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) 1 § 1 momentti, 8 § ja 10 §.

Tampereen seudun joukkoliikenteen Nyssen lippu- ja maksuehdot. 

Nysse Mobiilin käyttöehdot.

 

Toimivalta:

Katupäällikkö käsittelee joukkoliikenteen tarkastusmaksuja koskevat oikaisuvaatimukset (Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, 11.8.2021 § 60).

Päätös

Oikaisuvaatimus hylätään.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassa pidettävät ja henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Allekirjoitus

Katupäällikkö Pasi Halme

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen, kun se ei ole muuttunut oikaisuvaatimusmenettelyssä, saa muutosta kuitenkin hakea vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.