§ 80 Tampereen kaupungin lukiokoulutuksen pienhankinta kuraattoripalvelusta Tampereen aikuislukiossa lukuvuonna 2025-2026

Lataa  Kuuntele 

TRE:3154/12.02.03/2025

Päätöspäivämäärä

9.6.2025

Päätöksen tekijä

Lukiokoulutuksen johtaja, Toisen asteen koulutuspalvelut

Valmistelijan yhteystiedot

Rehtori Niina Peltonen, puh. 040 568 5960, etunimi.sukunimi@tampere.fi, suunnittelija Piia Laurén, p. 040 801 6384, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lukiokoulutuksen johtaja Mari Aalto, puh. 040 187 4593, etunimi.sukunimi1@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (616/2021, myöh. voimaanpanolaki) mukainen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu on siirtynyt kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueelle vuonna 2023. Siirron yhteydessä Tampereen kaupungilta siirtyivät hyvinvointialueelle muiden muassa opiskelijaterveydenhuollon kuraattorit. Kuraattoripalveluilla tarkoitetaan opiskeluhuollon kuraattorin antamaa opiskelun ja koulunkäynnin tukea ja ohjausta, joilla mm. edistetään koulu- ja opiskeluyhteisön hyvinvointia sekä tuetaan opiskelijoiden oppimista ja hyvinvointia sekä sosiaalisia ja psyykkisiä valmiuksia.

Tampereen kaupungin aikuislukion opiskelijat eivät ole oppilashuoltolain (1287/2013) nojalla oikeutettuja opiskeluhuollon kuraattoripalveluihin, paitsi jos kyseessä on oppivelvollinen. Tampereen kaupunki haluaa tarjota kuraattoripalveluita kuitenkin myös sellaisille aikuislukion opiskelijoille, joihin oppilashuoltolakia ei sovelleta. Em. opiskelijoilla on yhtä lailla tarvetta kuraattoripalveluille ja lisäksi aikuislukiossa useat opiskelijat opiskelevat kuntoutustuella, jonka hakemukseen tarvitaan hyvinvointialueen työntekijän puolto.

Tampereen kaupungin aikuislukio pyysi Pirkanmaan hyvinvointialueelta tarjousta kuraattoripalveluista sopimuskaudeksi 01.08.2025-31.07.2026. 

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1 kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Lisäksi hankinnassa on kyse ns. horisontaalisesta yhteistyöstä eli hankintalain 16 §:n mukaisesta hankinnasta toiselta hankintayksiköltä, jolloin hankintayksiköt toteuttavat yhteistyössä ja yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi niiden vastuulla olevat yleisen edun mukaiset julkiset palvelut. Hankintaan ei siten sovelleta hankintalakia, vaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. ​

Koulukuraattori hoitaa aikuislukion työtehtäviä 60 % työajastaan. Koulukuraattori voi käyttää jäljelle jäävän 40 % työajastaan muihin oppilaitoksiin kohdistuviin tehtäviin, mikäli Pirhalla on tarjolla työtehtäviä kyseiselle ajalle. Tästä 40 % osuudesta ei veloiteta Tampereen kaupunkia. Pirha toimii työnantajana ja maksaa koulukuraattorin koko palkan. Tampereen kaupunki sitoutuu maksamaan 85 % koulukuraattorin palkkakustannuksista siltä osin kuin ne kohdistuvat edellä mainittuun 60 %:n osuuteen koulukuraattorin työajasta (sisältäen sivukulut ja lomarahat) puolivuosittain Pirhalle laskutuksen perusteella toteutuneiden palkkakustannusten mukaisesti. Pirhan vastuuosuus on 15 %. Laskutettaviin palkkakustannuksiin lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero. Pirha vastaa työnantajavelvoitteista.

Tarjous täyttää tilaajan vaatimukset ja on hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä.​

Sopimus koulukuraattoripalvelusta Tampereen aikuislukiossa esitetään tehtäväksi Pirkanmaan hyvinvointialueelta (y-tunnus 3221308-6).  ​

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. ​

Hankinnan valmistelijana toimi aikuislukion rehtori Niina Peltonen ja suunnittelija Piia Laurén. Asiantuntijana toimi juristi Lauri Rantanen.​

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. ​

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii Tampereen kaupungin lukiokoulutuksen johtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Mari Aalto. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.​

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta arvion mukaan 28 932 euroa vuodessa eli 28 932 euroa sopimuskauden aikana.​

Elinvoiman palvelualueen toimintasäännön 1.5.2025 yleishallinnon liitteen mukaisesti lukiokoulutuksen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan pavun mukaisesti, lukuun ottamatta salkkuprojekteja.

Päätös

Sopimus koulukuraattorin työskentelystä Tampereen aikuislukiossa lukuvuonna 2025-2026 (01.08.2025-31.07.2026) tehdään Pirkanmaan hyvinvointialueen (y-tunnus 3221308-6) kanssa.​

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään lukiokoulutuksen johtaja Mari Aalto.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta arvion mukaan 28 932 euroa sopimuskauden aikana.​

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella. ​

Allekirjoitus

Lukiokoulutuksen johtaja Mari Aalto

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.