Kaupunginvaltuusto, kokous 2.6.2025

§ 89 Kaupunginhallituksen vaali toimikaudeksi 2025–2027 

TRE:2639/00.00.03/2025

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Klami Laura, Lakiasiainjohtaja, laura.klami@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupungin hallintosäännön 8 §:n mukaan kaupunginhallituksessa on pormestari ja 12 muuta jäsentä ja jokaisella henkilökohtainen varajäsen. Valtuusto valitsee kaupunginhallituksen muut jäsenet kuin pormestarin ja varajäsenet kahden vuoden toimikaudeksi. Valtuusto valitsee kaupunginhallituksen jäsenten keskuudesta sen toimikaudeksi ensimmäisen, toisen ja kolmannen varapuheenjohtajan. Kaupunginhallituksen puheenjohtajana toimii pormestari.

Vaalikelpoisuudesta kunnanhallitukseen säädetään kuntalain 73 §:ssä seuraavaa:

"Vaalikelpoinen kunnanhallitukseen on henkilö, joka on vaalikelpoinen valtuustoon, ei kuitenkaan:
1) välittömästi kunnanhallituksen alaisena toimiva kunnan palveluksessa oleva henkilö;
2) henkilö, joka on kunnanhallituksen tehtäväalueella toimivan, kunnan määräysvallassa olevan yhteisön tai säätiön palveluksessa;
3) kunnan palveluksessa oleva henkilö, joka lautakunnan esittelijänä tai muuten vastaa kunnanhallituksen käsiteltäväksi tulevien asioiden valmistelusta;
4) henkilö, joka on hallituksen tai siihen rinnastettavan toimielimen jäsenenä taikka johtavassa ja vastuullisessa tehtävässä tai siihen rinnastettavassa asemassa liiketoimintaa harjoittavassa yhteisössä tai säätiössä, jos kysymyksessä on sellainen yhteisö, jolle kunnanhallituksessa tavanomaisesti käsiteltävien asioiden ratkaisu on omiaan tuottamaan olennaista hyötyä tai vahinkoa. Tätä kohtaa ei sovelleta kunnan määräysvallassa olevan yhteisön hallituksen tai siihen rinnastettavan toimielimen jäseneen.

Henkilöstön edunvalvonnasta asianomaisessa kunnassa huolehtivan yhteisön hallituksen tai siihen rinnastettavan toimielimen puheenjohtaja ei ole vaalikelpoinen kunnanhallitukseen. Vaalikelpoinen ei myöskään ole henkilö, joka yhteisön neuvottelijana tai muussa vastaavassa ominaisuudessa vastaa edunvalvonnasta.

Enemmistön kunnanhallituksen jäsenistä on oltava muita kuin kunnan tai kunnan määräysvallassa olevan yhteisön tai säätiön palveluksessa olevia henkilöitä."

Kaupunginhallitus on 5.5.2025 § 189 päättänyt esittää valtuustolle, että Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhtiöiden konserniohjetta uudistaminen hyväksytään liitteen mukaisesti. Valtuusto käsittelee asiaa 19.5.2025 kokouksessaan. Uudistetussa liitteessä kohtaa 3.1 Esteellisyys ja riippumattomuus ehdotetaan muutettavaksi siten, että jatkossa kaupunginhallituksen konsernijaoston jäsenet, varajäsenet, pormestari, konsernijohtaja tai omistajaohjausyksikön johtaja eivät voi kuulua tytäryhtiöiden, konserniin kuuluvien yhteisöjen tai säätiöiden johtoon tai hallitukseen. Voimassa olevan, valtuuston 12.6.2023 § 96 hyväksymän, konserniohjeen mukaan tytäryhtiöiden ja konserniin kuuluvien säätiöiden johtoon tai hallitukseen kuuluvat henkilöt eivät voi kuulua konsernijohtoon eivätkä valvonnasta vastaaviin toimielimiin (tarkastuslautakunta). Tampereen kaupungin hallintosäännön mukaan kaupunkikonsernin omistajaohjauksesta ja konsernivalvonnan järjestämisestä vastaavaan konsernijohtoon kuuluvat kaupunginhallitus, konsernijaosto, pormestari ja konsernijohtaja.

Naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun lain 4 a §:n mukaan kunnallisissa ja kuntien välisen yhteistoiminnan toimielimissä lukuun ottamatta kunnanvaltuustoja tulee olla sekä naisia että miehiä kumpiakin vähintään 40 prosenttia, jollei erityisistä syistä muuta johdu.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Kaupunginhallitukseen valitaan pormestarille varajäsen toimikaudeksi 2025–2027.

Kaupunginhallitukseen valitaan pormestarin lisäksi 12 muuta jäsentä ja jokaiselle henkilökohtainen varajäsen toimikaudeksi 2025–2027.

Kaupunginhallituksen jäsenten keskuudesta valitaan ensimmäinen, toinen ja kolmas varapuheenjohtaja.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Klami Laura, Lakiasiainjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Kehittämispäällikkö Taina Lehmuskoski,​ puh. 044 423 5633,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Kaupunginhallitukseen valitaan pormestarille varajäsen toimikaudeksi 2025–2027.

Kaupunginhallitukseen valitaan pormestarin lisäksi 12 muuta jäsentä ja jokaiselle henkilökohtainen varajäsen toimikaudeksi 2025–2027.

Kaupunginhallituksen jäsenten keskuudesta valitaan ensimmäinen, toinen ja kolmas varapuheenjohtaja.

Päätös

Johanna Loukaskorven ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja Kalervo Kummola totesi asian käsittelyn aluksi:

"Valtuusto hyväksyi 19.5.2025 § 59 Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhtiöiden konserniohjeen seuraavalla muutoksella ohjeen kohtaan 3.1.:
Kaupunginhallituksen varsinaiset jäsenet, konsernijaoston jäsenet ja varajäsenet, tarkastuslautakunnan varsinaiset jäsenet, pormestari, konsernijohtaja tai omistajaohjausyksikön johtaja eivät voi kuulua tytäryhtiöiden, konserniin kuuluvien yhteisöjen tai säätiöiden johtoon tai hallitukseen."

Muutos todettiin yksimielisesti.

Johanna Loukaskorpi teki seuraavan ehdotuksen:

Kaupunginhallitukseen valitaan toimikaudeksi 2025-2027:

1. varapuheenjohtaja Jocka Träskbäck, varajäsen Matti Helimo
2. varapuheenjohtaja Johanna Loukaskorpi, varajäsen Saana Kuusipalo
3. varapuheenjohtaja Perttu Jussila, varajäsen Johanna Kirjavainen
jäsen Kalle Kallio, varajäsen Oliver Priimägi
jäsen Kirsi Kaivonen, varajäsen Ulla Kampman
jäsen Hanna-Maria Grann, varajäsen Pilvi Kuitu
jäsen Elina Järvenpää varajäsen Riina-Eveliina Eskelinen
jäsen Ida Leino, varajäsen Antti Ivanoff
jäsen Tommi Evilä, varajäsen Kari-Matti Hiltunen
jäsen Vilma Järvisalo, varajäsen Olga Haapa-aho
jäsen Mitja Tapio, varajäsen Jouni Siren
jäsen Vilhartti Hanhilahti, varajäsen Jouni Ovaska

Pormestarin varajäseneksi valitaan Antti Asp.

 



 

Tiedoksi

Valitut, Luottamushenkilömuutokset, luottamushenkilopalkkiot.pirkanmaa(at)monetra.fi, Terhi Kokkonen

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.