TRE:3527/02.04.01/2025
Tampereen kaupunki, Pirkkalan kunta, Ylöjärven kaupunki ja Kangasalan kaupunki laativat vuosina 2019–2021 Tampereen raitiotien seudullisen yleissuunnitelman. Seudulliseen yleissuunnitelmaan on myönnetty aiemmin valtionavustus. Seudullisen yleissuunnitelman jatkotöinä vuosien 2021–2023 aikana Tampereen kaupunki ja Pirkkalan kunta laativat hankesuunnitelman Pirkkala–Linnainmaa-raitiotiestä.
Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien hankesuunnitelma valmistui helmikuussa 2023. Hankesuunnitelma on hyväksytty ja kehitysvaiheen, toteutussuunnittelun käynnistämisestä on päätetty 24.4.2023 Tampereen kaupunginvaltuustossa §52 (TRE: 2685/2022) ja Pirkkalan kunnanvaltuustossa §21 (PIR/201/5202/2021). Hankesuunnitelmaan on haettu valtionavustusta kesäkuussa 2025.
Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien toteutussuunnitelma valmistui syyskuussa 2024 ja sen pohjalta 21.10.2024 Tampereen kaupunginvaltuusto §407 (TRE:90/2024) ja Pirkkalan kunnanvaltuusto §82 (PIR/210/5202/2021) tekivät hankkeen rakentamispäätöksen.
Tampereen kaupunkiseudun kuntien ja valtion välinen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL5-sopimus kaudelle 2024–2027 on allekirjoitettu 13.12.2024. MAL5-sopimuksessa on 50,5 milj. euron valtiontuen varaus Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien vaiheen 1 Partola-Niihama-yhteysvälin rakentamiseen ja siihen liittyvään varikon laajentamiseen sekä varikon pistoraiteen kaksiraiteistamiseen. Sopimuksen mukaan raitiotien toteutuksen valtionavustus voi olla enintään 30 % Partola-Niihama-yhteysvälin kiinteästi raitiotien rakentamiseen ja varikkoon liittyvistä kustannuksista ja Pirkkala-Linnainmaa-yhteysvälin suunnittelukustannuksista. Varikon osalta avustus kohdennetaan vain uuden yhteysvälin tuomiin varikon laajennustarpeisiin. Pirkkalan kunnanhallitus on 26.5.2025 §154 valtuuttanut Tampereen kaupungin hakemaan puolestaan valtionavustusta vaiheen 1 rakentamisen kustannuksiin.
Liitteenä valtionavustushakemus sekä Pirkkalan kunnanhallituksen pöytäkirjanote 26.5.2025 § 154 PIR/210/5202/2021 "Valtuutus Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien hankesuunnitelman, toteutussuunnitelman ja vaiheen 1 rakentamisen valtionavustuksen hakemiseksi".
Hallintosäännön 34 §:n perusteella palvelualueen johtaja päättää palvelualueensa osalta korvaus- ja muiden hakemusten vireillepanosta.
Haetaan valtionavustusta Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien vaiheen 1 toteutuskustannuksiin vuosilta 2024–2028.
Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:
-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §) -virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.) -etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)