Perustelut
Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.6.2025) 18 § mukaisesti kasvatus- ja opetuslautakunnan tehtävänä on järjestää esiopetus sekä päättää kasvatuksen ja opetuksen kuntatasoisten suunnitelmien hyväksymisestä.
Tampereen esiopetuksen opetussuunnitelma on viimeksi päivitetty vuonna 2024. Tuolloin tarkennettiin Tampereen esiopetuksen opetussuunnitelmaa kuntatasolle laaditulla suunnitelmalla, joka korostaa lapsen edun ensisijaisuutta esiopetuksen järjestämisessä ja päätöksenteossa (kasvatus- ja opetuslautakunta 20.2.2024 § 21).
Laki perusopetuslain muuttamisesta (1090/2024) on hyväksytty 30.12.2024 ja lainsäädännön muutos tulee pääosin voimaan 1.8.2025. Opetushallituksen muutosmääräyksellä 13.2.2025 on esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) lukuihin 1-7 tehty muutoksia. Määräyksen mukaan paikallinen opetussuunnitelma tulee ottaa käyttöön viimeistään 1.8.2025. Varhennettua oppivelvollisuutta koskevien määräysten osalta muutokset paikallisiin opetussuunnitelmiin tulee kuitenkin tehdä 1.8.2026 mennessä.
Tampereen kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelman paikalliset muutokset on laadittu Opetushallituksen määräyksen mukaisesti. Esiopetuksen lasten huoltajilla ja henkilöstöllä on ollut mahdollisuus vaikuttaa kaupunkikohtaisen opetussuunnitelman sisältöön asiakaskokemuskyselyn ja henkilöstökyselyn kautta. Valmisteluun on pyydetty lausunnot perusopetuksen edustajilta.
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistus perustuu oppimisen edellytyksiä tukeviin opetusjärjestelyihin ja inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämiseen. Jokaisella lapsella on oikeus kuulua ryhmään, osallistua yhteiseen toimintaan sekä kasvaa omaan potentiaaliinsa vahvuuksien ja myönteisten oppimiskokemusten avulla yhdessä vertaistensa kanssa. Inklusiivisessa esiopetuksessa kukin lapsi voi toimia, kehittyä ja oppia omana ainutlaatuisena yksilönään sekä yhteisön jäsenenä.
Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen sosiaalisesti kestävä osallisuuden toimintakulttuuri muodostaa yhtenäisen kokonaisuuden varhaiskasvatuksesta esiopetukseen. Sosiaalisesti kestävän ja pedagogisesti painottuvan osallisuuden toimintakulttuurin periaatteita ovat yhteisön jäsenten (lapset, huoltajat, henkilöstö) keskinäinen luottamus ja kunnioitus sekä kiireetön, läsnäolosta syntyvä ilmapiiri ja sensitiivinen kohtaaminen. Kaikilla esiopetuksen yhteisön jäsenillä on mahdollisuus tulla kuulluksi, tehdä aloitteita ja ilmaista mielipiteensä. Yhteisön jäsenten välisten valtasuhteiden vaikuttavuuden tunnistaminen, tiedostaminen ja avoin dialogi otetaan huomioon pedagogisia ratkaisuja tehtäessä. Lapset ja aikuiset suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat toimintaa yhdessä. Esiopetuksen vuosittaiset toimintakulttuurin painopisteet kuvataan lukuvuosisuunnitelmassa.
Valtakunnallisen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden lisäksi Tampereen kaupungin esiopetuksen toiminta perustuu Tampereen strategian arvoihin. Strategian keskeisiä periaatteita ovat yhdessä toimiminen, avoimuus ja rohkeus sekä vastuullisuus. Esiopetuksen suunnittelua, arviointia, kehittämistä ja yhteistyötä ohjaavat esiopetuksen arvoperustan inklusiiviset periaatteet. Näitä inklusiivisia periaatteita ovat yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja syrjimättömyys, tuen antaminen lapsen tarpeen ja tilanteen mukaan, moninaisuuden arvostaminen, sosiaalinen osallisuus ja yhteisöllisyys.
Tuen uudistuksen tavoitteena on vahvistaa lapsen oikeutta oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tukeen sekä esiopetuksen tavoitteiden saavuttamiseen. Tavoitteena on myös varmistaa valtakunnallisesti yhtenäiset tukimuodot ja tukitoimet. Lisäksi tavoitteena on taata riittävät resurssit esiopetuksessa. Tuen uudistus velvoittaa opetuksen järjestäjät varmistamaan oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt jokaisessa esiopetusyksikössä. Tavoitteena on myös vahvistaa varhaista ja oikea-aikaista tukea ja vähentää korjaavien tukitoimien tarvetta. Lisäksi tavoitteena on vähentää opetushenkilöstön hallinnollista työtä.
Tuen uudistuksen myötä luovutaan aiemmasta tuen kolmiportaisuudesta. 1.8.2025 alkaen oppimisen ja esiopetuksen osallistumisen tuki tarkoittaa kaikkia lapsia koskevia oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä. Opetusjärjestelyjen lisänä lapselle tarjotaan ryhmäkohtaisia tukimuotoja lapsen tarpeiden mukaan. Jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä, lapsi voi saada lisäksi myös lapsikohtaisia tukitoimia.
Varhaiskasvatusyksikön johtaja ja esiopetusryhmän opettaja vastaavat yhdessä oppimisen edellytyksiä tukevista opetusjärjestelyistä. Ryhmäkohtaisten tukimuotojen suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista vastaa ryhmän opettaja. Lapsikohtaisista tukitoimista vastaa ryhmän opettaja yhteistyössä erityisopettajan kanssa.
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on tehty muutoksia kaikkiin lukuihin oppimisen tuen uudistuksen periaatteet huomioiden. Osa muutoksista on luonteeltaan teknisiä, esimerkiksi tuen käsitteisiin liittyviä muutoksia. Luku 5 (Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuki) on päivitetty kokonaan. Inklusiivinen toimintakulttuuri, sen arvoperusta ja johtaminen määritellään aiempaa tarkemmin ja velvoittavammin. Lukuun 2.5 (Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen) on perustetekstin lisäksi tehty kuntakohtainen lisäys tarkentamaan, että Tampereella huomioidaan myös uudet tekoälysuositukset. Tampereen esiopetuksen opetussuunnitelmassa todetaan, että lasten kanssa havainnoidaan arjen teknologiaa sekä keskustellaan digitaalisuuden ja tekoälyn merkityksestä ja toimintaperiaatteista.
Esitys Tampereen kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelmaksi 1.8.2025 alkaen on tämän asian liitteenä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Liitteen mukainen Tampereen kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelma 1.8.2025 alkaen hyväksytään.
Varhaiskasvatusjohtajalle myönnetään oikeus tehdä opetussuunnitelmaan harkinnanvaraisia, luonteeltaan teknisiä ja korjaavia muutoksia.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.