Kasvatus- ja opetuslautakunta, kokous 17.6.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 67 Tampereen kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman muuttaminen 1.8.2025 alkaen 

TRE:3126/12.01.01/2025

Valmistelija

  • Järvelä Kristiina, Perusopetusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Perusopetusjohtaja Kristiina Järvelä puh. 040 800 4678, opetusjohtaja Ulla Ojalammi puh. 050 428 3044 ja pedagoginen asiantuntija Kaisa Tuomarla puh. 041 730 6138, etunimi.sukunimi@tampere.fi  

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto, puh. 040 485 1059, etunimi.sukunimi@tampere.fi  

Perustelut

Laki perusopetuslain muuttamisesta on hyväksytty 30.12.2024 ja lainsäädännön muutos tulee pääosin voimaan 1.8.2025. Opetushallitus on 13.2.2025 antanut muutosmääräyksen OPH-531-2025 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista koskien lukuja 1–8. Määräyksen mukaan tarkistettu paikallinen opetussuunnitelma tulee ottaa käyttöön 1.8.2025. Perusopetuslain 20 i §:ä koskevilta osin muutokset paikallisiin opetussuunnitelmiin tulee tehdä 1.8.2026 mennessä.  

Tampereen kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman tehtävät paikalliset muutokset on laadittu määräyksen mukaisesti ja yhteistyössä Tampereen kaupunkiseudun (Kangasala, Orivesi, Nokia, Lempäälä, Vesilahti, Pirkkala ja Ylöjärvi) kanssa. Perusopetuksen oppilailla, huoltajilla ja henkilöstöllä on ollut mahdollisuus lausua kaupunkikohtaisen opetussuunnitelman sisältöä. Valmisteluun on pyydetty lausunnot toisen asteen oppilaitosten ja varhaiskasvatuksen edustajilta sekä nuorisovaltuustolta sekä Pirkanmaan hyvinvointialueelta. 

Seuraavissa kappaleissa kerrotaan luvuittain, millaisia muutoksia paikalliseen opetussuunnitelmaan on tehty.  Määräyksen mukaisten muutosten lisäksi opetussuunnitelmatekstiä on ajantasaistettu.  

Luku 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri  

Kokonaisuutena lukuun 4 on tehty täsmennyksiä ja tarkennuksia käsitteisiin sekä avattu paikallisia erityispiirteitä.  

Luku 5 Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen  

Lukuihin 5.1 Yhteinen vastuu koulupäivästä, 5.2 Yhteistyö ja 5.3 Kasvatuskeinot ja kurinpidolliset toimet-lukuun on tehty täsmennyksiä ja tarkennuksia sisältöihin. 

Luku 5.4 – Opetuksen järjestämisen tapoja: 
Lukuun on lisätty toiminta-alueittain järjestettävä opetus, joka on siirretty aiemmasta luvusta 7.4.6. Valtakunnallisissa perusteissa sen kokonaisuutta on selkeytetty ja vahvistettu osana erityisen tuen rakenteita. Tavoitteena on vastata paremmin vaikeimmin vammaisten oppilaiden yksilöllisiin tarpeisiin. 

Paikallisissa perusteissa on kuvattu opetuksen järjestämisen periaatteet ja yhteistyö, joita tarkennetaan koulujen lukuvuosisuunnitelmassa. Lisäksi on määritelty toimenpiteet oppilaiden kouluyhteisöön liittymisen ja osallisuuden turvaamiseksi. 

Luku 5.4.3 – Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain: 
Kyseessä on uusi käsite, joka tarkoittaa oppilaan suunnitelman mukaista opiskelua yhdessä tai useammassa oppiaineessa tavoitekokonaisuuksittain, vuosiluokittaisen etenemisen sijaan. Oppilas voi edetä opinnoissaan omaa vuosiluokkaansa hitaammin tai nopeammin. Paikallisissa perusteissa on kuvattu päätöksenteon periaatteet, seuranta ja vastuut. 

Luku 5.4.6 – Erikoissairaanhoidossa olevan oppilaan opetus: 
Perusopetuslain uusi 4a § säätää opetuksesta ja konsultatiivisesta sairaalaopetuspalvelusta. Opetus voi koskea myös muita kuin sairaalassa potilaana olevia oppilaita, jos heidän terveydentilansa, pedagogiset tarpeensa ja hoitotoimenpiteensä sitä edellyttävät. 

Konsultatiivinen sairaalaopetuspalvelu on uusi toimintatapa, jossa sairaalaopetuksen asiantuntijat tukevat opetuksen ja tuen järjestämistä oppilaan omassa oppimisympäristössä. Tuki kohdistuu sekä sairaalassa oleviin että muihin erityistä tukea tarvitseviin lapsiin ja oppilaisiin. 

Luku 5.4.7 – Perusopetuksen poikkeava järjestäminen: 
Tässä luvussa tarkennetaan, miten perusopetuslain 18 §:ää sovelletaan. Opetus voidaan järjestää poikkeavasti, jos oppilaalla on jo oppimäärän mukaiset tiedot ja taidot, oppimäärän suorittaminen olisi kohtuutonta olosuhteet ja aiemmat opinnot huomioon ottaen, tai se on perusteltua terveydentilan vuoksi.

Paikallisissa perusteissa on kuvattu prosessi poikkeavan järjestämisen suunnitteluun ja toteutukseen sekä aiemman osaamisen osoittamiseen, esimerkiksi erityisen tutkinnon avulla. 

Luku 6 Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa  

Luvun 6 osalta muutoksia on tullut perusteisiin kaksi: vaatimus todistusten liitteiden kirjaamisesta sekä erityisen tutkinnon suorittamiseen liittyvät toimintatapojen kuvaaminen.  

Käyttäytymisen arviointia on täsmennetty kaupunkiseudun yhteistyönä siten, että kriteerit kerrotaan kaikille arvosanoille. Yhteiset tarkennukset lisäävät arvioinnin yhdenmukaisuutta ja avoimuutta.  

Luku 7 Oppimisen ja koulunkäynnin tuki  

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luku 7 on uudistunut sekä sisällöllisesti että käsitteellisesti. Uudistuksen tavoitteena on luoda selkeä ja yhtenäinen oppimisen tuen jatkumo esiopetuksesta toiselle asteelle. Painopiste siirtyy ennaltaehkäisevään ja varhaiseen tukeen, jotta oppilaita voidaan tukea ennen ongelmien kasautumista.  

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt (7.2) tarkoittavat koulun tapoja järjestää opetusta niin, että jokainen oppilas voi oppia mahdollisimman hyvin. Esimerkiksi opetusta voidaan järjestää pienryhmissä tai yhteisopettajuutena.  

Ryhmäkohtaiset tukimuodot (7.3) koskevat kaikkia oppilaita. Näitä ovat mm. opettajan antama tukiopetus, opetuskielen tuki sekä erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.  

Oppilaskohtaiset tukitoimet (7.4) tulevat käyttöön, jos ryhmäkohtainen tuki ei riitä. Näitä ovat esimerkiksi erityisopettajan pienryhmäopetus, erityisluokanopetus, tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet. Tukitoimet suunnitellaan yhteistyössä oppilaan, huoltajan, opettajien ja tarvittaessa opiskeluhuollon kanssa. Ne edellyttävät hallinnollista päätöstä ja kirjallista suunnitelmaa. 

Poikkeaminen oppimäärästä tai tavoitteista (7.5) on viimesijainen toimi, jos muut tukimuodot eivät riitä. Se rajoittaa oppilaan perusoikeuksia ja vaatii huolellista arviointia ja yhteistyötä. Arviointi on sanallista, ja siihen lisätään tähti (). Päättötodistuksessa käytetään arvosanaa *5. 

Tuen tulee olla suunnitelmallista, oikea-aikaista ja katkeamatonta (7.8) siirryttäessä varhaiskasvatuksesta esiopetukseen, perusopetukseen ja toiselle asteelle. Tämä edellyttää tiivistä yhteistyötä kaikkien toimijoiden kesken. 

Luku 8 Opiskeluhuolto  

Koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma korvaa opiskeluhuollon osalta paikallisen opetussuunnitelman luvun 8. Tampereen esi- ja perusopetuksen yhteinen opiskeluhuoltosuunnitelma on laadittu yhteistyössä Pirkanmaan hyvinvointialueen opiskeluhuollosta vastaavien toimijoiden kanssa. Se päivitetään syksyn 2025 aikana. 

Luku 1.4 Tampereen kaupungin perusopetuksen tuntijaot  

Lukuun 1.4 lisätään lukuvuoden 2025–2026 tuntijaot.  

Oppiainekohtaiset muutokset  

Opetussuunnitelmaan on tehty liitteen 2 mukaiset lisäykset lukuun 9.1. 

Asian liitteinä on Tampereen perusopetuksen opetussuunnitelma, luvut 4–8  ja Oppiainekohtainen muutos suomi toisena kielenä ja kirjallisuus- oppiaineessa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Liitteen mukainen Tampereen kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelma 1.8.2025 alkaen hyväksytään.

Perusopetusjohtajalle myönnetään oikeus tehdä opetussuunnitelmaan harkinnanvaraisia, luonteeltaan teknisiä ja korjaavia muutoksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Opetusjohtaja Ulla-Maija Ojalammi oli asiantuntijana paikalla asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Ulla Ojalammi, Kaisa Tuomarla, Petri Peltonen, Teemu V Nieminen, Mikko Tiirikainen, Harri Jurvela, Monika Sola, Simo Turtiainen, Mari Palviainen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.