Päätöksen perustelut
Joukkoliikennejohtaja teki 23.6.2020 päätöksen julistegeneraattori-sovelluksen ja siihen liittyvän ylläpitopalvelun hankinnasta Weasel Software Oy:ltä (TRE:4069/02.07.01/2020). Tietohallintojohtaja päätti 19.8.2021 julistegeneraattorisovelluksen ylläpitopalvelua koskevan sopimuksen solmimisesta neljän (4) vuoden määräajaksi Weasel Software Oy:n kanssa. Ylläpitosopimus päättyy 31.8.2025.
Julistegeneraattorisovelluksella voidaan tulostaa aikatauludatasta bussi- ja raitiovaunupysäkeille pysäkkikatosten aikataulukaappeihin pysäkkikohtaisia painokelpoisia PDF-tulosteita. Sovelluksen ylläpitopalvelu tarvitaan nykyisen sopimuksen päättymisen jälkeenkin. Tampereen seudun joukkoliikenne pyysi Weasel Software Oy:ltä tarjousta julistegeneraattorisovelluksen ylläpitopalvelusta toistaiseksi voimassa olevaksi sopimuskaudeksi.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Julistegeneraattorisovelluksen ylläpitopalvelu on tarkoituksenmukaista hankkia sovelluksen toteuttaja Weasel Software Oy:ltä.
Weasel Software Oy antoi 8.5.2025 tarjouksen Nyssen julistegeneraattori-sovelluksen ylläpitopalvelusta toistaiseksi voimassa olevaksi sopimuskaudeksi arvonlisäverottomaan kuukausihintaan 332 euroa. Hinta sisältää vuodessa 10 tuntia ylläpitotyötä. Perusylläpidon ylittävät tunnit laskutetaan erikseen. Henkilötyötunnin arvonlisäveroton hinta on 79,70 euroa. Vuosittain mahdollisesti käyttämättä jäävät perusylläpidon tunnit voidaan käyttää osapuolten yhdessä sopimiin kehitystöihin. Sopimuksen irtisanomisaika on molemmille osapuolille kuusi (6) kuukautta.
Tarjous täyttää hankintayksikön vaatimukset ja on hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä. Arviointi perustuu hankintayksikön kokemuksiin palvelusta ja palveluntuottajasta nykyisen sopimuskauden ajalta.
Sopimus julistegeneraattorisovelluksen ylläpitopalvelun hankinnasta toistaiseksi voimassa olevaksi sopimuskaudeksi alkaen 1.9.2025 esitetään tehtäväksi Weasel Software Oy:n (Y-tunnus 2874018-2) kanssa.
Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/20026) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset Vastuu Group -palvelusta ennen suorahankintapäätöksen tekemistä.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-palveluvastaava, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Jukka Puranen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on vuodessa sitoumuksetta 5 578 euroa. Hankinnan vuosiarvoon on sisällytetty palvelun vuosihinnan lisäksi mahdollisesti erikseen tilattavia kehitystöitä 20 tuntia.
Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 2.6.2025 § 108) liitteen 1 mukaan digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa sekä seudullisessa yhteistyösopimuksessa tietohallinnon yhteistyöstä Tampereen kaupungille valtuutetuista hankinta-asioista.