§ 101 Kierrätysmateriaalien jalostustöiden hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:2171/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

25.6.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Hankeinsinööri Matti Pokkinen,​ puh. 040 806 3199,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi, Hankinta-​asiantuntija Elina Reiman,​ puh. 040 152 4049,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo,​ puh. 040 801 6003,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin Hankintapalvelut pyysi tarjouksia Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen toimeksiannosta kierrätysmateriaalien jalostustöiden puitejärjestelyyn kahden vuoden ajalle. Sopimuksia voidaan jatkaa kahden (2) vuoden optiokaudella. Sopimuskausi alkaa sopimuksen allekirjoituksesta. Tampereen kaupunki tekee mahdollisesta option käyttöönottamisesta erillisen päätöksen.

Kyseessä on puitejärjestely, joka jaettiin kolmeen osa-alueeseen: Osa-alue 1: kierrätysmateriaalien seulonta- ja välppäystyöt, Osa-alue 2: kierrätysmateriaalien murskaustyöt ja Osa-alue 3: luonnon kiviainesten murskaustyöt. Jokaiseen osa-alueeseen ilmoitettiin valittavan enintään kolme toimittajaa. Puitejärjestelyn sisäiset hankinnat tehdään puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti.

Hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely.  Kyseessä on EU-​ kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankinnasta lähetettiin ennakkoilmoitus määräaikojen lyhetämiseksi 10.4.2025. Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin HILMA-​ palvelussa 24.5.2025 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.

​Tarjouksen jättivät määräaikaan 18.6.2025 klo 12 mennessä seuraavat yhdeksän yritystä osa-alueittain seuraavasti:

​​​​​​1. Osa-alue: kierrätysmateriaalien seulonta- ja välppäystyöt: Tupala-Yhtymä Oy (FI24478156), Seulakeus Oy( FI27868379), Lehtokorpi Oy (FI27609094), Siuko Oy (FI01548318), Kaanaan Kaivin Oy (FI21551557), Alvarin Sora ja Murske Oy (FI16700108), Maansiirto& kuljetus E. Järvi Oy (FI04937191), Karpin Käsittely Oy (FI25003865).

2. Osa-alue: kierrätysmateriaalien murskaustyöt: Tupala-Yhtymä Oy (FI24478156), Kaanaan Kaivin Oy (FI21551557), Alvarin Sora ja Murske Oy (FI16700108), Karpin Käsittely Oy (FI25003865).

3 Osa-alue: luonnon kiviainesten murskaustyöt: Kaanaan Kaivin Oy (FI21551557), Alvarin Sora ja Murske Oy (FI16700108), Lehtokorpi Oy (FI27609094), Kärjenniemen Konepalvelu Oy (FI10243022).

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista.​ 

Hankintalain 83 §:n mukaan tarjoajat,​ jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia soveltuvuudesta,​ on suljettava tarjouskilpailusta. ​Hankintayksikkö on tarkastanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden (pois lukien rikosrekisteriotteen ja yhteisösakko-otteen tarkastaminen) ennen hankintapäätöstä. Tilaaja on tarkistanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset kaikkien tarjoajien osalta.

Karpin käsittely Oy:lle lähetettiin 19.6.2025 täsmennyspyyntö tarjouksessa annetuista referenssitiedoista varmistumiseksi koskien osa-alueita yksi ja kaksi. Tarjoaja vastasi määräaikaan mennessä 23.6.2025 hyväksyttäväksti, ja referenssit täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset. Alvarin Sora ja Murske Oy:n osa-alueessa kolme ilmoittamalle referenssin tilaajalle lähetettiin 19.6.2025 täsmennyspyyntö tarjouksessa annettujen referenssitietojen paikkansapitävyyden varmistamiseksi. 24.6.2025 saadun selvityksen perusteella referenssitiedot pitävät paikkansa ja täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset. Kaanaan Kaivin Oy:n osa-alueessa kolme ilmoittamalle referenssin tilaajalle lähetettiin 19.6.2025 täsmennyspyyntö tarjouksessa annettujen referenssitietojen paikkansapitävyyden varmistamiseksi. 23.6.2025 saadun selvityksen perusteella referenssitiedot pitävät paikkansa, ja täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Edellä todetun perusteella kaikki tarjoajat täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen​

​Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouspyynnöstä. Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu ​

​Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin halvinta tarjottua kokonaishintaa. Tarjouksen kokonaishinta muodostui osa-alueittain määritellyistä ja hinnoiteltavista käsiteltävän materiaalin yksikköhinnoista kerrottuna ilmoitetulla tonnimäärällä sekä kaluston siirtokustannuksista.

​Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjoajien vertailuhinnat ja niiden saamat vertailupisteet ovat seuraavat osa-alueittain:

1. Osa-alue: kierrätysmateriaalien seulonta- ja välppäystyöt:

Maansiirto& kuljetus E. Järvi Oy, vertailuhinta 32898 €, 100 pistettä

Karpin Käsittely Oy, vertailuhinta 35950 €, 91,51 pistettä

Seulakeus Oy, vertailuhinta 36200 €, 90,88 pistettä

Kaanaan Kaivin Oy, vertailuhinta 43100 €, 76,33 pistettä

Siuko Oy, vertailuhinta 43200 €, 76,15 pistettä

Lehtokorpi Oy, vertailuhinta 43260 €, 76,05 pistettä

Tupala-Yhtymä Oy, vertailuhinta 68300 €, 48,17 pistettä

Alvarin Sora ja Murske Oy, vertailuhinta 86000 €, 38,25 pistettä

 

2. Osa-alue: kierrätysmateriaalien murskaustyöt:

Alvarin Sora ja Murske Oy, vertailuhinta 39000 €, 100 pistettä

Kaanaan Kaivin Oy, vertailuhinta 43500 €, 89,66 pistettä

Tupala-Yhtymä Oy, vertailuhinta 47900 €, 81,42 pistettä

Karpin Käsittely Oy, vertailuhinta 51250 €, 76,10 pistettä

 

3 Osa-alue: luonnon kiviainesten murskaustyöt:

Alvarin Sora ja Murske Oy, vertailuhinta 75000 €, 100 pistettä

Lehtokorpi Oy, vertailuhinta 123000 €, 60,98 pistettä

Kaanaan Kaivin Oy, vertailuhinta 128500 €, 58,37 pistettä

Kärjenniemen Konepalvelu Oy, vertailuhinta 166000 €, 45,18 pistettä

 

​Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättivät seuraavat yritykset, jotka esitetään valittavaksi kumppaneiksi osa-alueittain:

1. Osa-alue: kierrätysmateriaalien seulonta- ja välppäystyöt: Maansiirto& kuljetus E. Järvi Oy, Karpin Käsittely Oy ja Seulakeus Oy.

2. Osa-alue: kierrätysmateriaalien murskaustyöt: Alvarin Sora ja Murske Oy, Kaanaan Kaivin Oy ja Tupala-Yhtymä Oy.

3 Osa-alue: luonnon kiviainesten murskaustyöt: Alvarin Sora ja Murske Oy, Lehtokorpi Oy ja Kaanaan Kaivin Oy.

Valittavaksi esitettävän on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.​


Asiakirjojen julkisuus​

​Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut osoitetaan osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi.  

Hankinnan valmistelijana toimi hankeinsinööri Matti Pokkinen. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat hankinta-asiantuntija Elina Reiman ja hankintapäällikkö Jarkko Vesapuisto.  ​

​Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. ​

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii hankeinsinööri, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Matti Pokkinen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvonlisäverottomat ennakoidut arvot sitoumuksetta osa-alueittain ovat seuraavat sisältäen mahdollisen kahden vuoden optiokauden:

​Osa-alue 1: kierrätysmateriaalien seulonta- ja välppäystyöt, 400 000€

Osa-alue 2: kierrätysmateriaalien murskaustyöt, 400 000€

Osa-alue 3: luonnon kiviainesten murskaustyöt, 600 000€

Tampereen kaupungin Hallintosäännön (34 §,​ kappale 2,​ kohta 4) perusteella palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta,​ luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan  vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Sopimukset kierrätysmateriaalien jalostustöiden puitejärjestelystä kahden vuoden sopimuskaudeksi tehdään osa-alueittain seuraavien kanssa:

1. Osa-alue: kierrätysmateriaalien seulonta- ja välppäystyöt: Maansiirto& kuljetus E. Järvi Oy, Karpin Käsittely Oy ja Seulakeus Oy.

2. Osa-alue: kierrätysmateriaalien murskaustyöt: Alvarin Sora ja Murske Oy, Kaanaan Kaivin Oy ja Tupala-Yhtymä Oy.

3 Osa-alue: luonnon kiviainesten murskaustyöt: Alvarin Sora ja Murske Oy, Lehtokorpi Oy ja Kaanaan Kaivin Oy.

​Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään hankeinsinööri Matti Pokkinen.

Hankinnan arvonlisäverottomat ennakoidut arvot sitoumuksetta osa-alueittain ovat seuraavat sisältäen mahdollisen kahden vuoden optiokauden:

​Osa-alue 1: kierrätysmateriaalien seulonta- ja välppäystyöt, 400 000€

Osa-alue 2: kierrätysmateriaalien murskaustyöt, 400 000€

Osa-alue 3: luonnon kiviainesten murskaustyöt, 600 000€

Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta,​ kun hankintasopimukset on allekirjoitettu. Hankintaan sisältyy kahden vuoden optiokausi. Tampereen kaupunki tekee mahdollisesta option käyttöönottamisesta erillisen päätöksen.

Allekirjoitus

Johtaja Mikko Nurminen

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.